2013-05-13, 00:10
Medlem
Hej! Jag behöver lite hjälp med några frågor i kemin, har gjort resten men fastnat på 3 av dem:

1. Är det kvalitativ eller kvantitativ analys om man bestämmer:
a. salthalten i vatten
b. vilka joner som finns i en lösning
c. etanolhalten i vin
d. förekomsten av dopingpreparat i ett blod- eller urinprov.

2. Ge 3 exempel på vad kemisk analys används till i samhället?

3. När kloreten CH3CH2Cl ragerar med hydroxidjoner så kan det beroende på reaktionsbetingelserna i två olika reaktioner ske:
1. Antingen byts Cl(minus) mot OH(minus) eller
2. bildas H20 och Cl(minus) och en lösning med dubbelbidning.
a.) namnge de två reaktionstyperna
b) Skriv reaktionsformlerna för de två reaktionerna
c) Hur förändras pH-värdet vid reaktionerna. Motivera.

Snälla hjälp mig, har försökt lösa dem, men kmr nt på svaret. Mycket tacksam för svar.
2013-05-13, 18:09
Medlem
dxdps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zipzapzoomx
Hej! Jag behöver lite hjälp med några frågor i kemin, har gjort resten men fastnat på 3 av dem:

a. salthalten i vatten
c. etanolhalten i vin

3. När kloreten CH3CH2Cl ragerar med hydroxidjoner så kan det beroende på reaktionsbetingelserna i två olika reaktioner ske:

Snälla hjälp mig, har försökt lösa dem, men kmr nt på svaret. Mycket tacksam för svar.

1

Kvalitativ ger svar på frågor till exempel "Finns det arsenik i vattnet?" med kvantitativt ger svar "Hur mycket arsenik finns det i vattnet?"

a) Salthalten är hur mycket salt det finns alltså kvantitativt
b) Vilka joner som finns säger bara vilka som finns, alltså kvalitativ analys.
c) Vi får reda på hur mycket sprit det finns i vinet, alltså kvantitativ
d) Kan vara både och, beror på. Med förekomst tolkar jag bara det som svaret på frågan "Finns det dopingpreparat ja/nej?" grejen då är att det kan finnas ett tröskelvärde, till exempel om det inte är mer än x mg/L i blodet är man odopat. Alltså är det kvantiativ, men det beror på. Alkohol till exempel är dopingklassat över vissa nivåer, men skulle man göra en väldigt känslig mätning skulle även nivåer som inte ger doping ge svaret att alkohol finns eftersom det förekommer i mat osv.

Analyserar du mitt blod nu med en känslig metod nog finns det alkohol i blodet eftersom jag ätit frukt till exempel som har små mängder. Men för det är jag inte dopad.

Det är i allmänhet så att man har ett tröskelvärde, alltså för att vara en kvantitativ analys så måste man ha vissa nivåer man kan detekktera.

3) Någon annan får svara.
2013-05-13, 19:11
Medlem
Forzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dxdp
d) Kan vara både och, beror på. Med förekomst tolkar jag bara det som svaret på frågan "Finns det dopingpreparat ja/nej?" grejen då är att det kan finnas ett tröskelvärde, till exempel om det inte är mer än x mg/L i blodet är man odopat. Alltså är det kvantiativ, men det beror på. Alkohol till exempel är dopingklassat över vissa nivåer, men skulle man göra en väldigt känslig mätning skulle även nivåer som inte ger doping ge svaret att alkohol finns eftersom det förekommer i mat osv.

Analyserar du mitt blod nu med en känslig metod nog finns det alkohol i blodet eftersom jag ätit frukt till exempel som har små mängder. Men för det är jag inte dopad.

Det är i allmänhet så att man har ett tröskelvärde, alltså för att vara en kvantitativ analys så måste man ha vissa nivåer man kan detekktera.

Bra svar men känner att jag behöver kommentera det här och gå väldigt mycket OT.

Läste en artikel för inte alls längesen där det togs upp problem med dopinganalyser vid olympiska spel. Tydligen är det så att det inte alls finns några tröskelvärden för en hel hög ämnen, dvs. hittar man det i blodet är man dopad - punkt!
Problemen uppstår nu när det kommit "för känsliga" analysmetoder eftersom man får i sig minimala mängder av dopingklassade ämnen med vanlig mat. IOK var tydligen mot tröskelvärden av princip eftersom de tycker att det räcker med att det finns spår av ämnet för att man uppsåtligen ska ha dopat sig, även om det är nere på ppb-nivåer eller ännu lägre...

Detta fick till följd att många idrottare var tvingade att avstå från att äta exempelvis kött eftersom det kan hända att djuren fått steroider som sedan ger utslag i testerna. Ren idioti från ett förbund som uppenbarligen inte hängt med i utveckligen
2013-05-13, 20:55
Medlem
ludwiqs avatar
Tjenna flashbackers..

behöver lite hjälp med en fruktansvärt tråkigt uppgift och ointressant i mitt tycke som ska vara klart senast onsdagkväll. Det är en svenska uppgift som handlar om Romatiken.. Så här ser hela uppgiften ut:

Historiska händelser - vad händer i den “vanliga historien” som är riktigt?

