2012-11-26, 16:08
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanspanda
Har två snabba frågor jag behöver ha svar på!

Varför löses natriumborhydrid i kallt vatten?

Varför löses bensofenonen i etanol och ej vatten?

/Tack på förhand

Fråga ett, undrar du varför det är lösligt i kallt vatten? I så fall, ja det är lösligt för att det är ett ostabilt metallsalt som är någorlunda känsligt mot fukt dock inte i närheten av litium aluminium hydrid. Det kommer att reagera med vattnet när du häller i det. Det är ett ostabilt salt och det kanske är förklaring nog till varför det är vattenlösligt.

Tänk lika löser lite, är bensofenon polärt eller opolärt? Vilket av vatten och etanol är mest polärt/opolärt?
2012-11-26, 16:16
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av permac
Hej, har ett problem med en uppgift från Atkins 9e upplagan i physical chemistry 21.10(a)

A second-order reaction of the type A + B -> P was carried out in a solution that was initially 0.075 mol dm-3 in A and 0.050 mol dm-3 in B. After 1.0h the concentration of B had fallen to 0.020 mol dm-3 . (a) calculate the rate constant. (b) what is the half-life of the reactants?

Det är fråga (b) som blir helt fel, hur ska man tänka och göra i den här uppgiften?

Det var dessvärre längesedan jag hade nån riktig fysikalkemi, men konsulterade wikipedia och kom fram till att du helt enkelt tar t_1/2 = 1/(k*[A])
där [A] är initialkoncentrationen för det ena ämnet och k är hastighetskonstanten.
2012-11-26, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YellowLemon
Det var dessvärre längesedan jag hade nån riktig fysikalkemi, men konsulterade wikipedia och kom fram till att du helt enkelt tar t_1/2 = 1/(k*[A])
där [A] är initialkoncentrationen för det ena ämnet och k är hastighetskonstanten.

Det löste sig, det var fel i facit fick vi reda på idag, tack ändå för svar. Det är den man ska använda sen modifiera den lite för att få ut t_1/2 för B
2012-11-26, 18:36
Medlem
EdgeofEndings avatar
Jag har en uppgift jag fick 100% fel på
"Vid en lab får eleverna ställa metallstavar i lösningar som innehåller olika salter/syror.
i a)-d) nedan anges fyra kombinationer av metaller & joner.

I vilka fall sker en kemisk reaktion Skriv formeln för reaktionen & ange aggregationstillstånd.
a) blymetall & kaliumjoner
b) blymetall & kopparjoner
c) zinkmetall & blyjoner
d) zinkmetall & vätejoner"

Jag trodde a) var den enda som skulle visa en reakton. Lite tidigare i boken står en spänningsserie för metaller. Enligt facit ska i alla fall metallen ligga högre upp i spänningsserien än jonen. Varför?

Och vad menas med att zinkmetall reagerar med blyjoner? Hur visar man det genom labb?
2012-11-26, 20:02
Medlem
derbyknightss avatar
En fråga, varför är kokpunkten för vatten högre än för etanol, trots att etanol är mycket tyngre? Har de med bindningarna att göra?
Senast redigerad av derbyknights 2012-11-26 kl. 20:04. Anledning: hh
2012-11-26, 21:06
Medlem
Spinnakers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av derbyknights
En fråga, varför är kokpunkten för vatten högre än för etanol, trots att etanol är mycket tyngre? Har de med bindningarna att göra?

Ja, det har att göra med att de intermolekylära bindningarna hos vatten är starkare.
2012-11-26, 21:11
Medlem
Spinnakers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EdgeofEnding
Jag har en uppgift jag fick 100% fel på
"Vid en lab får eleverna ställa metallstavar i lösningar som innehåller olika salter/syror.
i a)-d) nedan anges fyra kombinationer av metaller & joner.

