2013-05-14, 21:44
Medlem
Ifall det var 3 olika bägare med ämnen utspädda i H2O. 1 med Monosackarider, 1 med bikarbonat (NaHCO3), 1 med natriumklorid (NaCl) och en med monosackarider (C6H12O6). Hur skulle jag på bästa sätt påvisa vilket ämne som ligger i vilken bägare?

SKOLUPPGIFT
2013-05-14, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pur3wolf
Ifall det var 3 olika bägare med ämnen utspädda i H2O. 1 med Monosackarider, 1 med bikarbonat (NaHCO3), 1 med natriumklorid (NaCl) och en med monosackarider (C6H12O6). Hur skulle jag på bästa sätt påvisa vilket ämne som ligger i vilken bägare?

SKOLUPPGIFT

Smaka på det?

NaCl (bordssalt) smakar salt.. obviously
Bikarbonat (Bakpulver) smakar surt/beskt

och då är den sista socker, som alltså smakar sött.
2013-05-14, 23:16
Medlem
Polyklorfenols avatar
Håller med patwotrik, om du vet att det bara är dessa tre ämnen som kan vara lösta i vattenbägarna.

Vad har du nyligen jobbat med för uppgifter? Reagens?
2013-05-16, 00:15
Medlem
Hej! Behöver snabbt hjälp med en fråga, har prov på fredag och detta är en av övningsuppgifterna som jag tror kommer kommapå provet:

Nitriter har den funktionella gruppen -C=N
En nitrit kan framställas ur en kloralkan R - Cl enligt formeln:
R är en alkylgrupp
R - Cl + CN(minus) --> R - CN(minus) - Cl(minus)

Nitriter kan hydrolyseras både i sur och basisk lösning.
När en nitrit hydrolyseras i sur lösning bildas en karboxylsyra och ammoniumjon.

a) Skriv reaktionsformeln för hydrolys av R - CN i sur lösning
b) visa med reaktionsformel hur man kan framställa ättiksyra(etansyra) av en lämplig kloralkan
2013-05-16, 18:55
Medlem
kobents avatar
Har en Kemi A komplettering som ska lämnas in imorgon då betygen ska sättas snart.

Kapitlet är elektrokemi och jag har inte hunnit plugga någonting på detta och inlämningen är imorgon, finns det någon snäll själ där ute som kan hjälpa mig?

http://i.imgur.com/kpVisN6.png

Tack på förhand allihopa och ha en trevlig helg!
2013-05-18, 12:46
Medlem
FloydPs avatar
Antagligen helt fel tråd, men jag är lat, och testar ändå:

Varför finns det ingen klaff mellan vena cava och vänster förmak? Varför skapas inget bakåtflöde ut i vensystemet när förmaket kontraherar?
2013-05-19, 14:27
Medlem
Hej!

Sitter och skriver på en inlämningsuppgift. Min lärare har skrivit ner några punkter som ska finns med och den jag behöver hjälp lyder som följande: "Lär dig vad alkener och diener är och namngivning på dessa.". Alkener har jag greppat men diener är lite svårare. Jag tror mig ha förstått vad diener är men är inte helt 100. Diener är en särskild alken. När det finns dubbla dubbelbindningar blir alkenen en dien. Hur man namnger dem har jag inte en aning om.

Skulle uppskatta om något kunde bekräfta huruvida det jag skrivit är sant eller inte. Har jag förstått fel får du gärna säga hur det ska vara
2013-05-19, 15:41
Medlem
Martin-Daniels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Epix94
Hej!

Sitter och skriver på en inlämningsuppgift. Min lärare har skrivit ner några punkter som ska finns med och den jag behöver hjälp lyder som följande: "Lär dig vad alkener och diener är och namngivning på dessa.". Alkener har jag greppat men diener är lite svårare. Jag tror mig ha förstått vad diener är men är inte helt 100. Diener är en särskild alken. När det finns dubbla dubbelbindningar blir alkenen en dien. Hur man namnger dem har jag inte en aning om.

Skulle uppskatta om något kunde bekräfta huruvida det jag skrivit är sant eller inte. Har jag förstått fel får du gärna säga hur det ska vara

Du har förstått det rätt. En dien är ett kolväte med två dubbelbindningar och motsvarande har en trien tre dubbelbindningar.
Du namnger diener genom att säga var dubbelbindningarna är:

C=C-C=C

blir 1,3-butadien

Du måste ibland tänka på stereokemi dessutom, vet du hur man gör det?
Senast redigerad av Martin-Daniel 2013-05-19 kl. 15:43.
2013-05-19, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Martin-Daniel
Du har förstått det rätt. En dien är ett kolväte med två dubbelbindningar och motsvarande har en trien tre dubbelbindningar.
Du namnger diener genom att säga var dubbelbindningarna är:

C=C-C=C

blir 1,3-butadien

Du måste ibland tänka på stereokemi dessutom, vet du hur man gör det?
Jaha. Så i 1,3-butadien så betyder 1 att det finns en dubbelbindning i position 1. På samma sätt betyder 3 att det finns en dubbelbindning i position 3?

Det där med stereokemi har jag ingen koll på. Tror inte jag har hört det förut.
2013-05-20, 18:44
Medlem
Skadans avatar
Exoterm eller endoterm reaktion?

Hej!
Finns det någon tumregel för att veta om en reaktion är exoterm eller endoterm?
2013-05-20, 18:50
Medlem
ToiletRelicTrees avatar
Eh, ja? Avger reaktionen energi så är det en exoterm reaktion. Låter dig gissa svaret på den andra.
2013-05-20, 18:54
Medlem
Skadans avatar
Det jag undrar är om man kan veta när det kommer att ske en endoterm eller en exoterm. Alltså om jag häller lite av A i B, kommer det då bli en endoterm eller en exoterm?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in