2012-12-16, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YellowLemon
Du måste skriva en reaktionsformel, kan du inte själv så är jag övertygad om att google eller wikipedia har koll på det. När du har reaktionsformeln så kollar du helt enkelt på högerledet och ser hur många mol gas du får per mol nitroglycerin.

Ah fuck, såklart.

Tänkte också fråga. Läste att vid förbränning bildas alltid vatten och koldioxid? Stämmer detta? Finns det isåfall några fler "alltid" man bör kunna?
2012-12-16, 19:55
Medlem
4 C3H5(NO3)3(l) → 12 CO2(g) + 10 H2O(g) + 6 N2(g) + 1 O2(g)

Beräkna gastrycket vid 1100°C i ett tillslutet borrhål med volymen 1,0 dm3 när 0,50 kg nitroglycerin exploderar i det.

Anta att ideala gaslagen gäller. Visa beräkningen!

PV = ngasRT 1 mol nitroglycerin <-> 7,25 mol gaspartiklar

ngas = 7,25 x 500/227,1 = 15,962 mol

P = ngasRT/V = 15,962 x 8,314 x 1373,15/0,001 = 1,822... Pa

Svar: 182 MPa

Vill någon vänlig själ förklara det understrukna steget? Hänger med på allt annat. De tar ju n*m/M = n. Fattar inte vad det är för samband man får ut där och varför.

Nitroglycerin i vätskeform har ju 227,1 u...

Aja, förklaring på detta hade varit guld.
2012-12-16, 22:05
Medlem
Inga kemister på FB en söndagkväll?

Fick en lista på lite saker man skulle skriva fällningsreaktionen på.

T.ex BaCl2 + AgNO3 reagerar och blir en fällning (AgCl). Vad händer med den andra kloridatomen?

Vad skall man tänka på när t.ex NaCl och HCL reagerar för att förstå att ingen reaktion sker?

Det ända jag har koll på är att bariumsulfat och silverklorid är svårlösligt.

Och att alla natrium, kalium, ammonium och alla nitrar är lättlösliga.

Något mer?

Kom igen, sträck ut en hand..
2012-12-16, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CptHindsight
Inga kemister på FB en söndagkväll?

Fick en lista på lite saker man skulle skriva fällningsreaktionen på.

T.ex BaCl2 + AgNO3 reagerar och blir en fällning (AgCl). Vad händer med den andra kloridatomen?

Vad skall man tänka på när t.ex NaCl och HCL reagerar för att förstå att ingen reaktion sker?

Det ända jag har koll på är att bariumsulfat och silverklorid är svårlösligt.

Och att alla natrium, kalium, ammonium och alla nitrar är lättlösliga.

Något mer?

Kom igen, sträck ut en hand..

Det som händer med den andra kloratomen är att den också reagerar med en silverjon, reaktionen är inte balanserad.

I fallet med NaCl och HCl, vad skulle i så fall bildas ? Det enda "nya" som inte redan finns med som reagens som skulle kunna bildas är HNa, vilket vilket ingen av de ingående atomerna hade tyckt om! Försök att tänka hur många bindningar vardera atom vill skapa och kolla sedan vilka alternativ detta ger.

Lite tumregler om löslighet som jag kan komma på nu är att silver-, bly- och kvicksilver-salter oftast är svårlösliga. Detta gäller även karbonater förutom alkalisalterna och ammoniumkarbonat.
Sulfater, alkalijoner och grupp 17 ämnen är oftast lättlösliga, med ett fåtal undantag, som de du nämnde. Sulfider däremot är mer eller mindre alltid svårlösliga.

Kommer inte på något mer, vad som löser sig eller inte brukar man efter ett tag känna på magkänsla.

Förstod inte riktigt vilken del du inte förstod av din föregående fråga, eller såg snarare ingen understruken del.
2012-12-17, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av method1
Det som händer med den andra kloratomen är att den också reagerar med en silverjon, reaktionen är inte balanserad.

I fallet med NaCl och HCl, vad skulle i så fall bildas ? Det enda "nya" som inte redan finns med som reagens som skulle kunna bildas är HNa, vilket vilket ingen av de ingående atomerna hade tyckt om! Försök att tänka hur många bindningar vardera atom vill skapa och kolla sedan vilka alternativ detta ger.

Lite tumregler om löslighet som jag kan komma på nu är att silver-, bly- och kvicksilver-salter oftast är svårlösliga. Detta gäller även karbonater förutom alkalisalterna och ammoniumkarbonat.
Sulfater, alkalijoner och grupp 17 ämnen är oftast lättlösliga, med ett fåtal undantag, som de du nämnde. Sulfider däremot är mer eller mindre alltid svårlösliga.

Kommer inte på något mer, vad som löser sig eller inte brukar man efter ett tag känna på magkänsla.

Förstod inte riktigt vilken del du inte förstod av din föregående fråga, eller såg snarare ingen understruken del.

Tack för ditt svar. När du talar om hur många bidningar vadera atom vill skapa skall jag se på elektronkonfigurationen då eller hur skall man tänka?

