Hejsan, jag behöver lite hjälp för att förstå vad som händer vid en syra-bas extraktion.
Jag ska separera ett pulver bestående av Naftalen, 2-nitrofenol och naftalene-1-carboxylsyra.
Det är steget när man separerar 2-nitrofenol och naftalene-1-carboxylsyran jag inte riktigt hänger med i.
Men vi kan ta det steg för steg hur man kommer dit, dock ganska grovt förenklad.
1. Läs upp pulvret i eter och i mitt fall 100 ml 0,5M NaOH
2. Separera faserna i en separationstratt. 2-nitrofenol och naftalene-1-carboxylsyran kommer nu att vara i den alkaliska vattenfasen, deprotonerade.
3. Addera 100 ml 0,5M HCl så vart den en
utfällning av naftalene-1-carboxylsyran
4. etc...
Jag sitter och skriver en labbrapport och kan inte riktigt förklara varför naftalene-1-carboxylsyran faller ut medan 2-nitrofenolen inte gör det.
Är det för att naftalene-1-carboxylsyran har en mycket större opolär "kropp" som gör att den ej vill finnas löst i vattenfasen och därmed faller ut?
Om så är fallet varför faller inte 2-nitrofenolen ut också? Är den polär tillräckligt för att kunna existera i den sura vattenfasen. Hur avgör man att den är det isf?
Jag var inne tidigare på att när man tillsatte syra så kommer jämvikten att förskjutas åt vänster men det var tydligen att överkomplicera svaret enl handledaren. Man skulle förklara i termer av Brönstedt-Lowry syra/bas teori, polaritet intramolekylära krafter och molekylernas struktur protonerade och deprotonerade.
Ja hoppas det var ganska klart vad jag frågade efter.
naftalene-1-karboxylsyra pKa = 3,67
2-nitrofenol pKa = 7,22