Vilka ämnen och motiv var vanliga i den romantiska litteraturen? Välj ut och kommentera tre av dem.

Resonera kring några vanliga stildrag i den romantiska litteraturen

Hur uppfattade och beskrev man naturen? Vilken natur drogs man till?

Hur beskrev man den mänskliga naturen? Vilken sida av människan sysselsatte man sig mest med?

Jämför med hur det ser ut idag: Finns det några drag från romantiken som du känner igen i vårt samhälle och vår litteratur?

Vad i följande text är typiskt för romantiken? Skriv i Marginalen och markera i texten.

Vårt land, vårt land, vårt fosterland, ljud högt, o dyra ord!
Ej lyfts en höjd mot himlens rand, ej sänks en dal, ej sköljs en strand, mer älskad än vår bygd i nord än våra fäders jord.
Vårt land är fattigt, skall så bli för den, som guld begär, en främling far oss stolt förbi, men detta landet älskar vi, för oss med moar, fjäll och skär ett guldland dock det är.

Förväntar mig inga svar överhuvudtaget men om det är någon "romantik" expert här så skulle lite hjälp inte sitta helt fel!

Senast redigerad av ludwiq 2013-05-13 kl. 20:58.
2013-05-13, 21:17
Medlem
Spinnakers avatar
Haha, varför lägger du den i kemiforumet?
Och ja, det lät förjävla tråkigt.
2013-05-13, 21:30
Medlem
ausferns avatar
Någon påläst en som kan besvara dessa:

Hur kan man bestämma hur många atomer som finns i en viss kolbit av rent kol?

Vilka av nedanstående blandningar är homogena och vilka är heterogena?
Järnpulver och koksalt
Koppar och nickel i en enkrona
Koksalt och vatten
Matolja och vatten
Vattenånga och luft

Varför innehåller kalciumklorid, CaCl2 dubbelt så många kloridjoner som kalciumjoner? (se sida 21)
2013-05-13, 21:32
Medlem
ludwiqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spinnaker
Haha, varför lägger du den i kemiforumet?
Och ja, det lät förjävla tråkigt.

ajdå, sökte på skoluppgifter och läste bara - Stora Skol & Kunskapstråden - för de lata vilket lät helt perfekt!

men MOD ni kan ta bort inlägget, jag tror jag hittade rätt forum!
2013-05-13, 21:33
Medlem
Spinnakers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zipzapzoomx

a. salthalten i vatten
c. etanolhalten i vin

3. a) i första sker det en substitutionsreaktion. Eftersom kolet bundet till den lämnande gruppen är primär dominerar SN2 mekanismen. I den andra tar OH- (stark bas) ett väte från alphakolet, samtidigt som Cl- lämnar. Det bildas då en dubbelbindning mellan kolatomerna. Det sker via en E2 mekanism.
b) Reaktionsformler kan du ju testa själv.
c) pH-värdet sjunker för båda reaktionerna eftersom det konsumeras hydroxidjoner. I det första fallet bildas dock alkohol som är svagt surt pga sin polariserade vätebindning. (Ja, alkoholer kan även protoneras).
2013-05-13, 21:41
Medlem
Spinnakers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ausfern
Någon påläst en som kan besvara dessa:

Hur kan man bestämma hur många atomer som finns i en viss kolbit av rent kol?

Vilka av nedanstående blandningar är homogena och vilka är heterogena?
Järnpulver och koksalt
Koppar och nickel i en enkrona
Koksalt och vatten
Matolja och vatten
Vattenånga och luft

Varför innehåller kalciumklorid, CaCl2 dubbelt så många kloridjoner som kalciumjoner? (se sida 21)

Väg den och beräkna sedan substansmängden. Gångra sedan med avogadros tal.

Heterogent
Homogent (Legering)
Homogent
Heterogent

Ca har ett oxidationstal på 2+ och Cl har ett oxidationstal på 1-, det behövs således 2 kloridjoner för att bilda ett neutralt oladdat salt.
2013-05-13, 23:07
Medlem
baloo12s avatar
Hej,
Har en uppgift där jag ska separera olika biomolekyler (protein, kolhydrater, aminosyror samt fett).
Jag har valt att använda gelfiltrering för proteinet och elektrofores för aminosyrorna men vet inte vilka separationsmetoder som kan vara lämpliga för kolhydrater och fett. Några förslag?
2013-05-14, 21:33
Medlem
3 ämnen utspätt i H2O

Hej! Vi går direkt på saken. Ifall det var 3 olika bägare med ämnen utspädda i H2O. 1 med Monosackarider, 1 med bikarbonat (NaHCO3), 1 med natriumklorid (NaCl) och en med monosackarider (C6H12O6). Hur skulle jag på bästa sätt påvisa vilket ämne som ligger i vilken bägare?

Tacksam för svar
2013-05-14, 21:42
Medlem
Smaka

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in