2014-01-21, 21:26
Medlem
upperkatts avatar
Suprapur, är det renare än pro analysi?
2014-01-22, 18:01
Medlem
Pluggar och pluggar inför ett prov... Då jag inte är så bra på kemi så skulle jag behöva hjälp med en fråga.
Skriv en balanserad reaktions formel för , Kopparmynt i en vattenlösning av silvernitrat ( AgNO3). Då bilas bla koppar(II)Joiner.
Hur ser reaktionen ut?

En fråga till, är detta en redox reaktion ?
2Mg+2HCL ---> H2+ MgCl2
2014-01-23, 10:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av wildfire95
Pluggar och pluggar inför ett prov... Då jag inte är så bra på kemi så skulle jag behöva hjälp med en fråga.
Skriv en balanserad reaktions formel för , Kopparmynt i en vattenlösning av silvernitrat ( AgNO3). Då bilas bla koppar(II)Joiner.
Hur ser reaktionen ut?

En fråga till, är detta en redox reaktion ?
2Mg+2HCL ---> H2+ MgCl2

Fråga 1.
2AgNO3+Cu--->Cu(NO3)2+2Ag

Redoxreaktion. Cu har en lägre elektronpotential än Ag(Ag+) och kommer att oxideras. Samtidigt reduceras Ag+ till Ag genom att plocka upp elektroner från Cu.
Koppar(II)joner, alltså Cu2+, är det mest naturliga oxiderade tillståndet hos koppar. Balansera därefter.

Fråga 2. Ja det är en redoxreaktion. Sätt ut oxidationstal och se om något har ökat respektive minskat.
Mg går från oxtal: 0--> +2 = oxidation
H går från +1 --> 0 = reduktion
2014-01-23, 22:48
Medlem
Någon som vet detta.

Jag har Histidine (pKa typ 6,8) och Cystine (typ pKA 9,5). Om pH då är 7,5, hur kommer dessa att se ut? Laddade eller inte laddade? Ngn som kan skicka en bild på det i sådana fall.

Tack på förhand.
2014-01-24, 00:07
Medlem
Forzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pelleo90
Någon som vet detta.

Jag har Histidine (pKa typ 6,8) och Cystine (typ pKA 9,5). Om pH då är 7,5, hur kommer dessa att se ut? Laddade eller inte laddade? Ngn som kan skicka en bild på det i sådana fall.

Tack på förhand.

Fundera lite på vad ett pKa-värde egentligen säger. Tänk sedan på vilket pH du har och jämför med dina pKa-värden så borde du kunna klura ut det ganska enkelt...
2014-01-25, 20:24
Medlem
Hej!

Jag har ämnet kaptopril och ska ange antalet väteatomer. Jag får det till 15 st, mendet ska tydligen vara 17 st... Kan någon snälla förklara, om ni orkar, vart de två väten som jag har missat sitter?

Jag vet att varje kolatom måste binda till fyra atomer, så om kolet inte är bundet till fyra atomer så finns det "osynliga" väte-atomer som det är bundet till och som man inte ritar ut...

Hoppas någon orkar!! Tack på förhand!

(Bild på kaptopril kan man hitta på google- wikipedia)
2014-01-25, 21:23
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av f-life-2-death
Hej!

Jag har ämnet kaptopril och ska ange antalet väteatomer. Jag får det till 15 st, mendet ska tydligen vara 17 st... Kan någon snälla förklara, om ni orkar, vart de två väten som jag har missat sitter?

Jag vet att varje kolatom måste binda till fyra atomer, så om kolet inte är bundet till fyra atomer så finns det "osynliga" väte-atomer som det är bundet till och som man inte ritar ut...

Hoppas någon orkar!! Tack på förhand!

(Bild på kaptopril kan man hitta på google- wikipedia)

Kollar man wikipedia så är det 15st väten, står även så i summaformeln.

http://en.wikipedia.org/wiki/Captopril
C9H15NO3S

Vart står det att det ska vara 17st väten?
2014-01-26, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YellowLemon
Kollar man wikipedia så är det 15st väten, står även så i summaformeln.

http://en.wikipedia.org/wiki/Captopril
C9H15NO3S

Vart står det att det ska vara 17st väten?

Det stod fel i facit!!

Men tacksåmycket iaf!
2014-01-26, 17:13
Medlem
Alplandskaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pelleo90
Någon som vet detta.

Tack på förhand.
En aminosyra har flera pKa-värden. Menar du pKa-värdet på sidokedjan? Eller den isoelektriska punkten? Får inte något av dina värden att stämma med tabellvärden?

pKa-värdet anger i viket pH syran har släppt hälften av sina vätejoner.

Fall 1 (histidin pKa 6,8): vid pH 7,5 har den släppt sina vätejoner (eller "formen som har släppt sina vätejoner dominerar")
Fall 2 (cystein pKa 9,5): vid ph 7,5 har den kvar sina vätejoner (eller "formen som har kvar sina vätejoner dominerar")

Kolla på den här sidan: http://www.naturvetenskap.org/gymnasiekemi/biokemi/isoelektriska-punkten

Följdfråga:

I fall 2 (cystein är en mycket svag syra) behövs det många OH- som tar emot H+ för att cystein ska börja släppa ifrån sig vätejoner. Man behöver komma upp i pH 9,5 för att cystein ska ha släppt ifrån sig hälften av sina H+.

I fall 1 (histidin är en medelstark syra) behövs det inte så många OH- som tar emot H+. Syran kan "tvinga på" H2O sina H+ istället? Eller vad händer???

Vore mycket trevligt om någon kemikunnig kunde förklara detta. Tack på förhand! /Alplandskap
2014-01-28, 20:32
Medlem
upperkatts avatar
Det är helt tomt i skallen just nu. Hur omvandlar man M (molar) till mg/l?
2014-01-28, 21:08
Medlem
Forzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av upperkatt
Det är helt tomt i skallen just nu. Hur omvandlar man M (molar) till mg/l?

Molar är mol/liter. Du omvandlar från mol till gram med hjälp av molmassan för ditt specifika ämne. Sedan får du greja lite med prefixen för att få mg/liter.
2014-01-29, 07:51
Medlem
upperkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forzo
Molar är mol/liter. Du omvandlar från mol till gram med hjälp av molmassan för ditt specifika ämne. Sedan får du greja lite med prefixen för att få mg/liter.
Tack.

Jag håller på att räkna med Winklers metod nu, och jag vill alltså först få fram antal mol/liter. Jag har titrerat med 10mM natriumtiosulfatlösning, och jag har 2 mol av detta enligt reaktionen 2S2O3^2-+I3^- -> S4O6^2-+3I^- En reaktion jag har sedan tidigare är 2Mn(OH)2 (s) + O2 (g) -> 2MnO(OH)2 (s).
Kan man då genom molförhållandet S2O3^2- och O2 (g) (2:1) räkna ut koncentrationen syre? Eller ska man göra på annat vis?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in