2012-01-14, 10:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DominusNihilus
Starkast som i mest reaktiv? Och mest korroderade? Om det är exakt samma koncentration och volym så är salpetersyran starkast då det är mycket enklare för salpetersyran att ge ifrån sig sin enda vätejon, svavelsyra(n)däremot är inte lika reaktiv som salpetersyran och det är svårare för den att ge ifrån sig sina 2 vätejoner. Dessutom kan salpetersyra (vid tillräcklig koncentration) oxidera silver och koppar, det kan ej svavelsyra göra.
Tack! För att svara på alla andras frågor så tänkte jag att om man räknade bort koncentrationen vilken syra är då starkast men jag fick svar på min fråga så tack!!!
2012-01-15, 19:20
Medlem
Shawn92s avatar
Yo!

Har lite utmaningar med följande tal!

"bestäm en ekvation för tangenten till kurvan y=x^2 i punkten (-2,4)"

På vilka sätt kan ni tänka er att man kan lösa denna uppgift på? Försökte själv med y=kx+m formen då vi har givet y respektive x, dock kom jag inte så långt!
2012-01-15, 19:49
Medlem
Har blivit en aning förvirrad angående pH. Har läst en hel del olika källor och vissa säger att pH endast mäter vätejonernas aktivitet och att pOH mäter både vätejonernas och hydroxidjonernas aktivitet. Andra källor säger att pH mäter både och, dvs mer vätejoner och färre hydroxidjoner desto surare osv.

Uppskattar snabbt svar.
2012-01-15, 20:15
Medlem
DominusNihiluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taurinus
Har blivit en aning förvirrad angående pH. Har läst en hel del olika källor och vissa säger att pH endast mäter vätejonernas aktivitet och att pOH mäter både vätejonernas och hydroxidjonernas aktivitet. Andra källor säger att pH mäter både och, dvs mer vätejoner och färre hydroxidjoner desto surare osv.

Uppskattar snabbt svar.
pH-värdet används för att mäta förekomsten av vätejoner i en vätska, men det går åt båda hållen. Högt pH är ju ett underskott på vätejoner, och ett lågt pH är ett överskott. Detsamma gäller pOH som är ju det motsatta av pH, pOH mäter ju förekomsten av Hydroxidjoner, men kan användas åt motsatt håll, precis som pH görs för att ta reda på förekomsten av Hydroxidjoner.Och man kan (grovt) räkna ut pOH: 14 minus vätskans pH är lika med pOH
Senast redigerad av DominusNihilus 2012-01-15 kl. 20:47. Anledning: Felstavning
2012-01-15, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DominusNihilus
pH-värdet används för att mäta förekomsten av vätejoner i en vätska, men det går åt båda hållen. Högt pH är ju ett underskott på vätejoner, och ett lågt pH är ett överskott. Detsamma gäller pOH som är ju det motsatta av pH, pOH mäter ju förekomsten av Hydroxidjoner, men kan användas åt motsatt håll, precis som pH görs för att ta reda på förekomsten av Hydroxidjoner.Och man kan (grovt) räkna ut pOH: 14 minus vätskans pH är lika med pOH
Tack!
Tror jag förstår nu. Så 7 pH och pOH visar båda att det är lika stor förekomst av vätejoner som hydroxidjoner? Samt är hydroxidjoner alltid "motsatsen" till vätejoner, dvs om man har pH 7 och tillför hydroxidjoner så att lösningen blir tio gånger mer alkaliskt(logaritmiskt mått, right?) än tidigare så blir pH 8?
2012-01-15, 21:11
Medlem
DominusNihiluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taurinus
Tack!
Tror jag förstår nu. Så 7 pH och pOH visar båda att det är lika stor förekomst av vätejoner som hydroxidjoner? Samt är hydroxidjoner alltid "motsatsen" till vätejoner, dvs om man har pH 7 och tillför hydroxidjoner så att lösningen blir tio gånger mer alkaliskt(logaritmiskt mått, right?) än tidigare så blir pH 8?
1) Ja i en neutral lösning är det (teoretiskt sett) exakt lika många vätejoner* som hydroxidjoner.
2)Exakt, hydroxidjoner gör en lösning basisk kontra vätejoner som försurar lösningen. Tillsätter du en lösning med OH-joner så att den får pH 8 så har den passande nog pOH 6.
*Egentligen så finns inte fria vätejoner i en (t.e.x) vattenlösning, de tas upp av vattenmolekyler och bildar oxoniumjoner.
2012-01-16, 20:49
Medlem
Min fråga är från Kemi B.
Hur kan man kemiskt bryta ned ett protein till fria aminosyror?

Jag lyckas bara hitta hur man separerar protein för protein och aminosyra för aminosyra. Men jag kanske missar något i; gelfiltrering, gelelektrofores och jonbyteskromotografi?
2012-01-16, 22:33
Medlem
ivanrebroffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spar-tacus
Min fråga är från Kemi B.
Hur kan man kemiskt bryta ned ett protein till fria aminosyror?

Jag lyckas bara hitta hur man separerar protein för protein och aminosyra för aminosyra. Men jag kanske missar något i; gelfiltrering, gelelektrofores och jonbyteskromotografi?

SDS och β-merkaptoetanol ?
2012-01-17, 15:51
Bannlyst
Jag har en till fråga: Om man lägger ner ett ämne i en syra och syran får fräta på ämnet, kommer då syran ta slut efter ett tag eller fungerar det inte så???
Tack på förhand!
2012-01-17, 16:39
Medlem
joemags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shawn92
Yo!

Har lite utmaningar med följande tal!

"bestäm en ekvation för tangenten till kurvan y=x^2 i punkten (-2,4)"

På vilka sätt kan ni tänka er att man kan lösa denna uppgift på? Försökte själv med y=kx+m formen då vi har givet y respektive x, dock kom jag inte så långt!

Derivera?
2012-01-17, 19:42
Medlem
Behöver lite hjälp,

Hur går det till när koksalt blir till?
a. Vilka ämnen är inblandade?
b. Vilket kemiskt namn har det nya ämnet?
c. Hur går processen till?

samt
En lösning har pH-värdet 5
a. Vilken färg på pH-skalan får lösningen?
b. Vilken vätejonkoncentration har lösningen?
c. Du vill ändra pH-värdet till 8, hur gör du?
d. Av misstag får ditt barn i sig 0.001 M saltsyra som är starkt frätande.
Vad är det bästa du kan göra för att skadan ska bli så liten som
möjligt? Motivera ditt svar!

Tack!
2012-01-17, 20:24
Medlem
Hejsan, skulle behöva hjälp med denna uppgift.

Divätesulfid H2S och metan CH4 reagerar med varandra och bildar koldisulfid och vätgas. Alla ämnen är gasformiga. Ställ upp en jämviktsformel och jämviktsekvationen för bildning av CS2 och vätgas.

Denna uppgift är en av ett gäng repetitionsuppgifter. Ca 15 liknande uppgifter i Kemi B. Om någon vänlig kemifantast skulle känna att de är sugen - Skicka ett PM så kan vi komma överens (betalning osv)

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in