2013-06-13, 22:02
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duramater
Känns som det bara är jag som frågar om hjälp är.
Det är inte hela uppgiften jag behöver hjälp med bara en deluppgift.

c/Rita titrerkurvan och ange pH vid start, efter tillsats av 1/2 resp. 1 ekvivalent bas.
Jag har räknat pH vid start och vid 1 ekvivalen bas. Jag kan dock inte få fram pH vid 1/2 ekvivalent bas tillsatt.

Det är reaktionen mellan myrsyra och KOH.
HCOOH (aq) + KOH (aq) <-> HCOO-(aq) + (K+) + OH-

Ka=1.8*10^-4 pKa= 3.74 pKb= 10.26 Kb= 5.48*10^-11
Cmyrsyra=0.20 M
Ckaliumhydroxid=0.20
Vmyrsyra=20*10^-3 dm^3
VKOH= samma som myrsyan.

När hela basen tillsätts är pH värdet vid ekivalenspunkten 8.36. Vid start är pH värdet 2.22.
Ka=x^2/0.2M reaktionen: HCOOH + H2O<->HCOO- + H3O+

Men när jag ska räkna ut pH vid hälften tillsatt KOH blir det stopp. Vad menas med 1/2 ekv. tillsatt bas? är det hälften av volymen tillsatt?

I så fall blir det VKOH=10*10^-3 dm^3 n/V=c alltså 0.004 mol/0,01 dm^3=0,04 M för KOH

Den totala volymen blir 20+10=30*10^-3 dm^3

HCOOH + KOH<->HCOO- + OH-

Jag tänkte att först hittar man OH- genom Kb=[HCOO-][OH-]/[HCOOH] och därefter dra 14.00-pOH=pH.

Alltså skillnaden mellan att hitta pH vid fullsatt KOH och hälften tillsatt av KOH är att man har hälften så mycket av basen. v*0.5

Svaret ska bli 3.75. Vid start är pH 2.22 och vid ekv. 8,36

pH vid 0,5 ekv tillsatt bas är samma som pKa värdet för syran. Läs på om halvtitrerpunkt.

http://en.wikipedia.org/wiki/Titration_curve
2013-06-15, 12:04
Medlem
Hej!

Jag skulle behöva hjälp med detta.
Har gjort en titreringslabb där vi hällde HCl i NaOH, jag har räknat ut volym, koncentration och substansmängd hos båda ämnena. Men nu ska jag bestämma PH på lösningen som består av HCl och NaOH (neutral lösning). Hur gör jag?

Detta är vad jag har kommit fram till:
V(NaOH) = 25 ml = 0,025 dm³
n(NaOH) = 0,1 × 0,087 = 0,0087 mol
c(NaOH) = 0,348 M

V(HCl) = 8,7 cm3 = 0,087 dm3
n(HCl) = 0,0087 mol
c(HCl)=n/V
c(HCl)=0,0087/0,025 = 0,348 M

Sedan har jag slagit ihop Volymerna eftersom lösningen har blivit större efteråt.
V(NaOH+HCl) = 0,112 dm³

Om allt är rätt hittills, så är det PH beräknandet kvar och jag får inte riktigt fram det.
2013-06-15, 12:17
Medlem
Polyklorfenols avatar
Du har 25-8,7 ml. NaOH kvar i lösningen, eftersom resten har reagerat.

För att räkna ut pH tar du först och räknar ut [OH-], alltså koncentrationen av NaOH, eftersom det är molförhållande 1:1. Sedan vet du att pOH+pH = 14 (alltid!). pOH = -log [OH-].

Totalvolymen har du räknat fel. Den är 25 + 8,7 ml.

c=n/V

Vilken styrka var det på NaOH och HCl, dvs hur många mol vardera var det?

Två saker har hänt:
1. NaOH har delvis neutraliserats av HCl (som helt har förbrukats).
2. NaOH som är kvar har blivit utspädd (25 ml. blev 33,7 ml).
2013-06-17, 10:09
Medlem
KAN NÅGON VARA SNÄLL OCH HJÄLPA MIG, JAG BER ER

d) här nedan ser ni ett pH diagram, där du skall rita in natriumsaltet för syran HA, alltså NaA. Med andra ord är det basen A- som ni skall rita in här. Basen NaA har koncentrationen 10mM (0,01 mol/Liter)

e) Rita in basen A- i pH diagrammet nedan..?

g) Vilket pH har denna lösning? Du får själv välja om du vill lösa uppgiften grafiskt i figuren nedan eller räkna ut pH algebraiskt

HÄR HAR NI EN BILD PÅ SJÄLVA UPPGIFTEN. (KLICKA PÅ CONTINUE TO MEDIA LÄNGST UPP I HÖGRA HÖRNET FÖR ATT KOMMA TILL BILDEN)

http://imageshack.us/photo/my-images/844/bildyxh.jpg/?sa=0
2013-06-17, 18:05
Medlem
Audacias avatar
Hej, skulle behöva hjälp med tre frågor i Naturkunskap 2, som säkerligen är busenkla för er med kemisk visdom. Tyvärr saknar jag denna visdom!
(På samtliga frågor är det fler svar som är rätt!)

