2013-01-23, 18:16
Medlem
bax88s avatar
Hejsan, jag behöver lite hjälp för att förstå vad som händer vid en syra-bas extraktion.

Jag ska separera ett pulver bestående av Naftalen, 2-nitrofenol och naftalene-1-carboxylsyra.

Det är steget när man separerar 2-nitrofenol och naftalene-1-carboxylsyran jag inte riktigt hänger med i.

Men vi kan ta det steg för steg hur man kommer dit, dock ganska grovt förenklad.

1. Läs upp pulvret i eter och i mitt fall 100 ml 0,5M NaOH
2. Separera faserna i en separationstratt. 2-nitrofenol och naftalene-1-carboxylsyran kommer nu att vara i den alkaliska vattenfasen, deprotonerade.

3. Addera 100 ml 0,5M HCl så vart den en utfällning av naftalene-1-carboxylsyran

4. etc...

Jag sitter och skriver en labbrapport och kan inte riktigt förklara varför naftalene-1-carboxylsyran faller ut medan 2-nitrofenolen inte gör det.

Är det för att naftalene-1-carboxylsyran har en mycket större opolär "kropp" som gör att den ej vill finnas löst i vattenfasen och därmed faller ut?

Om så är fallet varför faller inte 2-nitrofenolen ut också? Är den polär tillräckligt för att kunna existera i den sura vattenfasen. Hur avgör man att den är det isf?

Jag var inne tidigare på att när man tillsatte syra så kommer jämvikten att förskjutas åt vänster men det var tydligen att överkomplicera svaret enl handledaren. Man skulle förklara i termer av Brönstedt-Lowry syra/bas teori, polaritet intramolekylära krafter och molekylernas struktur protonerade och deprotonerade.

Ja hoppas det var ganska klart vad jag frågade efter.

naftalene-1-karboxylsyra pKa = 3,67

2-nitrofenol pKa = 7,22
Senast redigerad av bax88 2013-01-23 kl. 18:25.
2013-01-23, 21:50
Medlem
EdgeofEndings avatar
"Vilket slag av attraktionskrafter kan förväntas dominera mellan molekylerna i följande vätskor?
a)NH3(l) b)C4H10(l) c)Br2(l) HI(l) e)Be(l) f)PCl3(l) g)CH3OH(l) h)CHCl3(l)"

Der står inte i boken hur satan man ser detta! Väte som binder till N, O eller F går ju, men resten är ju.....
2013-01-24, 00:53
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EdgeofEnding
"Vilket slag av attraktionskrafter kan förväntas dominera mellan molekylerna i följande vätskor?
a)NH3(l) b)C4H10(l) c)Br2(l) HI(l) e)Be(l) f)PCl3(l) g)CH3OH(l) h)CHCl3(l)"

Der står inte i boken hur satan man ser detta! Väte som binder till N, O eller F går ju, men resten är ju.....

Rita upp.
Kolla om dom är polära eller icke polära.
Svaga dispersionskrafter har alla.
Sen får du avgöra om det är kovalenta bindningar, jonbindningar, metallbindningar osv.
2013-01-24, 14:50
Medlem
EdgeofEndings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyro860
Rita upp.
Kolla om dom är polära eller icke polära.
Svaga dispersionskrafter har alla.
Sen får du avgöra om det är kovalenta bindningar, jonbindningar, metallbindningar osv.

Detta känns hemskt att fråga, men kan du skriva upp alla bindningar, och väldigt sammanfattat deras karaktärer? (har bytt skola att läsa kemi, och dem som jag läser med nu har en annan kemibok som faktiskt verkar rätt bra )
2013-01-24, 17:01
Medlem
xanax99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EdgeofEnding
Detta känns hemskt att fråga, men kan du skriva upp alla bindningar, och väldigt sammanfattat deras karaktärer? (har bytt skola att läsa kemi, och dem som jag läser med nu har en annan kemibok som faktiskt verkar rätt bra )

Alltså nog för att man kan vara slö ibland men.... UTFSE.

Prova att googla en typ av bindning, du kommer sedan kunna klicka dig vidare via klara länkar till alla andra typer av bindningar
2013-01-24, 19:46
Medlem
Jag har fastnat i ett antal kemifrågor som jag fått, kan någon hjälpa till?

Vad är skillnaden mellan en homogen resp. heterogen blandning?

