2013-03-04, 17:13
Medlem
dxdps avatar
Det finns ett kemiforum, men på första så har du

från början:
1 mol etanol
1 mol ättikssyra
0 mol etylacetat
0 mol vatten

vid jämvikt:
1/3 mol etanol
1/3 mol ättikssyra

Hur mycket etylacetat och vatten finns då? Jo, eftersom reaktionsformeln säger att 1 mol etanol bildar 1 mol vatten så finns det 1-1/3 = 2/3 mol vatten och liknande för ättikssyran.

Säg att det förbrukas en mol etanol och en mol ättikssyra då bildas en mol etylacetat och en mol vatten. Här vet vi istället hur mycket som finns efteråt av etanolen och ättikssyran. Alltså är det:

vit jämvikt:
1/3 mol etanol
1/3 mol ättikssyra
2/3 mol etylacetat
2/3 mol vatten

K = ((2/3)*(2/3))/((1/3)*(1/3)) = 4

På den andra så får du tänka liknande, du vet hur många mol du hade från början osv och sen ställa upp en ekvation. Du vet ju att det kommer bildas lika många mol H2 som CO2 ...
2013-03-04, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dxdp
Det finns ett kemiforum

Ojdå, visste inte det. Visste inte heller att...

Citat:
reaktionsformeln säger att 1 mol etanol bildar 1 mol vatten

Dvs, att man skulle titta på de ingående atomerna och subtrahera det ena ämnet från det andra.

Men den andra uppgiften:

Från början:
14 g CO
9,0 g H2O
0 g CO2
0 g H2

Vid jämvikt:
? g CO
? g H2O
? g CO2
? g H2

Här har jag ju inga värden på något av ämnena vid jämvikt, så hur kan jag räkna på det?
2013-03-04, 17:31
Medlem
Citat:
Du vet ju att det kommer bildas lika många mol H2 som CO2 ...

Hur vet jag det?
2013-03-04, 18:01
Medlem
dxdps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grodorna
Ojdå, visste inte det. Visste inte heller att...

Dvs, att man skulle titta på de ingående atomerna och subtrahera det ena ämnet från det andra.

Men den andra uppgiften:

Från början:
14 g CO
9,0 g H2O
0 g CO2
0 g H2

Vid jämvikt:
? g CO
? g H2O
? g CO2
? g H2

Här har jag ju inga värden på något av ämnena vid jämvikt, så hur kan jag räkna på det?

Ekvation. Du vet från början och kan därmed räkna ut hur många mol du hade från början och därför hur mycket som maximalt kan reagera. Allt kommer ju inte reagera till slutprodukt, därav en jämvikt ... men du kan anta att till exempel "x" mol reagerar.

Citat:
Hur vet jag det?

Av reaktionsformeln. Det står ju:

Etanol + Ättikssyra -> Etylacetat + Vatten

Alltså om 1 etanolmolekyl träffar på 1 ättikssyramolekyl bildar de 1 etylacetatmolekyl och 1 vattenmolekyl. På motsvarande vis:

PCl5 + H2O -> POCl3 + 2HCl

Då vet vi att det bildas dubbelt så mycket HCl som POCl3.
2013-03-04, 18:12
Medlem
Alltså, jag har uppenbarligen inte grunderna riktigt klart för mig. Men jag förstår dig som att 1 mol = 1 molekyl.

Edit: Eller, vänta lite...
2013-03-04, 18:17
Medlem
dxdps avatar
Citat:
Alltså, jag har uppenbarligen inte grunderna riktigt klart för mig. Men jag förstår dig som att 1 mol = 1 molekyl.

Edit: Eller, vänta lite...

Nej. Jag skrev bara det för att förklara det med andra ord. 1 mol är ungefär 6*10^(23) molekyler.
2013-03-04, 18:39
Medlem
Om du kunde visa hur detta går till i praktiken så vore det hemskt uppskattat:

Citat:
Ekvation. Du vet från början och kan därmed räkna ut hur många mol du hade från början och därför hur mycket som maximalt kan reagera. Allt kommer ju inte reagera till slutprodukt, därav en jämvikt ... men du kan anta att till exempel "x" mol reagerar.

Jag förstår varken hur jag räknar ut moltalen i början (behöver känna till förhållandet mellan mol och gram?) eller på vad sätt moltalet berättar hur mycket som maximalt kan reagera. Jag har liksom aldrig sett en sådan här uppgift lösas förut.
2013-03-04, 19:01
Medlem
dxdps avatar
Citat:
Om du kunde visa hur detta går till i praktiken så vore det hemskt uppskattat:

Jag förstår varken hur jag räknar ut moltalen i början (behöver känna till förhållandet mellan mol och gram?) eller på vad sätt moltalet berättar hur mycket som maximalt kan reagera. Jag har liksom aldrig sett en sådan här uppgift lösas förut.

Om du inte ens känner till hur du räknar om g till mol så behöver du nog repetera tidigare kurs före.
2013-03-04, 19:55
Medlem
Ja, det verkar som det Men sedan då, när jag har gjort om till mol? Det skulle verkligen vara grymt om du kunde visa på riktigt hur man ska göra.
2013-03-04, 20:33
Medlem
dxdps avatar
Citat:
Ja, det verkar som det Men sedan då, när jag har gjort om till mol? Det skulle verkligen vara grymt om du kunde visa på riktigt hur man ska göra.

Visa första stegen. Hur många mol har du från början av de olika?
2013-03-05, 19:06
Medlem
Hej,

Vart i naturen hittar man, Metan, Etan, Propan och Butan? Finns dom alla vid träskmark och tas upp som vanlig naturgas?
2013-03-05, 21:04
Medlem
Citat:
Visa första stegen. Hur många mol har du från början av de olika?

Återkommer när jag har repeterat!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in