Fråga 1)
Ämnesklasser är olika typer av kolföreningar. Det speciella för en ämnesklass är att den har en funktionell grupp som ger den en viss karaktär. Exempel på ämnesklasser är:

Alternativ 1: Karboxylgrupper
Alternativ 2: Alkoholer
Alternativ 3: Hydroxigrupper
Alternativ 4: Estrar

Fråga 2)
En funktionell grupp ger ämnesklassen dess karaktär. Exempel på funktionella grupper är:

Alternativ 1: Karboxylgrupper
Alternativ 2: Alkoholer
Alternativ 3: Hydroxigrupper
Alternativ 4: Estrar

Fråga 3)
Aminosyror innehåller alltid:

Alternativ 1: Kol, väte, syre och etansyra
Alternativ 2: En karboxylgrupp och en aminogrupp
Alternativ 3: NH2 och COOH
Alternativ 4: Kväve

Har självklart letat som en tok i min studiebok, men det står ingenting i den, och wikipedia samt andra länkar går så fruktansvärt ingående, att jag snabbt tappar bort det väsentliga. :/

Vore oerhört tacksam för svar!
2013-06-17, 19:08
Medlem
xanax99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Audacia
......

En sökning på ämnesklasser i kemi ger: läs under indelning av organiska föreningar här:
sv.wikipedia.org/wiki/Indelning_av_kemiska_%C3%A4mnen

Och en sökning på aminosyra genererar:
sv.wikipedia.org/wiki/Aminosyra
2013-06-17, 19:30
Medlem
Audacias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xanax99
En sökning på ämnesklasser i kemi ger: läs under indelning av organiska föreningar här:
sv.wikipedia.org/wiki/Indelning_av_kemiska_%C3%A4mnen

Och en sökning på aminosyra genererar:
sv.wikipedia.org/wiki/Aminosyra
Jag har läst på båda de sidorna och kan ändå inte besvara frågorna. Jag har oerhört dålig kunskap i kemi, och har också inget som helst intresse av att egentligen förstå det här. Jag behöver bara besvara dessa tre frågor, sedan kommer jag aldrig mer att behöva kunna det här. Jag behöver ett betyg i Naturkunskap 2 för att söka vidare till kurser/program som inte på något sätt har med kemi att göra!

Så, om någon orkar ge ett snabbt svar på de frågorna jag bad om svar till, så skulle jag vara oerhört tacksam!
2013-06-19, 13:29
Medlem
Polyklorfenol - tack för svaret. Har tagit lite paus från detta, allt känns lite förvirrat, men ska göra klart det nu.

Här är HCl och NaOH uträknat var för sig:
V(HCl) = 8,7cm3 = 0,87dm3
n(HCl) = 0,0025 mol
c(HCl) = 0,0025/0,87 = 0,0028 mol/dm3

V(NaOH) = 25 ml = 0,025dm3
n(NaOH) = 0,025*0,1 = 0,0025 mol
c(NaOH) = 0,1 mol/dm3

Kan jag därefter använda mina uträkningar längre upp i tråden? Där har jag räknat ut HCl och NaOH när de har blandats/titrerats? Och därefter räkna ut pH och pOH.
2013-06-20, 11:11
Bannlyst
Idag funkar inte min hjärna så bra känner jag. Var och hur presenterar jag mina beräkningar i min labbrapport? Under hypotes/frågeställning eller under metod före/efter materiellistan? Börjar jag med att skriva ut formeln i variabler eller skriver man in värdena direkt?
2013-06-20, 11:25
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roxic
Idag funkar inte min hjärna så bra känner jag. Var och hur presenterar jag mina beräkningar i min labbrapport? Under hypotes/frågeställning eller under metod före/efter materiellistan? Börjar jag med att skriva ut formeln i variabler eller skriver man in värdena direkt?

Skriv in hur beräkningarna görs och motivera varför under teori/bakgrund, antar att ni har nåt dylikt. I resultat så räknar du fram vad det är du vill komma fram till med dina faktiska värden.
2013-06-20, 13:48
Medlem
Hej!

Behöver megahjälp med med lite frågor på min kemikurs (kemiA grunder) jag läser på distans!
Någon som har tid och lust att hjälpa till?
Skicka meddelande!

Tack på förhand!
2013-06-20, 17:32
Medlem
Forzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roxic

Citat:
Ursprungligen postat av YellowLemon
Skriv in hur beräkningarna görs och motivera varför under teori/bakgrund, antar att ni har nåt dylikt. I resultat så räknar du fram vad det är du vill komma fram till med dina faktiska värden.

Som YellowLemon säger. Dock värt att tillägga att om du har stora mängder data och/eller delberäkningar som i sig inte är så intressanta kan det vara bra att lägga dessa i ett Appendix sist i rapporten.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in