2013-05-22, 23:01
Medlem
Forzos avatar
Det är bara att räkna ut det maximala teoretiska utbytet för reaktionen så ser du direkt om det stämmer eller om du vägt helt åt helvete fel

Ställ upp en balanserad reaktionsformel för förbränningen (järn + syre -> rost), kolla hur många mol järn du hade från början och kolla sen hur många mol rost som maximalt kan bildas utifrån startmaterialet. Räkna sedan ut vad den mängden rost väger. Kommer du över ditt mätvärde har du antagligen vägt rätt, kommer du långt under har du antagligen gjort fel.
2013-05-22, 23:11
Medlem
Vad används aktiveringsenergi till? Är det okej att säga att den används både till att skapa ett aktiverat komplex samt ofta (men inte alltid) till att bryta ursprungliga bindningar hos reaktanterna och därmed göra dessa tillgängliga för varandra (om de inte redan är det)? Glömmer jag något?
2013-05-22, 23:16
Medlem
Knastomtes avatar
Har inte en aning om hur stor andel Fe(II) och Fe(III) som bildas i reaktionen, men vi kan ju för skojs skulle räkna med Fe(III)

Järn har en massa på 55,85 g/mol och syre 16,00 g/mol och varje Fe-atom kan teoretisk binda till 1,5 syreatomer (enligt Fe2O3). Vilket skulle bli en ökning med 24 g/mol per järnatom.

Så om vi räknar att Fe(III)-oxid bildas borde ju vikten maximalt öka med 43%.

Är sjukt trött nu, så detta resonemanget kan vara helt åt helvete.
2013-05-23, 10:15
Medlem
Skulle behöva ett till svar, gärna så utförligt ni kan. Uppgiften ska vara inne idag
2013-05-23, 11:58
Medlem
fantazodiacs avatar
Hur beräknar man nettoladdningen hos olika peptider vid olika pH-värden? Typ pH 3, pH 8 och 11.

Ex peptiden:

Glu-his-trp-ser-gly-leu-arg-pro-gly
2013-05-23, 13:16
Medlem
"Ett grundämne är ett ämne som bara innehåller en sorts atomer. En förening har två eller fler kemiskt kombinerade grundämnen. En blandning består av två eller flera grundämnen eller föreningar som har blandats ihop. Det är lätt att bli förvirrad eftersom ägg inte består av ett enda ämne. Ägg består av en komplex blandning av föreningar som förändras kemiskt under uppvärmning. Denna förändring är irreversibel vilket innebär att den inte går att få tillbaka de ursprungliga delarna".

Svar:

* Äggröra har en enda ingrediens så det måste vara ett grundämne
* Man blandar det med en sked så det måste vara en blandning
* Man kan inte separera det så det måste vara en förening
* Kanske är det en blandning av föreningar

Dessa är möjliga svar som jag kommit på, men alla är nog fel

Hur svarar man då:/?
2013-05-23, 14:42
Medlem
Hur fungerar en buffert?

Tjena!

Har fått en uppgift i Kemi A att visa varför en buffert fungerar bäst då syrans PKa är samma som pH den skall värka vid.

Vore väldigt bra om jag kunde få snabba svar på hur jag ska börja!

Tack på förhand!
2013-05-23, 15:42
Medlem
Skickade in uppgiften där jag diskuterade att reaktionen hon ville skapa inte gick utan tillförd energi. det var tydligen fel då hon skrev "Hon vill ju diskutera svavlets inflytande gällande liv och energiutvinning!"

Någon som har något smart att säga om svavlets inflytande gällande liv och energiutvinning?

Snälla..
2013-05-23, 17:10
Medlem
Tjena!

Har fått en uppgift i Kemi A att visa varför en buffert fungerar bäst då syrans PKa är samma som pH den skall värka vid.

Vore väldigt bra om jag kunde få snabba svar på hur jag ska börja!

Tack på förhand!
2013-05-23, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grodorna
Vad används aktiveringsenergi till? Är det okej att säga att den används både till att skapa ett aktiverat komplex samt ofta (men inte alltid) till att bryta ursprungliga bindningar hos reaktanterna och därmed göra dessa tillgängliga för varandra (om de inte redan är det)? Glömmer jag något?

Aktiveringsenergi är precis vad det låter som, energin som krävs för att "aktivera" en reaktion. Vad man kan se med hjälp av den är hur snabbt en viss reaktion går. Till exempel så sänker katalysatorer aktiveringsenergin genom att tillåta en ny reaktionsväg och på så vis påskyndas reaktionen.

Hur ett aktiverat komplex ser ut beror givetvis på vilka de ingående atomerna är. Oftast är det en bindning som är på väg att brytas eller en atom/jon som håller på att binda in till en annan.
2013-05-23, 19:00
Medlem
nekroluzts avatar
Organisk kemi HJÄLP!! Akut!!

Finns det någon här som kan hjälpa mig med nomeklatur av organisk kemi?
Jag har 3 uppgifter som måste lämnas in imorgon bitti och jag behöver akut hjälp snarast.

Jag behöver namn på den här förening som står på bilderna:

https://www.facebook.com/media/set/?set=a.297230377078680.1073741825.100003751597635& type=3&uploaded=3

Kunde nån vara super duper hyper snällt och hjälpa??

Tack på förhand!
2013-05-23, 19:18
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nekroluzt
Finns det någon här som kan hjälpa mig med nomeklatur av organisk kemi?
Jag har 3 uppgifter som måste lämnas in imorgon bitti och jag behöver akut hjälp snarast.

Jag behöver namn på den här förening som står på bilderna:

https://www.facebook.com/media/set/?set=a.297230377078680.1073741825.100003751597635& type=3&uploaded=3

Kunde nån vara super duper hyper snällt och hjälpa??

Tack på förhand!

http://www.sigmaaldrich.com/catalog/search/substructure/SubstructureSearchPage
Där kan du söka efter ämnen. Dock antar jag att du får resultatet på engelska, men det bör inte vara nån konst att översätta.
Ge också fan i att lägga upp bilderna via facebook, använd nån annan sida istället. Lägg även sådana här trådar i den stora skol och kunskapstråden i fortsättningen men korsposta inte nu.
Kom också med ett försök att lösa problemet, det ökar drastiskt dina chanser att få svar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in