Man blandar 0,8 mol etanol med 0,5 mol ättiksyra. Sedan jämvikt ställt in sig finner man att det bildats 0,4 mol etylacetat och 0,4 mol vatten. Beräkna jämviktskonstanten för reaktionen.
Hur vet man hur mycket substansmängd som används för etanol resp. ättiksyra? För en liknande fråga i boken används 1 mol av vardera ämne, och 0,67 mol och därmed lika mycket substansmängd används. Då blev jämviktskonstanten 4. Men nu blir ju jämviktskonstanten 5,333... om man drar bort 0,4 mol från varje vilket är annorlunda, vilken den inte borde bli?
Hej! Skulle gärna behöva lite hjälp med en laboration som man har gjort. Har ingen som helst aning om hur man skall göra på den här.
Så här ser det ut.
1. Väg upp ca 1 g kristalliserad kopparklorid i bägaren. Ange massan med tre värdesiffror.
2. Mät upp 25 ml avjoniserat vatten i mätglaset och häll vattnet över pulvret i bägaren. Rör om så att pulvret löser sig.
3. Häll över den klara kopparkloridlösningen i mätglaset. Fyll på med avjoniserat vatten till 50 ml. Rör om försiktigt med termometern så att allt blandas. Avläs temperaturen och anteckna den. Lyft sedan ur termometern. Anteckna lösningens färg.
4. Rulla ett alumniumfolie runt en termometer så att det blir en spiral. Väg bandet och anteckna massan med tre värdesiffror.
5. Sänk ned spiralen i lösningen. Tryck ihop spiralen om det behövs. Sänk ned termometern i lösningen i mätglaset.
6. Iaktta och anteckna var femte minut hur temperaturen ändrar sig, lösningens färg och alumniumspiralens utseende i mätglaset.
Labbraport:
Skriv formeln, med aggrationstillstånd för reaktionen mellan kopparkloridlösningen och alumniumspiralen.
1. a) Skriv reaktionsformeln med enbart reagerande partiklar.
b) Kommer du kunna se om alla alumniumatomer reagerar?
c) Kommer du att kunna se om alla kopparjoner reagerar?
d) Nämn en annan metall man skulle kunna ersätta alumnium med, men ändå behålla en liknande reaktion?
2) Beräkna:
a) Substansmängnden kristalliserad kopparklorid som du vägt upp.
b) Kopparkloridlösningens koncentration i mätglaset innan alumniumspiralen sänks ned.
c) Kopparjonkoncentrationen och kloridjonkoncentrationen i mätglaset innan alumniumspiralen sänks ned.
d) substansmängden alumnium i spiralen.
e) Vilken av de reagerande partiklarna som finns i överskott
f) Massan av den koppar som maximalt har bildats när det inte längre sker någon synbar reaktion.
3) Beräkna energiomsättningen vid reaktionen i mätglaset med hjälp av formeln:
q= c * m * delta T där delta T = Största temperaturskillnaden under reaktionen
c = vattnets specifika energi 4.2 J/K*g
m= vattnets massa (g)
4) Beräkna energiomsättningen per mol kopparjoner som reagerat.
5) Är reaktionen exoterm eller endoterm (delta H <0 eller delta H>0?) Motivera svaret.
6) Beräkna delta H. Visa uträkningen.
Mina resultat:
efter 5 min: 29 celsius.Turkos färg.
efter 10 min: 31 celsius. Solit. Turkos.
efter 15 min: 32 celsius. Turkos - rött. Solit mer fällning.
Efter 20 min: 31 celsius. Fällning
efter 25 min: 30 celsius. En mycket mörkare färg. Mindre fällning.
Efter 30 min: 29 celsius.
Man blandar 0,8 mol etanol med 0,5 mol ättiksyra. Sedan jämvikt ställt in sig finner man att det bildats 0,4 mol etylacetat och 0,4 mol vatten. Beräkna jämviktskonstanten för reaktionen.
Hur vet man hur mycket substansmängd som används för etanol resp. ättiksyra? För en liknande fråga i boken används 1 mol av vardera ämne, och 0,67 mol och därmed lika mycket substansmängd används. Då blev jämviktskonstanten 4. Men nu blir ju jämviktskonstanten 5,333... om man drar bort 0,4 mol från varje vilket är annorlunda, vilken den inte borde bli?
Substansmängdsförhållandet är 1:1
CH3COOH+HOC2H5 --> CH3COOC2H5 + H2O
Man använder en stark syra för att katalysera reaktionen.
