2009-03-08, 11:02
Medlem
Carelesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BelovedAngel
Lägger till en fråga till här...

"Om du har två metallkulor, en i järn och en i koppar. Dessa två är lika tunga men är det någon skillnad i antalet atomer som bygger upp kulorna? Resonera med hjälp av kemiska begrepp för att svara på frågan."

n=m/M
Fe:
n=x/55.85
x=55.85n
Cu:
n= x/63.55
x=63.55n

Alltså, varje gram järn innehåller 55.8mol järnatomer och varje gram koppar innehåller 63.55mol kopparatomer.
2009-03-08, 13:27
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Careless
n=m/M
Fe:
n=x/55.85
x=55.85n
Cu:
n= x/63.55
x=63.55n

Alltså, varje gram järn innehåller 55.8mol järnatomer och varje gram koppar innehåller 63.55mol kopparatomer.

VA???
Det kan omöjligt vara så att 1g järn innehåller 55,8mol järnatomer.... eller samma med kopparn.
Det är snarare så att den atomtyp som är tyngst kräver minst atomer för att komma upp i samma tyngd som den andra typen. Koppar som har en högre molmassa än järn kräver därför färre kopparatomer än det krävs järnatomer för att komma upp i en specifik vikt.
2009-03-08, 14:53
Medlem
Carelesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YellowLemon
VA???
Det kan omöjligt vara så att 1g järn innehåller 55,8mol järnatomer.... eller samma med kopparn.
Det är snarare så att den atomtyp som är tyngst kräver minst atomer för att komma upp i samma tyngd som den andra typen. Koppar som har en högre molmassa än järn kräver därför färre kopparatomer än det krävs järnatomer för att komma upp i en specifik vikt.
Oj, förlåt. Räknade helt fel där. Det är ju gram/mol och inte mol/gram som jag räknade med.
1 mol järn är alltså 55,8g och det samma med kopparn.
2009-03-08, 22:30
Medlem
Väger 1 mol Järn 55.85 gram? ^^

Vad är det som gör att svaga bindningar är svaga?

Vilka föreningar kan ha dessa svaga bindningar?

Jag misstänker att de svaga är Van der Waals-bindning i alla fall.
Eventuellt Kovalent Bindning också?

Hjälp uppskattas!
2009-03-09, 00:23
Medlem
Snabb hjälp med balansering tack!

K2CrO4(aq) + Pb(NO3)2(aq) -> PbCrO4(s) + K2(NO3)2(aq)

AgNO3(aq) + K2CrO4(aq) -> Ag2CrO4(s) + K2(NO3)2(aq)

Hur ska dessa balanseras? Jag är värdelös på det!

Tacksam för all hjälp!
2009-03-09, 12:52
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:
K2CrO4(aq) + Pb(NO3)2(aq) -> PbCrO4(s) + K2(NO3)2(aq)

AgNO3(aq) + K2CrO4(aq) -> Ag2CrO4(s) + K2(NO3)2(aq)

Hur ska dessa balanseras? Jag är värdelös på det!

Tacksam för all hjälp!

K2CrO4(aq) + Pb(NO3)2(aq) -> PbCrO4(s) + K2(NO3)2(aq) (redan balanserad)

2AgNO3(aq) + K2CrO4(aq) -> Ag2CrO4(s) + K2(NO3)2(aq)
2009-03-09, 12:54
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:

Hjälp uppskattas!

Med bindningar menar du bindningar mellan atomer i molekyler, eller mellan olika molekyler (intramolekylära bindningar / intermolekylära bindningar)?
2009-03-09, 13:14
Medlem
YellowCakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YellowLemon
Jag skulle ta sockerdricka eller nån annan färglös dryck för att det är enklare att se omslaget i en såda, karbonatsytemet kommer att paja resultatet lite, men det kommer nog att gå tillräckligt bra ändå skulle jag tro.

Du gör som så att du blandar en lösning med en känd koncentration, du för över en känd mängd dryck till en bägare där du sedsan tillsätter någon lämplig indikator med omslag vid pH = 7.

Du tillsätter natriumhydroxid till dess att ett omslag sker, du vet då "hur mycket protoner" som du hade i lösningen genom att du räknar du ut vilken substansmängd NaOH som du tillsatte.

Du beräknar sedan vilken substansmängd vätejoner du har per liter dryck. Denna substansmängd är den samma som koncentrationen av vätejoner.

Beräkna sedan pH = -log[H+]

Nu är det så att jag inte har någon uppgift på koncentrationen på min NaOH och när jag ringde och fråga min lärare hur han nu i hela världen tänkt att jag skulle göra labben sa han bara "det räcker gott och väl om du använder universal-indikator bara för att ta reda på pH värdet". Tyckte de va så lätt så jag utgick ifrån att jag skulle labba. Men det visar sig att jag inte behöver det. Tackar hjärtligt för dina inlägg ändå och är glad att du gjorde det eftersom jag nu kan ta med det du lärde mig i teoridelen av rapporten. Så ingen labb, men tack ändå!
2009-03-09, 17:23
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:

Hjälp uppskattas!

Jonbindning>kovalent>väte>vdW har jag för mig att det ska vara. Det borde finnas ungefärlig styrka på wiki om du kollar upp det. Det kan hända att du måste söka på engelska då.
2009-03-11, 10:14
Medlem
Schrödinger ekvationen

Hej!

Jag har ett problem och väljer självklart att vända mig till er i detta eminenta forum

Kan någon säga vad är dom 5 första termerna i schrödinger ekvationen för vätgas?

Skulle vara otroligt tacksam för svar (enough med smörandet, ni kanske förstår att jag behöver hjälp redan )

MVH Jhonny
2009-03-12, 17:20
Medlem
KemiB "Halogenernas karaktär och placering -inverkan vi substition"

Hej!
Är det någon som har gjort laborationen "Halogenernas karaktär och placering -inverkan vi substition"
Uppgiften med laborationen var att jämföra reaktionshastigheten vid substitution i 1-klorbutan, 1-brombutan och 1-jodbutan samt 1-brombutan, 2-brombutan och 2-brom-2-metylpropan.

Jag har gjort den men anteckna fel saker underlaborationen. Jag anteckna hur grumliga lösningarna blev och inte hur lång tid det tog innan de blev grumliga som man skulle göra.

(jag läser på distans och kan inte nå de som jag gjorde laborationen med, annars hade jag frågat dem)

Är det någon som vet hur långtid det tog för ämnena att blir grumliga?

Jag hoppas det fins någon, skulle bli så otroligt glad och lättad!

Mvh/ inuinu
Senast redigerad av inuinu 2009-03-12 kl. 17:59. Anledning: onödig text
2009-03-12, 22:21
Medlem
Infinitums avatar
Hur löser tvål smuts (fett)? Vilka typer av bindningar bildas och bryts när tvålen löser smutesen? Både jon-dipolbindning och vdW-bindning ska ingå i förklaringen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in