I vilka fall sker en kemisk reaktion Skriv formeln för reaktionen & ange aggregationstillstånd.
a) blymetall & kaliumjoner
b) blymetall & kopparjoner
c) zinkmetall & blyjoner
d) zinkmetall & vätejoner"

Jag trodde a) var den enda som skulle visa en reakton. Lite tidigare i boken står en spänningsserie för metaller. Enligt facit ska i alla fall metallen ligga högre upp i spänningsserien än jonen. Varför?

Och vad menas med att zinkmetall reagerar med blyjoner? Hur visar man det genom labb?

De högre upp i spänningsserien har större potential att reduceras. Har du bly metall i kaliumjoner så "skulle" följande reaktion ske: Pb(s) + K+ -> Pb2+ K(s) Men då ser vi att Pb skulle behöva oxideras och detta skulle inte ske då Pb har högre potential att reduceras än K, alltså händer inget.

Kollar vi på d) så ser vi att vätejonerna har större potential att reduceras än Zink. Därför kommer det bildas zinkjoner och vätgas. Du kanske hört om metaller som är vätgasutdrivande.
Senast redigerad av Spinnaker 2012-11-26 kl. 21:15.
2012-11-26, 22:55
Medlem
Henczs avatar
Skillnaden i lättantändlighet mellan rödsprit, metanol, bensin och fotogen, vad beror den på?
Beror det på energiinnehållet eller oktanhalten?

Okunnig...
2012-11-27, 08:12
Medlem
GalFisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hencz
Skillnaden i lättantändlighet mellan rödsprit, metanol, bensin och fotogen, vad beror den på?
Beror det på energiinnehållet eller oktanhalten?

Okunnig...
Oktantal är ett mått på hur svårantändlig bensin är. Ju högre oktan, ju svårare att antända. Därmed tål det högre kompression i motorn, vilket ger högre prestanda.
Energiinnehållet har inte nödvändigtvis något med antändligheten att göra - fotogen till exempel innehåller mer energi än alkohol, men är svårare att antända.
2012-11-27, 16:41
Medlem
EdgeofEndings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spinnaker
De högre upp i spänningsserien har större potential att reduceras. Har du bly metall i kaliumjoner så "skulle" följande reaktion ske: Pb(s) + K+ -> Pb2+ K(s) Men då ser vi att Pb skulle behöva oxideras och detta skulle inte ske då Pb har högre potential att reduceras än K, alltså händer inget.

Kollar vi på d) så ser vi att vätejonerna har större potential att reduceras än Zink. Därför kommer det bildas zinkjoner och vätgas. Du kanske hört om metaller som är vätgasutdrivande.

I boken står det K, Ba, Ca, Na etc etc & senare Hg, Ag, Pt, Au.
Och under står der "reducerande förmåga avtar", med en pil åt höger. Så det låter för mig som att K hellre reduceras än Pb. Dock ovanför står det "dvs. atomernas tendens att avge e- avtar åt höger", men att en atom reduceras innebär ju väl att atomen drar till sig skit?Och hur vet man att en jon ska oxideras eller reduceras? Står ju bara "-jon" i boken..

Hade jag rätt om att den som heter "-metall" i uppgiften är en bit som läggs ned i en vätska bestående av andra ämmnet?

Edit: Märkte för ett tag sen att kväveoxid även heter kvävemonoxid. Samma sak med dioxid etc etc. Är det så för alla atomer? Eller får vissa nåt speciellt namn istället?

1=mon
2=di
3=tri
4=?
5=?
Senast redigerad av EdgeofEnding 2012-11-27 kl. 17:28.
2012-11-27, 17:34
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EdgeofEnding
1=mon
2=di
3=tri
4=?
5=?

Mono är ett, di är två osv.

Diväteoxid, divätemonoxid är samma sak som vatten.
2012-11-27, 17:35
Medlem
EdgeofEndings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyro860
Mono är ett, di är två osv.

Diväteoxid, divätemonoxid är samma sak som vatten.

Jojo, så långt kom jag med

Men jag tänkte mer vad 4 & 5 heter?

T ex Fe3O4?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in