2012-10-04, 17:32
Medlem
EdgeofEndings avatar
Jag har ett stort problem, ska maila in en läxa innan 1800, och kom precis hem från skolan. Dock har jag inte kunnat köpa min kemibok, eftersom csn behöver ett halvt decennie att bestämma sig.

Jag har fem frågor: Hur många grundämnen är metaller/ickemetaller/halvmetaller/gasformiga/fölytande?

Eftersom jag inte har boken, får jag använda wikipedia som min p.s-tavla.

Icke & halvmetaller har sina egna färger, och gasformer antar jag är ädelgas. Men hur vet jag vilka som är flytande? Och efter ha svarat op de fyra sista, ska jag bara ta de sista som jag inte tagit, och säga att de är metaller?
2012-10-04, 23:23
Medlem
Litiumet oxideras och byter plats med vätet (som reduceras).
Precis som någon skrev innan så är reaktionsformeln 2Li(s) +2H2O (l) --> 2LiOH(aq) + H2 (g).
Du får alltså litiumhydroxid löst i vatten och vätgas efter reaktionen har ägt rum.

Här är en video som visar hur alkalimetaller reagerar när de kommer i kontakt med vatten, litium är först i videon: http://www.youtube.com/watch?v=uixxJtJPVXk.
2012-10-05, 02:24
Medlem
En fråga om Mol och Substansmängd.

jag förstår mig inte på fråga 1b i detta scenario.

1a) Beräkna massan av 0,037 mol guld, Au.

0,037 * 196,97 = 7,288g

1b) beräkna antalet guld atomer i denna substansmängd.

Hur gör man det?
2012-10-05, 03:03
Medlem
cpskadans avatar
Avogadros konstant?

0.037*(6.02214*10^23)?
Senast redigerad av cpskadan 2012-10-05 kl. 03:09.
2012-10-05, 11:33
Medlem
Polyklorfenols avatar
Jag förstår inte hur lärarna kan ha missat att lära ut detta. Frågan dyker upp ofta här!
En mol är helt enkelt ett antal atomer, lika många som Avogadros konstant.

Man använder konstanten för att koppla ihop atomvikt med massan.

Exempel:

Atomvikten för kol (alltså en kolatom) är 12,011 u (my). Då väger således 1 mol kolatomer 12,011 gram!
Så enkelt var det!
2012-10-05, 11:41
Medlem
Polyklorfenols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Polyklorfenol
Jag förstår inte hur lärarna kan ha missat att lära ut detta. Frågan dyker upp ofta här!
En mol är helt enkelt ett antal atomer, lika många som Avogadros konstant.

Man använder konstanten för att koppla ihop atomvikt med massan.

Exempel:

Atomvikten för kol (alltså en kolatom) är 12,011 u (my). Då väger således 1 mol kolatomer 12,011 gram!
Så enkelt var det!

Bara för att jäklas lite vill jag poängtera att atommassan är baserad på den genomsnittliga atomvikten, eftersom det finns flera isotoper av grundämnena. 1 mol kol-12 väger t.ex. exakt 12 gram.
2012-10-05, 16:37
Bannlyst
Med vilka ämnen bildar halogener jon- och molekylföreningar?
2012-10-05, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aodimp
Med vilka ämnen bildar halogener jon- och molekylföreningar?

DU kan räkna på Paulings elektronegativiteter för att få en uppfattning. Man brukar säga att en bindning är av övervägande jonkaraktär när skillnaden i elektronegativitet är >1.8. Således är halogenerade kolväten övervägande av kovalent karaktär.
2012-10-05, 19:58
Medlem
aufri001s avatar
felpost
Senast redigerad av aufri001 2012-10-05 kl. 20:00.
2012-10-06, 03:06
Medlem
pyro860s avatar
Calculate the standard enthalpy of formation of dinitrogen pentoxide from the following data:
2NO(g) + O2(g) -> 2NO2 (g) [Delta H° = -114.1 kJ]
4NO2(g) + O2(g) -> 2N2O5(g) [Delta H° = -110.2 kJ]

And from the standard enthalphy of formation of nitric oxide, NO (+90.25 kJ)

Så står det såhär i facit i första meningen:
The reaction we want is:
N2(g) + 5/2 O2(g) -> N2O5(g)

App app, stopp och belägg.. Hur vet jag det?
2012-10-06, 14:14
Medlem
Pluggar lite oorganisk kemi och funderar på två frågor som ställdes utan förklaring i lärobokens inledning: "Vad blir resultatet om man rengör ett marmorgolv med saltsyra? Eller om man struntar i att tvätta bilen på vintern bara för att man tycker att det är för kallt? (Eller "glömmer" den i skogen?)"

Jag inser ju att saltsyran löser upp marmorgolvet (marmor = kalciumkarbonat och då karbonat reagerar med syre bildas koldioxid som bubblar bort?) men jag skulle vilja ha en förklaring till varför. Har försökt leta reaktionsformel på Google men utan resultat.

Undrar också om någon kan förklara det där med biltvättning på vintern/i skogen?

Kanske borde tillägga att jag går NkB och inte är en naturbegåvning i kemi direkt.
2012-10-06, 15:42
Medlem
Forzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyro860
Calculate the standard enthalpy of formation of dinitrogen pentoxide from the following data:
2NO(g) + O2(g) -> 2NO2 (g) [Delta H° = -114.1 kJ]
4NO2(g) + O2(g) -> 2N2O5(g) [Delta H° = -110.2 kJ]

And from the standard enthalphy of formation of nitric oxide, NO (+90.25 kJ)

Så står det såhär i facit i första meningen:
The reaction we want is:
N2(g) + 5/2 O2(g) -> N2O5(g)

App app, stopp och belägg.. Hur vet jag det?

Lite dåligt formulerad fråga kan tyckas... Men eftersom du får bildningsentalpier för NO, NO2 och slutligen N2O5 får man väl anta att det är meningen att utgå från rent kväve och syre. Det blir alltså en trestegsprocess där du först räknar på bildning av NO, sedan NO2 och sist N2O5.

Citat:
Ursprungligen postat av brandlarm
Pluggar lite oorganisk kemi och funderar på två frågor som ställdes utan förklaring i lärobokens inledning: "Vad blir resultatet om man rengör ett marmorgolv med saltsyra? Eller om man struntar i att tvätta bilen på vintern bara för att man tycker att det är för kallt? (Eller "glömmer" den i skogen?)"

Jag inser ju att saltsyran löser upp marmorgolvet (marmor = kalciumkarbonat och då karbonat reagerar med syre bildas koldioxid som bubblar bort?) men jag skulle vilja ha en förklaring till varför. Har försökt leta reaktionsformel på Google men utan resultat.

Undrar också om någon kan förklara det där med biltvättning på vintern/i skogen?

Kanske borde tillägga att jag går NkB och inte är en naturbegåvning i kemi direkt.

Snabb sökning på google på HCl + CaCO3 ger:
https://www.google.com/search?q=hcl+...ient=firefox-a

Wikisidan för kalciumkarbonat har ännu mer info och listar reaktionsformeln
CaCO3(s) + 2 HCl(aq) → CaCl2(aq) + CO2(g) + H2O(l)

En otvättat bil på vintern kommer ha massa vägsalt och annan skit på sig och kommer därför rosta väldigt snabbt.
Senast redigerad av Forzo 2012-10-06 kl. 15:46.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in