2013-01-14, 15:07
Medlem
hej har tenta i organisk kemi på onsdag och har några saker jag inte riktigt lyckats få in i mitt huvud(okej väldigt mycket men ändå)

Bland annat så har jag kört fast på att göra en retrosyntetiskanalys utav nedanstående förening, inget startmaterial får bidra med mer än 3 kolatomer.
ignorera den skeva femringen hade bara paint på datorn just nu

http://i45.tinypic.com/eg6b85.png

skulle uppskatta hjälp utav någon så snart som möjligt, i alla fall en knuff i rätt riktning har jättesvårt för retrosyntes.

[IMG]http://i45.tinypic.com/eg6b85.png[/IMG]
2013-01-14, 17:56
Medlem
xanax99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nixulus
Hej jag och 2 polare håller på med ett projektarbete där vi ska framställa ferrofluid.
Vi har kommit så långt att vi bestämt oss för ett recept vi ska köra på.
Problemet är att man ska använda sig av Fe(II)chloride och de är väldigt dyrt att köpa
Så vi ha bestämt oss för att tillverka fett ämna.

De gör man genom reaktionen Fe + HCl --> FeCL2 +H2

Först hade vi problem med att järnet oxiderades istället för att reagera med saltvatten men de löste vi med en ventil som ändats släpper ut luft. I detta stadium så brydde vi oss inte om substansmängden FeCl2 i den lösning vi producerat.

Men nu efter jullovet ska vi börja göra en slutprodukt men vi har stött på ett problem.
Vi vill ha järn(II)klorid med koncentrationen 0,75.
Men när vi försöker göra detta löser sig inte järnullen ordentligt i saltsyran. Det blir bara en brun grön rostig lösning.

Angående detta så läs tråden här: sciencemadness.org/talk/viewthread.php?tid=4783 så kommer ni fixa denna del.
Efter det kan ni skriva när ni fått ordning på FeCl2 så kan vi gå vidare.
Ni räknar väll stökiometriskt på reaktionen och använder korrekta mängder?

Tråd om ferrofluid.
sciencemadness.org/whisper/viewthread.php?tid=21640
Senast redigerad av xanax99 2013-01-14 kl. 18:26.
2013-01-15, 09:38
Medlem
KulSPruta58s avatar
Hej skulle behöva ett svar på denna fråga.. Förstår inget just nu, står bara helt still..

"Ge en förklaring till varför en del ämnen reagerar med varandra, medan andra kan sammanföras utan att reagera." ?

Tack på förhand.
2013-01-15, 16:36
Medlem
derbyknightss avatar
Biokemi

Vad är det för skillnad på ett eukaryot cellmembran och biologiskt cellmembran? Är det samma sak? Hur skiljer sig prokaryot cellmembran? Jag kan endast hitta cellmembran på google, på wiki står det "cellens avgränsning mot omvärlden"
2013-01-15, 18:50
Medlem
EdgeofEndings avatar
Nu blir jag förvirrad. Läser om några gamla kapitel.

Räknexempel:

"Vid start finns det ca 100 ton flytande väte.
a) beräkna massan av det syre som behövs för att förbränna 100 ton väte
b) beräkna massan av vattnet som bildas av vätet"

Efter en del beräkningar kommer boken fram till att svaret på a) är 800 ton. På b) skriver fanskapen m(H2O)=m(H2)+m(O2) = 900 ton vatten.

I slutet av varje kapitel kommer såklart övningsuppgifter.

Här kommer mitt frågetecken...

"Beräkna massan vatten som bildas om en blandning av 50g vätgas och 100 g syrgas explodera."

Men inte blir det 150g vatten... Blir det annorluna för att det är förbränning i exemplet och en explosion i uppgiften?
2013-01-15, 19:51
Medlem
Lockcapss avatar
Uppgift:

Du blåser upp en ballong till 2,0 dm^3 vid rumstemperatur (25° C). Vilken volym får den i

a) Kokande vatten?
b) Kolsyresnö (-70°C)

Hur gör jag här? Jag vet att pV = nRT, men jag har bara R, T, och V, inte n(eller m eller M för den delen)
2013-01-15, 19:54
Medlem
EdgeofEndings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EdgeofEnding
Nu blir jag förvirrad. Läser om några gamla kapitel.

Räknexempel:

"Vid start finns det ca 100 ton flytande väte.
a) beräkna massan av det syre som behövs för att förbränna 100 ton väte
b) beräkna massan av vattnet som bildas av vätet"

Efter en del beräkningar kommer boken fram till att svaret på a) är 800 ton. På b) skriver fanskapen m(H2O)=m(H2)+m(O2) = 900 ton vatten.

I slutet av varje kapitel kommer såklart övningsuppgifter.

Här kommer mitt frågetecken...

"Beräkna massan vatten som bildas om en blandning av 50g vätgas och 100 g syrgas explodera."

Men inte blir det 150g vatten... Blir det annorluna för att det är förbränning i exemplet och en explosion i uppgiften?

