2013-05-21, 22:56
Medlem
dxdps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrrandom14
Hjälp med Polymerkemi

Har gjort en labb där man skulle polymerisera styren med benzoylperoxid. Och en av frågorna var:

Förklara hur mängen av initiator skulle påverka polymerens molekylvikt?

Jag vet inte riktigt vad ska svara men molekylvikten bör väl i allafall öka med ökad mängd initiator.

Jag skulle snarare säga att ju högre mängd initiator desto lägre molekylvikt. Anledning? Varje initiator startar en reaktion typ:

(Extremt förenklat och felaktigt)
A + B -> (AB)
AB + (A + B) -> (AB)_2
... -> (AB)_N
(AB)_n + något -> terminerad polymer

desto fler iniatorer desto fler reaktioner påbörjas. Dessa kan sedan avslutas, de som börjat initierat kan inte reagera med varandra utan bara med oreagerade styrenmolekyler.

Tänk dig extremfallen:
(1) En enda initiator (orimligt men), den startar en reaktion och kommer sannolikt fortsätta växa så att molekylvikten fortsätter öka ganska ordentligt tills den termineras.
(2) Det finns massa iniatorer, typ nästan lika många som styrenmolekyler. Varje styrenmolekyl kommer då påbörja en ny reaktion men inte hinna växa så snabbt.
2013-05-22, 13:51
Medlem
Sista veckorna nu innan studenten. Har fått en (för mig) jävligt svår kemi A uppgift som min lärare vill att jag skickar in om jag vill få högre än G. Kemi är inte min starka sida, är ganska kass. Därför hoppas jag att någon kunnig vill lösa detta

Uppgift:
En professor kommer och föreläser inför några åhörare där du är en av dem. Professorn är expert i termo- och biokemi. Hon påstår att hon har upptäckt en ny livsform där bindningar till svavel utgör grunden för allt liv. Organismerna hon hittat från stoftet av en nedfallen meteorit precis utanför ditt hem. Organismerna utvinner energi i mörker och kyla genom reaktioner med kvävgas. Professorn vill nu använda ditt hem till att utföra experimenten för att skapa en ny alternativ energikälla.
Vad säger du till professorn?
2013-05-22, 17:31
Medlem
dxdps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 03kattmat
Sista veckorna nu innan studenten. Har fått en (för mig) jävligt svår kemi A uppgift som min lärare vill att jag skickar in om jag vill få högre än G. Kemi är inte min starka sida, är ganska kass. Därför hoppas jag att någon kunnig vill lösa detta

Uppgift:
En professor kommer och föreläser inför några åhörare där du är en av dem. Professorn är expert i termo- och biokemi. Hon påstår att hon har upptäckt en ny livsform där bindningar till svavel utgör grunden för allt liv. Organismerna hon hittat från stoftet av en nedfallen meteorit precis utanför ditt hem. Organismerna utvinner energi i mörker och kyla genom reaktioner med kvävgas. Professorn vill nu använda ditt hem till att utföra experimenten för att skapa en ny alternativ energikälla.
Vad säger du till professorn?

Hon är kvinna alltså har hon fel? Poänglöst experiment

Mer seriöst så svavelhaltiga gaser är ofta otrevliga, syrebaserade livsformer har ofta H2O som biprodukt vilket inte är så farligt. Skulle livsformen vara baserad på svavel är det inte orimligt att H2S bildas vilket är en fruktansvärt giftig gas.

Förutom det tenderar svavelhaltiga gaser att lukta otrevligt. Ska det lukta äggmök hemma hos mig ska det vara för att jag lagt en och inte någon exotisk livsform.

Frågan går att tolka på så många sätt... vad är dina tankar?
2013-05-22, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dxdp
Hon är kvinna alltså har hon fel? Poänglöst experiment

Mer seriöst så svavelhaltiga gaser är ofta otrevliga, syrebaserade livsformer har ofta H2O som biprodukt vilket inte är så farligt. Skulle livsformen vara baserad på svavel är det inte orimligt att H2S bildas vilket är en fruktansvärt giftig gas.

Förutom det tenderar svavelhaltiga gaser att lukta otrevligt. Ska det lukta äggmök hemma hos mig ska det vara för att jag lagt en och inte någon exotisk livsform.

Frågan går att tolka på så många sätt... vad är dina tankar?