Kan ju nämnas att jämviktskonstanten nästan alltid är 4 för esterbildning.
Jag har följande uppgift som jag gärna skulle vilja ha hjälp med:
antag att du har 1 dm3 CuSO4(ag) vars koncentration är precis 1,0 M, häller i 1,1 mol zinkpulver (Zn i överskott alltså) beräkna jämviktskonstanten.
Hej! Skulle gärna behöva lite hjälp med en laboration som man har gjort. Har ingen som helst aning om hur man skall göra på den här.
Så här ser det ut.
1. Väg upp ca 1 g kristalliserad kopparklorid i bägaren. Ange massan med tre värdesiffror.
2. Mät upp 25 ml avjoniserat vatten i mätglaset och häll vattnet över pulvret i bägaren. Rör om så att pulvret löser sig.
3. Häll över den klara kopparkloridlösningen i mätglaset. Fyll på med avjoniserat vatten till 50 ml. Rör om försiktigt med termometern så att allt blandas. Avläs temperaturen och anteckna den. Lyft sedan ur termometern. Anteckna lösningens färg.
4. Rulla ett alumniumfolie runt en termometer så att det blir en spiral. Väg bandet och anteckna massan med tre värdesiffror.
5. Sänk ned spiralen i lösningen. Tryck ihop spiralen om det behövs. Sänk ned termometern i lösningen i mätglaset.
6. Iaktta och anteckna var femte minut hur temperaturen ändrar sig, lösningens färg och alumniumspiralens utseende i mätglaset.
Labbraport:
Skriv formeln, med aggrationstillstånd för reaktionen mellan kopparkloridlösningen och alumniumspiralen.
1. a) Skriv reaktionsformeln med enbart reagerande partiklar.
b) Kommer du kunna se om alla alumniumatomer reagerar?
c) Kommer du att kunna se om alla kopparjoner reagerar?
d) Nämn en annan metall man skulle kunna ersätta alumnium med, men ändå behålla en liknande reaktion?
2) Beräkna:
a) Substansmängnden kristalliserad kopparklorid som du vägt upp.
b) Kopparkloridlösningens koncentration i mätglaset innan alumniumspiralen sänks ned.
c) Kopparjonkoncentrationen och kloridjonkoncentrationen i mätglaset innan alumniumspiralen sänks ned.
d) substansmängden alumnium i spiralen.
e) Vilken av de reagerande partiklarna som finns i överskott
f) Massan av den koppar som maximalt har bildats när det inte längre sker någon synbar reaktion.
3) Beräkna energiomsättningen vid reaktionen i mätglaset med hjälp av formeln:
q= c * m * delta T där delta T = Största temperaturskillnaden under reaktionen
c = vattnets specifika energi 4.2 J/K*g
m= vattnets massa (g)
4) Beräkna energiomsättningen per mol kopparjoner som reagerat.
5) Är reaktionen exoterm eller endoterm (delta H <0 eller delta H>0?) Motivera svaret.
6) Beräkna delta H. Visa uträkningen.
Mina resultat:
efter 5 min: 29 celsius.Turkos färg.
efter 10 min: 31 celsius. Solit. Turkos.
efter 15 min: 32 celsius. Turkos - rött. Solit mer fällning.
Efter 20 min: 31 celsius. Fällning
efter 25 min: 30 celsius. En mycket mörkare färg. Mindre fällning.
Efter 30 min: 29 celsius.
antag att du har 1 dm3 CuSO4(ag) vars koncentration är precis 1,0 M, häller i 1,1 mol zinkpulver (Zn i överskott alltså) beräkna jämviktskonstanten.
Jag har inte räknat på sånt här på väldigt länge, men det borde bli såhär Någon får gärna rätta mig!
Vid fotosyntesen bildas glukos från koldioxid och vatten enligt formeln:
6 CO2(g) + 6 H2O(g) → C6H12O6(s) + 6 O2(g)
Beräkna volymen CO2(g) med partialtrycket 34,2 Pa och temperaturen 20,0°C
som krävs för att framställa 10,0 g glukos.
Vid fotosyntesen bildas glukos från koldioxid och vatten enligt formeln:
6 CO2(g) + 6 H2O(g) → C6H12O6(s) + 6 O2(g)
Beräkna volymen CO2(g) med partialtrycket 34,2 Pa och temperaturen 20,0°C
som krävs för att framställa 10,0 g glukos.
Hur gör jag det?
Bara att räkna bakåt från reaktionsformeln och först lista ut hur mycket CO2 du behöver i mol uttryckt för att sedan göra om det till volym gas.