Nu fick jag det att gå ihop! Syrgas väger ju 16x mer än vätgas, och därför förbrukas bara en del av vätgasen
2013-01-16, 00:18
Medlem
N64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av derbyknights
Biokemi

Vad är det för skillnad på ett eukaryot cellmembran och biologiskt cellmembran? Är det samma sak? Hur skiljer sig prokaryot cellmembran? Jag kan endast hitta cellmembran på google, på wiki står det "cellens avgränsning mot omvärlden"

Jag skulle anta att "biologiskt cellmembran" kan delas upp i prokaryot cellmembran och eukaryot cellmembran. Skillnaden mellan dessa två bör vara lätta att googla fram.
2013-01-16, 00:27
Medlem
N64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lockcaps
Uppgift:

Du blåser upp en ballong till 2,0 dm^3 vid rumstemperatur (25° C). Vilken volym får den i

a) Kokande vatten?
b) Kolsyresnö (-70°C)

Hur gör jag här? Jag vet att pV = nRT, men jag har bara R, T, och V, inte n(eller m eller M för den delen)

Ställ upp två ekvationer, p1*V1 = n1*R*T1 samt p2*V2 = n2*R*T2. Ställ upp kvoten

(n1*R*T1)/(n2*R*T2) där du vet att R/R = 1 och n1/n2 = 1 eftersom substansmängden i ballongen inte ändras. Det som återstår är 1*1*(T1/T2)

T1/T2 ska då vara lika med:

(p1*V1)/(p2*V2)

Vi försummar kraften i ballongens spänst då den töjs ut och därmed kommer endast volymen ändras och inte trycket. p1/p2 = 1

Kvar återstår då V1/V2 = T1/T2 som du lätt löser ut.
2013-01-16, 00:42
Medlem
N64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KulSPruta58
Hej skulle behöva ett svar på denna fråga.. Förstår inget just nu, står bara helt still..

"Ge en förklaring till varför en del ämnen reagerar med varandra, medan andra kan sammanföras utan att reagera." ?

Tack på förhand.

Jag vet inte riktigt på vilken nivå jag ska ta detta på så:

1. Du kan se atomer och molekyler som pusselbitar där vissa passar med varandra och vissa gör det inte.

2. Atomer och föreningar har egenskaper såsom storlek, antal valenselektroner och elektronegativitet som avgör hur benägna de är att reagera med en annan typ av atom eller förening. T ex har klor precis det antal valenselektroner som krävs för att bilda en stabil förening med natrium och därmed bildar de natriumklorid.

3. För att en reaktion ska ske måste det enligt termodynamikens andra huvudsats vara entropiskt fördelaktigt och detta är inte fallet då en förening är mindre stabil än dess beståndskomponenter vid en given temperatur.

4. http://en.wikipedia.org/wiki/Clausius_theorem
2013-01-16, 14:08
Medlem
CuSO4 x 5H2O , men jag får fram ...6H2O :(

Vi hade kemilabb där vi skulle koka 0.3 g kristalliserat kopparsulfat och sedan räkna med resultaten hur många mol H2O det var i kristalliserade kopparsulfaten... Det rätta svaret som står överallt på internet är CuSO4 x 5H2O, men jag får 6 H2O varför blir det stå??

det här är mina räkningar:

m(CuSO4 x XH2O): 0.305 = 0.185 (CuSO4) + 0.12 (H2O)

n (CuSO4) : m(0.185) / M(159.6 mol/g)= 0.0012 mol

n (H2O) : m(0.12) / M(18)= 0.0066 mol

H2O per CuSO4 = 0.0066/ 0,0012= 5,5 ≈ 6 atomer per CuSO4 molekyl.

I rapporten ska jag dra slutsatser om varför jag fick 6 och inte 5... Är det för att kanske allt H2O inte hade kokats bort? eller är det några andra reaktioner som sker där i mellan?
2013-01-16, 14:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sabeen786
Vi hade kemilabb där vi skulle koka 0.3 g kristalliserat kopparsulfat och sedan räkna med resultaten hur många mol H2O det var i kristalliserade kopparsulfaten... Det rätta svaret som står överallt på internet är CuSO4 x 5H2O, men jag får 6 H2O varför blir det stå??

det här är mina räkningar:

m(CuSO4 x XH2O): 0.305 = 0.185 (CuSO4) + 0.12 (H2O)

n (CuSO4) : m(0.185) / M(159.6 mol/g)= 0.0012 mol

n (H2O) : m(0.12) / M(18)= 0.0066 mol

H2O per CuSO4 = 0.0066/ 0,0012= 5,5 ≈ 6 atomer per CuSO4 molekyl.

I rapporten ska jag dra slutsatser om varför jag fick 6 och inte 5... Är det för att kanske allt H2O inte hade kokats bort? eller är det några andra reaktioner som sker där i mellan?

Det ser ut att vara pentahydrat där du får ett viktvärde på 5,5 g, men jag tror i själva verket det är ej torr pentahydrat - inte en blandning mellan penta- och hexahydrat. Jag får inga uppgifter om CuSO4 hexahydrat, då den kanske inte gärna bildas.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in