2012-11-11, 14:50
Medlem
mrrandom14s avatar
I en NaCl-lösning med koncentrationen 5,00 mM är vid 25 grader lika med 0,0603 Ω ^(-1)m^(-1) och Na+-jonernas överföringstal 0,379. Med vilken hastighet rör sig Na+-jonerna, om fältstyrkan i lösningen är 800 V m^(-1)?

Jag tänkte använda formeln t_i = v_i*λ_i/Λ_m och lösa ut v_i

Men vad är v_i, hur ska jag räkna ut den?
2012-11-12, 15:45
Medlem
Behöver hjälp flashback! stämmer mina beräkningar eller är jag helt ute och cyklar?

Fosforpentaklorid, PCl5, sönderdelas vid upphettning enligt formeln
PCl5(g) PCl3(g) + Cl2(g)
H = 93 kJ för reaktionen åt höger.
Man förde in 6,0 mol fosforpentaklorid i ett tomt reaktionskärl med volymen 10,0 dm3. Temperaturen hölls vid 230 oC. När jämvikt ställt in sig i systemet visade en analys att det fanns 1,0 mol klorgas i behållaren.

a) Beräkna koncentrationerna av samtliga tre ämnen vid jämvikt. (VG)
b) Beräkna jämviktskonstanten vid 230 oC. (G)
c) Man vill förskjuta jämvikten så att mer PCl5 sönderdelas till PCl3. På vilket/vilka av följande sätt kan man åstadkomma detta? (VG)
Genom att
1. minska volymen och därigenom höja trycket
vid konstant temperatur
2. öka volymen och därigenom sänka trycket
vid konstant temperatur
3. pressa in mer klor i systemet
4. höja temperaturen vid konstant tryck.

Egna tankar och resultat; molförhållandet är 1 <--> 1 <--> 1 och vid jämvikt borde reaktanterna och produkterna bli PCl5 = 6,0-1,0, PCl3 = 1,0 och Cl2 = 1,0. stämmer detta som svar för koncentrationen? 5,0 * 10^-1 osv resp 1,0 * 10^-1.

b) jämviktskonstanten; K= [1,0 * 10^-1]*[1,0 * 10^-1]/[5,0 * 10^-1] = 2 * 10^-2.

c) har jag ingen aning om.

Tack på förhand
2012-11-12, 17:03
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyro860
Vilken proton är surast i och varför:
1-propen vs. 1-propyn
?
Antar den ovan har med hybridisering att göra, men skulle vilja ha en bra förklaring.

Samt:
fenol vs. cyklohexanol
?

Nån?
2012-11-12, 17:16
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyro860
Nån?

Rita upp anjonerna och försök att dra en slutsats vilken som är stabilast. Tänk delokalisering!
2012-11-12, 18:00
Medlem
Har sett några labb-videos på nätet och funderar bara.

Ibland ställer dom ett bad med en olja som dom sedan värmer och doppar ner sina behållare med kemikalier i istället för att värma direkt på behållaren med kemikalierna.

Det förstår jag! Men jag är nyfiken på vad det är för olja?
2012-11-12, 19:09
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mugmeister
Har sett några labb-videos på nätet och funderar bara.

Ibland ställer dom ett bad med en olja som dom sedan värmer och doppar ner sina behållare med kemikalier i istället för att värma direkt på behållaren med kemikalierna.

Det förstår jag! Men jag är nyfiken på vad det är för olja?

För att kunna bestämma temperaturen bättre än vad man kan över exempelvis en öppen låga, se här för olika alternativ:
http://www.ilpi.com/inorganic/glassware/heatsources.html
2012-11-12, 20:40
Medlem
xanax99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YellowLemon
För att kunna bestämma temperaturen bättre än vad man kan över exempelvis en öppen låga, se här för olika alternativ:
http://www.ilpi.com/inorganic/glassware/heatsources.html

Hur stor blir skillnaden i värme i oljebadet med säg siliconolja gentemot inuti reaktionskärlet? eller är den helt försumbar?

Och varför används annat än sand egentligen, då det är billigast, minst risk och har en sådan vidd vad gäller temp?

Och en fråga som inte hör hemma i denna tråd: var kan man köpa siliconolja till vettigt pris?
Senast redigerad av xanax99 2012-11-12 kl. 20:44.
2012-11-12, 21:27
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xanax99
Hur stor blir skillnaden i värme i oljebadet med säg siliconolja gentemot inuti reaktionskärlet? eller är den helt försumbar?

Och varför används annat än sand egentligen, då det är billigast, minst risk och har en sådan vidd vad gäller temp?

Och en fråga som inte hör hemma i denna tråd: var kan man köpa siliconolja till vettigt pris?

Har aldrig kollat temperaturskillnaden men jag skulle anta att den är väldigt liten iaf, men beror ju givetvis på vad som händer inne i reaktionskärlet. Återloppskokar man nånting så har man ju en maxtemperatur oavsett hur hög temperatur man har på värmebadet.

Jag föredrar silikonolja då den är transparent och man då kan se innhållet i kolven mycket enklare, det är också enklare att sänka ner en kolv i olja än vad det är i sand om man nu behöver hissa upp den ovanför värmebadet någongång under syntes. På ett labb så har jag svårt att tro att oljebadet tar upp nån särskilt stor del av den totala kostnaden.
2012-11-12, 21:38
Medlem
Tack för hjälpen och länken!
2012-11-12, 22:04
Medlem
Har en uppgift som jag inte kommer underfund med. "Vid svetsning används ofta acetylen från en gastub. Det är känt att det är förenat med stor explosionsrisk att utsätta en acetylentub för värme. Varför är det mer riskabelt än för en gastub med metan?"

Nu har vi alltså fått en tabell med standardbildningsentalpier för olika ämnen, inklusive acetylen (226.73 kJ/mol) och metan (-74.87 kJ/mol), och det är tänkt att man utifrån den ska kunna ge ett svar på frågan. Men hur är explosionsrisken kopplad till standardbildningsentalpierna? Jag tänker mig att eftersom det krävs ganska mycket energi för att skapa acetylen, så kommer den energin att frigöras snabbt när bindningarna bryts av värmen, men har ingen aning om ifall det stämmer. Hjälp skulle uppskattas!
2012-11-13, 17:17
Medlem
Om vi har en dubbelbinding så är det en alken, om du har två dubbelbindningar så blir det en alkadien.. men vad blir det om det finns tre eller flera dubbelbindingar..?

| | |
-C-C-C=C denna kommer då heta buten..
| | | |

| |
C=C-C=C och denna 1,3-butadien
| | | |

men om det den blir så här, vad kommer den då att heta? och vad kommer den bli? inte en alkan, alken, alkyl...
| |
C=C=C
| |

litet fel.. glömde två väte

edit. det blir lite konstigt när jag skriver |.. blir inget mellanrum mellan de
Senast redigerad av Sneko 2012-11-13 kl. 17:20.
2012-11-13, 17:18
Medlem
dubbelpost..

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in