Vilka av följande oxider är jonföreningar? ( Gärna nån förklaring till varför )
CO NaCl Ca(OH)2 SO2 BaO

Vilket grundämne saknar i sin vanligaste form neutron?

Uppskattar all möjlig hjälp.

Mvh
2013-01-24, 23:38
Medlem
En till fråga: Varför belägger man zink ovanför en bilplåt som innehåller mestadels järn?
2013-01-24, 23:53
Medlem
Forzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jacobsweden
Jag har fastnat i ett antal kemifrågor som jag fått, kan någon hjälpa till?

Vad är skillnaden mellan en homogen resp. heterogen blandning?

Vilka av följande oxider är jonföreningar? ( Gärna nån förklaring till varför )
CO NaCl Ca(OH)2 SO2 BaO

Vilket grundämne saknar i sin vanligaste form neutron?

Uppskattar all möjlig hjälp.

Mvh

Citat:
Ursprungligen postat av jacobsweden
En till fråga: Varför belägger man zink ovanför en bilplåt som innehåller mestadels järn?

En homogen blandning är en perfekt blandning av två eller flera ämnen. Det spelar alltså ingen som helst roll var i blandningen du tittar, det är samma sak precis överallt. En heterogen blandning är dåligt blandad och kan ha områden där det bara finns ett ämne och andra områden där ämnena är bra blandade.

En jonförening består föga förvånande av två olika joner, en positiv och en negativ. Jonföreningar brukar ofta kallas salter. Jonföreningar har en förmåga att enkelt dela på sig i t.ex. vattenlösning. Vilka av dina ämnen tror du kan dela upp sig i jonform snällt och enkelt?

Vilket ämne har masstalet 1, dvs bara en proton i kärnan?

Rostskydd. Ta en titt på den elektrokemiska spänningsserien och fundera på exakt hur det fungerar.
2013-01-25, 09:52
Medlem
EdgeofEndings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xanax99
Alltså nog för att man kan vara slö ibland men.... UTFSE.

Prova att googla en typ av bindning, du kommer sedan kunna klicka dig vidare via klara länkar till alla andra typer av bindningar

Jag tycker vissa här är rätt hjälpsamma, och även bra på att få en att förstå. Pyro är en av dem, därför frågar jag.

OnT: I boken finns ett exempel där man sänker zinkbleck ned i i kopparsulfatlösning. Kopparn (stavning?) är liite mer e-negativ, så det snor lite elektroner: Zn + Cu2+ -> Zn+2 + Cu. Sen lägger sig kopparn på zinkstaven, eller vad det nu är, och zinket åker ut.

Fråga: Sker utbytet av ämnen på zinkstavens yta pga att kopparet har då fler elektroner det kan binda med?

Edit: Lite senare kom ett till exempel med kopparbläck som doppas ned i silvernitrat. De har ju samma e-negativitet, så varför oxideras kopparn?
Senast redigerad av EdgeofEnding 2013-01-25 kl. 10:02.
2013-01-25, 16:48
Medlem
Har en fråga gällande analytiska metoder.

Har fått i uppgift att bestämma syraneutraliserande förmåga och magnesiumhalten i sjökalkningskalk.

Vilken metod(er) skulle ni använda?
2013-01-25, 17:41
Medlem
Forzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bckash
Har en fråga gällande analytiska metoder.

Har fått i uppgift att bestämma syraneutraliserande förmåga och magnesiumhalten i sjökalkningskalk.

Vilken metod(er) skulle ni använda?

Vilken nivå handlar det om, gymnasie eller universitet?
Diverse titreringar borde funka för båda frågorna men det finns mer noggranna analysmetoder att använda sig av om man vill ha mer exakta resultat. Vilken utrustning har du tillgång till? Ska du göra det på riktigt eller bara teoretiskt?
2013-01-25, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Forzo
Vilken nivå handlar det om, gymnasie eller universitet?
Diverse titreringar borde funka för båda frågorna men det finns mer noggranna analysmetoder att använda sig av om man vill ha mer exakta resultat. Vilken utrustning har du tillgång till? Ska du göra det på riktigt eller bara teoretiskt?

Universitet, i kursen "Analytisk kemi".

Till mitt förfogande har jag väl diverse maskiner.

AAS, GC, spektrofotometer och HPLC. (Jag förutsätter att du känner till maskinerna, annars kan jag ge fullständiga namn)

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in