2014-09-17, 21:29
Medlem
Interjektions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Interjektion
Jag skrev fel, det jag räknar på är 0,0198*0,03897=7,71*10^-4

Men i slutet får jag ett helt orimligt svar så någonstans måste det gå fel.

Uppgiften löst.

---

Då en 1 M vattenlösning av natriumkarbonat blandas med en lösning av kalciumperklorat bildas en fällning av kalciumkarbonat. Hur mycket natriumkarbonat-lösning behövs för att framställa 10 g kalciumkarbonat?

---

För att bestämma halten hydroxylamin (NH2OH) i en vattenlösning utfördes följande försök: Till 37.18 ml av provlösning A sattes 50.0 ml sur 1.00 M Fe(III)sulfatlösning. Blandningen uppvärmdes och hölls vid kokpunkten i 10 min. Därvid omvandlades hydroxylamin kvantitativt till dikväveoxid (N2O (g)) och Fe2+ bildades. Den avkylda lösningen titrerades med 77.3 mM kaliumpermangant. Det åtgick 15.80 ml. Beräkna halten hydroxylamin i provlösningen A.

---

Idéer om detta?
2014-09-17, 22:40
Medlem
Cyklohexanals avatar
Citat:
Uppgiften löst.

---

Då en 1 M vattenlösning av natriumkarbonat blandas med en lösning av kalciumperklorat bildas en fällning av kalciumkarbonat. Hur mycket natriumkarbonat-lösning behövs för att framställa 10 g kalciumkarbonat?

---

För att bestämma halten hydroxylamin (NH2OH) i en vattenlösning utfördes följande försök: Till 37.18 ml av provlösning A sattes 50.0 ml sur 1.00 M Fe(III)sulfatlösning. Blandningen uppvärmdes och hölls vid kokpunkten i 10 min. Därvid omvandlades hydroxylamin kvantitativt till dikväveoxid (N2O (g)) och Fe2+ bildades. Den avkylda lösningen titrerades med 77.3 mM kaliumpermangant. Det åtgick 15.80 ml. Beräkna halten hydroxylamin i provlösningen A.

---

Idéer om detta?

Säger hur du skall gå tillväga men reaktionerna får du pilla lite med själv.

1. Skriv reaktionsformel. Inte så svår. Räkna hur många mol kalciumkarbonat som bildas. Genom molförhållandet kan du se hur mycket karbonat du måste ha i ursprungslösningen. Gör om till volym.

2. Redoxreaktion i sur miljö. Balansera med H+ och H2O och förändring av oxidationstal alternativt elektroner. Räkna bakåt på liknande sätt som andra uppgiften med permanganat och järn.
2014-09-18, 17:32
Medlem
Interjektions avatar
Tack för bra hjälp! Uppgift 1 var ju tämligen enkel när man kom på den.

Citat:
Ursprungligen postat av Cyklohexanal
2. Redoxreaktion i sur miljö. Balansera med H+ och H2O och förändring av oxidationstal alternativt elektroner. Räkna bakåt på liknande sätt som andra uppgiften med permanganat och järn.

Jag tycker att uppgift 2 känns lite "babblig".

Jag söker koncentrationen hydroxylamin för lösning A.

Det jag har givet är det tillsattes 50ml Fe2(SO4)3 till 37,18ml av lösning A. För att titrera detta användes 15,80 ml kaliumpermangant med koncentrationen 77.3mM.

Blir nedanstående formel rätt?

2 NH2 + 2 OH- --> 2H+ + N2O + 2H2O
2014-09-18, 18:16
Medlem
Cyklohexanals avatar
Citat:

Jag tycker att uppgift 2 känns lite "babblig".

Jag söker koncentrationen hydroxylamin för lösning A.

Det jag har givet är det tillsattes 50ml Fe2(SO4)3 till 37,18ml av lösning A. För att titrera detta användes 15,80 ml kaliumpermangant med koncentrationen 77.3mM.

Blir nedanstående formel rätt?

2 NH2 + 2 OH- --> 2H+ + N2O + 2H2O
Nej formeln är fel på alla sätt och vis

Hydroxylamin skrivs ihop, du kan inte plocka bort OH- enskilt sådär. Eftersom reaktion 1 sker i sur lösning måste H+ vara på vänster sida eller hur?

Har du balanserat redoxreaktioner förut? Man brukar få lära sig denna metod som ger dig reaktion nr 2 i uppgiften som du behöver. https://answers.yahoo.com/question/index?qid=20081111054232AAqifMm
Kolla in metodiken och få kläm på det. Hojta till om du inte lyckas.

När du har båda reaktionerna färdigbalanserade måste man inse vad som sker i uppgiften.
Reaktion 1 bildar Fe2+oner som i sin tur reagerar med MnO4- i reaktion 2. Räkna ut substansmängden MnO4- i reaktion 2. Få fram substansmängden Fe2+ joner. Denna mängd förhåller sig till hydroxylaminet i reaktion 1.

Bra uppgift måste jag säga. Balansering av redoxreaktioner är något du måste kunna på tentor/prov så ge det lite tid så du kan det.
2014-09-18, 18:36
Medlem
Interjektions avatar
Citat:
Hojta till om du inte lyckas.

http://imagizer.imageshack.us/v2/1600x1200q90/673/UNZG91.jpg

Ja, hit kommer jag och jag har inte den blekaste om jag gör rätt eller inte. (ja, jag vet att de är obalanserade och ofullständiga)

Är jag något på spåren med detta?

http://imagizer.imageshack.us/v2/1600x1200q90/540/4JSvgU.jpg
Senast redigerad av Interjektion 2014-09-18 kl. 18:56.
2014-09-18, 19:12
Medlem
Cyklohexanals avatar
Citat:
http://imagizer.imageshack.us/v2/1600x1200q90/673/UNZG91.jpg

Ja, hit kommer jag och jag har inte den blekaste om jag gör rätt eller inte. (ja, jag vet att de är obalanserade och ofullständiga)

Är jag något på spåren med detta?

http://imagizer.imageshack.us/v2/1600x1200q90/540/4JSvgU.jpg

Ledsen att det dröjde lite. Blev faktiskt lite konfunderad över reaktionen. Aldrig balanserat en redoxreaktion med H+ på höger sida men det kan tydligen uppstå. Det faller ut naturligt när man balanserar den märker jag ändå.