Beräkna gastrycket vid 1100°C i ett tillslutet borrhål med volymen 1,0 dm3 när 0,50 kg nitroglycerin exploderar i det.

Glömde ju såklart att stryka under det, ursäkta.
2012-12-17, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CptHindsight
Tack för ditt svar. När du talar om hur många bidningar vadera atom vill skapa skall jag se på elektronkonfigurationen då eller hur skall man tänka?

Glömde ju såklart att stryka under det, ursäkta.

Du vet att det bildas 7,25 mol gasmolekyler per mol nitroglycerin. Därför räknar du hur många mol nitroglycerin som finns i 0,5 kg (500[g] / 227,1 [g/mol] = **** [mol]) och multiplicerar det med kvoten 7,25 och får på så sätt ut den totala substansmängden 15,962 mol.

Till att börja med så är det bäst att tänka på oktettregeln, alltså att varje atom vill ha ett fullt evalensskal, det kan uppnås genom att antinge ta upp fler elektroner eller göra sig av med dem. Så ja, kolla elektronkonfigurationen är bäst.

En reaktion kan faktiskt ske mellan väte och natrium som då hade bildat natriumhydrid, NaH, men nu har Na redan "gett" bort sin elektron till Cl som sitter tryggt sitter ihop i en kristall. Cl vill ha elektronen mycket mer än vad H vill, därför reagerar Na inte vidare, därför att NaH inte är lika stabilt som NaCl.
(blev kanske lite kluddigt där, och det är bara lite av en gissning, förklaringen kanske är fel. )
2012-12-17, 19:41
Medlem
Kemi- Hjälp

KAN någon vara snäll och hjälpa mig med min kemiuppgift som jag har fått?
tack i förhand

1 Ange för en kopparatom
a) antal protoner b) antal elektroner c) antal elektronskal (3 p)
2 Vilka sorts bindningar bryts när
a) koppar smälter b) vatten kokar c) natriumklorid löses i vatten? (3 p)
3 Skriv den kemisk formel för
a) kaliumjon b) magnesiumjon c) oxidjon (3 p)
4 Skriv den kemiska formeln för saltet som bildas av följande joner
a) Na+ och Br- b) Na+ och SO42- d) Al3+ och OH- (3 p)
5 När väte reagerar med kväve i den sk Haber-Borsch metoden bildas ammoniak:
3 H2 + N2 → 2 NH3
a) Hur många mol ammoniak kan bildas om 6 mol kväve reagerar?
b) Hur många gram ammoniak kan bildas om 6 g kväve reagerar?
c) Hur många mol ammoniak kan bildas om 6 mol kväve och 6 mol väte reagerar? (3 p)
6 Vad innehåller minst antal atomer, 1 g vätgas (H2), 1 g helium (He) eller 1 g kvävgas (N2)?
Motivera ditt svar. (3 p)
7 Vad menas med lika löser lika?
8 a) Rita Lewisstrukturerna (dvs elektronformel där alla valenselektronerna är utritade)
för CO och CO2. I CO2 är kolatomen centralatom, dvs den som sitter i mitten av molekylen.
b) Är någon av CO och CO2 polärt? Motivera ditt svar. (4 p)
9 Skriv färdigt och balansera reaktionsformlerna
a) HCl + H2O →
b) HCl + Mg(OH)2 →
c) Al + Cl2 → (3 p)
10 En student ska göra i ordning 250 ml 0,25 mol/liter NaBr-lösning. När det är dags att väga upp natriumbromiden upptäcker studenten att det bara finns 6,5 g. Räcker det för att göra
lösningen? Motivera ditt svar. (2 p)
2012-12-17, 19:44
Medlem
är detta kemi A/1? (bara nyfiken)
2012-12-17, 20:33
Medlem
Hjälp Mig

Kan någon vara snäll och hjälpa mig?

När väte reagerar med kväve i den sk Haber-Borsch metoden bildas ammoniak:
3 H2 + N2 → 2 NH3
c) Hur många mol ammoniak kan bildas om 6 mol kväve och 6 mol väte reagerar?
2012-12-17, 20:43
Medlem
xanax99s avatar
Denna tråd/fråga/frågor hade gjort sig utmärkt i stickyn med det för ändamålet underfundiga namnet "Stora Skol & Kunskapstråden - för de lata"....
Den kan beskådas och utnyttjas här..... flashback.org/t1830128

Sedan är google ett underbart lättanvänt verktyg...
2012-12-17, 20:47
Medlem
xanax99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fabdi
Kan någon vara snäll och hjälpa mig?

När väte reagerar med kväve i den sk Haber-Borsch metoden bildas ammoniak:
3 H2 + N2 → 2 NH3
c) Hur många mol ammoniak kan bildas om 6 mol kväve och 6 mol väte reagerar?

Denna fråga har du redan ställt här.... flashback.org/t2035604
Precis som då hade den gjort sig bättre här... flashback.org/t1830128 "Stora Skol & Kunskapstråden - för de lata"
2012-12-17, 21:19
Medlem
Herregud, du har ju inte ens försökt.. Ge det först ett försök och be sedan om hjälp!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in