Citat:
Ursprungligen postat av EdgeofEnding
Jag pluggar just nu på bindningar, och varken boken eller wikipedia får mig att fatta..
Väte-, dipol- och waalsbindningar verkar alla rätt knepiga, kan någon förklara dem så man förstår? Jag kommer inte ihåg namnet, men vill minnas någon bindning antingen kunde vara polär/opolär/bipolar, vad är det jag tänker på då?
Dipolär betyder att en molekyl består av två poler. I vatten tex så drar syre hårdare i elektronerna än väteatomerna (elektronnegativitet), vilket gör att syre kommer få den partiella laddningen - och det blir en + laddning mellan väteatomerna (detta kallas dipol eller att molekylen är polär). Vätebindningar kan uppstå då H är bunden till O, N eller F. Det är som en stark dipol. Van der waals bindningar uppstår mellan molekyler som är opolära. Där är det istället elektrondensiteten hos molekylen som kan bidra till en temporär dipol. Denna molekyl påverkar sedan närliggande molekyl, som i sin tur påverkar nästa, osv. Van der waals krafter är svaga och ämnen där de verkar har en låg kokpunkt (ex H2, Cl2, osv).
Vet inte om du begriper nåt.