Eftersom vi har 1mol Fe2(SO4)3 <-----> 2 mol Fe3+ blir det:

2NH2OH + 2Fe3+ ----> 2Fe2+ + N2O + H2O

Ox:2NH2OH ---> N2O + H2O + 4H+
Red: 2Fe3+ ----> 2Fe2+
Balansera sedan med elektroner så att laddningarna är detsamma på båda sidor av delreaktionerna.
Balansera genom att multiplicera så att totala antalet elektroner är samma för oxidation och reduktion.

Sulfat, SO42-, behöver du inte ha med. Man har aldrig med "åskådarjoner" i balansering av redoxreaktioner.
Senast redigerad av Cyklohexanal 2014-09-18 kl. 19:15.
2014-09-18, 19:27
Medlem
Interjektions avatar
Citat:
Ledsen att det dröjde lite. Blev faktiskt lite konfunderad över reaktionen. Aldrig balanserat en redoxreaktion med H+ på höger sida men det kan tydligen uppstå. Det faller ut naturligt när man balanserar den märker jag ändå.

Eftersom vi har 1mol Fe2(SO4)3 <-----> 2 mol Fe3+ blir det:

2NH2OH + 2Fe3+ ----> 2Fe2+ + N2O + H2O

Ox:2NH2OH ---> N2O + H2O + 4H+
Red: 2Fe3+ ----> 2Fe2+
Balansera sedan med elektroner så att laddningarna är detsamma på båda sidor av delreaktionerna.
Balansera genom att multiplicera så att totala antalet elektroner är samma för oxidation och reduktion.

Sulfat, SO42-, behöver du inte ha med. Man har aldrig med "åskådarjoner" i balansering av redoxreaktioner.

http://imagizer.imageshack.us/v2/1600x1200q90/661/REeALB.jpg

Sådär kanske?

Sedan undrar jag lite vad som händer nu liksom, när den "andra" reaktionen ska ske.
2014-09-18, 19:40
Medlem
Cyklohexanals avatar
Citat:
http://imagizer.imageshack.us/v2/1600x1200q90/661/REeALB.jpg

Sådär kanske?

Sedan undrar jag lite vad som händer nu liksom, när den "andra" reaktionen ska ske.

Nästan.

Red: 2Fe3+ + e- ---> 2Fe2+
Sen multiplicerar du allt med 4 för att få 4 elektroner som i oxidationsreaktion.

Sen hade jag bara räknat ut substansmängden MnO4- som gick åt och multiplicera med 5 för att få mängden järnIIIjoner. Samma mängd järnII joner fanns ju i den sura järnsulfatlösningen. Sen dividerar du med 4 för att få substansmängden NH2OH och därefter kan du ta fram konc.

Så hade jag gjort i alla fall. Lite osäker på om det är rätt men jag tror det. Ganska svår uppgift faktiskt. Aldrig gjort någon liknande så någon annan får gärna slänga in en kommentar om vad ni tror.
Senast redigerad av Cyklohexanal 2014-09-18 kl. 19:45.
2014-09-18, 19:47
Medlem
Interjektions avatar
Citat:
Nästan.

Red: 2Fe3+ + e- ---> 2Fe2+
Sen multiplicerar du allt med 4 för att få 4 elektroner som i oxidationsreaktion.

Varför bara e- och inte 2e-? Är det inte 6+ på vänstra sidan och 4+ på högra varför jag då behöver 2e- till vänster för att jämna ut?

Tänkte det eftersom vi har en 2:a framför både Fe3+ och Fe2+, men den kanske man ska strunta i när man balanserar laddningen?
Senast redigerad av Interjektion 2014-09-18 kl. 19:51.
2014-09-18, 19:54
Medlem
Cyklohexanals avatar
Citat:
Varför bara e- och inte 2e-? Är det inte 6+ på vänstra sidan och 4+ på högra varför jag då behöver 2e- till vänster för att jämna ut?

Tänkte det eftersom vi har en 2:a framför både Fe3+ och Fe2+, men den kanske man ska strunta i när man balanserar laddningen?

Du har helt rätt. Fel av mig Gick lite för snabbt förut.
2014-09-18, 19:55
Medlem
Interjektions avatar
Citat:
Du har helt rätt. Fel av mig Gick lite för snabbt förut.

Äsch! Efter alla gånger du har rättat mig så gör det ingenting
2014-09-18, 20:01
Medlem
Jag vill lära mig hur jag tar reda på hur mycket av ett visst salt (eller ämne överhuvudtaget) man kan lösa i en bestämd mängd vatten innan det blir övermättat.
Vad jag har är magnesiumsulfat-heptahydrat (MgSO₄·7H₂O) i pulverform. Jag vill lösa detta i 1 liter renat vatten i rumstemperatur. Skulle någon kunna förklara på ett pedagogiskt vis hur jag går tillväga för att beräkna hur mycket magnesiumsulfat-heptahydrat jag behöver för att lösningen ska bli mättad?

Tack på förhand!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in