2012-05-20, 16:20
Medlem
Reaktionsformler

Hej! Sitter här med labbrapporten och behöver veta följande av dessa reaktionsformler

(Natriumhydroxid + vatten) NaOH + H20 --> ?
(Kaliumnitrat + Vatten) KNO3 + H20 --> ?
(CuSO4 * 5H2O) Kristalliseart kopparsulfat + Vatten -->?
(CuSO4 + H2O) Vattenfritt kopparsulfat + vatten -->?

Behöver veta vart vilken sida (+ energi) som jag ska sätta också!

Tack på förhand!
2012-05-20, 17:43
Bannlyst
"Labbrapporten"?

NaOH + H20--->Na+ + OH- + H3O+
K+ + NO3- + H3O+
Cu2+ + SO42- + H3O+
Cu2+ + SO42- + H3O+

Sedan är det ju en del vatten som inte blir oxonium/hydronium, men i grova drag.
2012-05-20, 17:56
Medlem
Har tre uppgifter i Kemi A som jag har problem med och skulle verkligen uppskatta hjälp.
Det är under kapitlet "Organiska material och byggstenar".

1. Vilka föreningar får man vid:
Försiktig oxidation?
Kraftig oxidation?
Fullständig förbränning av propanol?

2. Vilken förening bildas vid oxidation av 2-butanol? Namn och formel.

3. Ge exempel med formel och namn på:
En flerfunktionell syra.
En trisyra.

Tack på förhand.
Liwermast
2012-05-20, 20:32
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jackiiee
Efter att ha blandat 3,5g salicylsyra med 4cm^3 ÄTTIKSYRA så tillsatte vi några droppar svavelsyra. Vi blandade och värmde upp det i några minuter. Sedan gjorde vi i ordning ett isbad, men det behövdes inte för när vi tillsatte 15 cm^3 kallt vatten så fick vi en kristallisation av allt! De andra grupperna som använde ättisyraanhydriden behövde ha den i isbadet i flera minuter för att ens få lite kristaller.

Har ingen jättebra förklaring till varför det blev som det blev, kan ha varit en ren tillfällighet. Ni kan ha tillsatt kallare vatten, eller kanske mer än vad det stod. 15cm3 är ganska mycket och borde dra ner temperaturen nog för att ändra lösligheten såpass att det kristalliserar ut. Ni bör varken ha en snabbare reaktion eller en reaktion med bättre utbyte än de andra grupperna...
2012-05-20, 20:37
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liwermast
Har tre uppgifter i Kemi A som jag har problem med och skulle verkligen uppskatta hjälp.
Det är under kapitlet "Organiska material och byggstenar".

1. Vilka föreningar får man vid:
Försiktig oxidation?
Kraftig oxidation?
Fullständig förbränning av propanol?

2. Vilken förening bildas vid oxidation av 2-butanol? Namn och formel.

3. Ge exempel med formel och namn på:
En flerfunktionell syra.
En trisyra.

Tack på förhand.
Liwermast

Jag gissar att det är 1-propanol som avses.
Den korresponderande:
aldehyden
karboxylsyran
Kan du själv om du söker på "combustion of propanol"

Den korresponderande ketonen

Salicylsyra
Glycerol

Posta vad du kommit fram till så rättar jag om det är felaktigt.
2012-05-20, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Metropolise
Hej! Sitter här med labbrapporten och behöver veta följande av dessa reaktionsformler

(Natriumhydroxid + vatten) NaOH + H20 --> ?
(Kaliumnitrat + Vatten) KNO3 + H20 --> ?
(CuSO4 * 5H2O) Kristalliseart kopparsulfat + Vatten -->?
(CuSO4 + H2O) Vattenfritt kopparsulfat + vatten -->?

Behöver veta vart vilken sida (+ energi) som jag ska sätta också!

Tack på förhand!

Ett tips är ju att kolla vilken reaktion som avger värme eller som det krävs värme för att få igång.

Värme = energi.
2012-05-20, 22:09
Medlem
drameds avatar
Efter 1 år slappande där jag tyckte att kemi var rätt så tradigt så borstade jag för tre veckor av sedan mina kunskaper och har nu plöjt igenom 250 sidor. Har på senaste tiden blivit mycket mer intresserad för ämnet, så pass mycket att jag faktiskt funderar på att utbilda mig till kemist, alternativt forska i ämnet. Mycket har jag glömt av dessa 250 sidor, men jag tror att jag kan det viktigaste. Imorgon gäller det, imorgon är det kursprov. Önska mig lycka till!
2012-05-20, 22:33
Medlem
Dr.Lecters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dramed
Efter 1 år slappande där jag tyckte att kemi var rätt så tradigt så borstade jag för tre veckor av sedan mina kunskaper och har nu plöjt igenom 250 sidor. Har på senaste tiden blivit mycket mer intresserad för ämnet, så pass mycket att jag faktiskt funderar på att utbilda mig till kemist, alternativt forska i ämnet. Mycket har jag glömt av dessa 250 sidor, men jag tror att jag kan det viktigaste. Imorgon gäller det, imorgon är det kursprov. Önska mig lycka till!

Lycka till! Kul med kemiintresserade.
2012-05-20, 22:48
Bannlyst
Löser man natriumhydroxid, kaliumnitrat och kopparsulfat i vatten, så bildas ju de där jonerna, plus oxonium/hydronium. I stora drag ser det ut så som jag skrev.

Natriumhydroxid i vatten lär ju avge värme. Samma med vattenfritt kopparsulfat.

Fast han skriver egentligen för lite för att man ska veta vad de vill ha för svar.
2012-05-21, 10:33
Medlem
Kemi B

Hej, skulle någon vänlig själ kunna berätta för mig vad begreppet enantiomerer betyder?
I boken står det följande: "molekyler som är spegelbilder av varandra". Definitionen passar väl snarare spegelbildsisomeri??
2012-05-21, 11:02
Medlem
mungs avatar
Det är samma sak. Två molekyler som är "spegelbildsisomera" är enantiomerer till varandra.
2012-05-21, 11:04
Medlem
Tack!
Föresten, hur bestämmer man om en molekyl är har spegelbildsisomerer?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in