Jag har faktiskt ingen aning. Förbränning av kväve med svavel som bas känns som att någon slags explosion skulle förekomma. Men jag har ingen aning faktiskt :/
2013-05-22, 18:09
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 03kattmat
Jag har faktiskt ingen aning. Förbränning av kväve med svavel som bas känns som att någon slags explosion skulle förekomma. Men jag har ingen aning faktiskt :/

Brukar det gå att förbränna kvävgas vid normalt tryck och temperatur (med nånting som faktiskt finns i atmosfären). Det jag menar är: kan man utvinna energi genom att bränna, argon, syrgas eller vatten med kväve?
Haber Bosch har visserligen ett delta(H) som är negativt men den går förbannat långsamt vid rumstemperatur. Har hon hittat en katalysator som fungerar fint vid rumstemperatur ska du kräva att få halva inkomsten.

Vad vet du annars om kvävgas, är det en stabil eller ostabil molekyl. Är bindningen stark eller svag. Enkel, dubbel eller trippelbindning?
2013-05-22, 20:36
Medlem
Någon Som Vet Något Om Kemi??

*Både alkoholer, organiska syror och estrar består av kol, väte och syre. De har dock väldigt olika egenskaper. Vad beror detta på?
*Varför är ättiksyran löslig i vatten medans syearinsyran inte är det?
*Varför man mår dåligt och kan se sämre dagen efter man druckit massa sprit och vad man bör göra?
*En lösning av natriumhydroxid är starkt basisk medan en alkohol, t.ex metanol är i princip neutral. Vad beror detta på?
* Varför är det lämpligt att använda etanol som bränsle?

Skulle vara ytterst tacksam om någon kunde svara på alla/någon/några av dessa frågor!
2013-05-22, 21:01
Medlem
Knastomtes avatar
Ska vara snäll, trots att ämnesrubriken är helt åt helvete och att du lyckats missa den klistrade tråden om skoluppgifter.

1. Det beror på de funktionella grupperna.

2. Pga av poläritet.

3. I levern bryts etanol ner av enzym enligt etanol-> acetaldehyd -> ättiksyra

4. I natriumhydroxiden sitter hydroxidgruppen så att den kan delas upp i sina joner när den löses i vatten. vilket leder till att basiska hydroxidjoner finns fria. Detta uppvisas inte hos alkoholer.

5. Det är det inte alltid. Det beror på vad du ska driva... Men det bildas endast vatten och koldioxid vid förbränning av etanol i syre, vilket är bra.

Har svarat väldigt kort, men med hjälp av detta kan du själv komma fram till det du behöver.
2013-05-22, 21:26
Medlem
Tack så jättemycket! You saved my ass!
2013-05-22, 21:48
Medlem
Vad sägs om denna formulering? Stämmer det? (ang aktiveringsenergi)

Stämmer följande?

Aktiveringsenergi är den mängd energi som behövs för att kicka igång en kemisk reaktion. Innan två ämnen kan reagera med varandra måste de först passera genom ett kortvarigt och instabilt mellanläge, ett så kallat aktiverat komplex, som har ett högre energiinnehåll än reaktanterna och därmed kräver ett tillskott av energi för att bildas. Dessutom kan det behövas energi för att bryta gamla bindningar hos reaktanterna så att dessa blir ”tillgängliga” för varandra.

Tycker ni att det fångar essensen av vad aktiveringsenergi används till?
Senast redigerad av Grodorna 2013-05-22 kl. 22:15.
2013-05-22, 22:30
Medlem
Kemi A, bränna stålull

Jag har gjort ett experiment som går ut på att förbränna stålull. Jag undrar om mitt resultat är rimligt eller om jag har misslyckats någonstans.

1,08 gram stålull har reagerat med syre, efter reaktionen väger allt totalt 1,27 gram.

är detta rimligt eller har jag gjort nått fel då jag vägde?

Orsaken till min förundran är för att min kompis fick en brutalt mycket mindre skillnad före och efter förbränning.
2013-05-22, 22:43
Medlem
seta23s avatar
Nu vet jag inget om det här experimentet, men 0,2g låter väldigt mycket.
2013-05-22, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YellowLemon
Brukar det gå att förbränna kvävgas vid normalt tryck och temperatur (med nånting som faktiskt finns i atmosfären). Det jag menar är: kan man utvinna energi genom att bränna, argon, syrgas eller vatten med kväve?
Haber Bosch har visserligen ett delta(H) som är negativt men den går förbannat långsamt vid rumstemperatur. Har hon hittat en katalysator som fungerar fint vid rumstemperatur ska du kräva att få halva inkomsten.

Vad vet du annars om kvävgas, är det en stabil eller ostabil molekyl. Är bindningen stark eller svag. Enkel, dubbel eller trippelbindning?

Jag vet inte så mycket. Efter lite googlande fick jag reda på att det är en trippelbindning, antar att den är stark och stabil. Har dock ingen aning om vad denna information är bra för :-\

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in