2012-04-17, 22:46
Medlem
Synovialledens avatar
Dela upp dom i joner och kolla om det blir ett överskott eller undderskott av väte och sen balanserar du !
2012-04-17, 22:55
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nazgul89
Hej

Jag har kört fast riktigt hårt i kemin. Dessa salter ska reagera med vatten och jag ska skriva en reaktionsformel och lista ut om den är neutral, basisk eller sur.

1. Natriumdihydrogenfosfat - NaH2PO4·H2O

2. Magnesiumnitrat - Mg(NO3)2·6 H2O

3. Natriumacetat - C2H2NaO2·3 H2O

1. NaH2PO4 + H2O --> Na+ + HPO4- + H3O+ (sur)

2. Mg(NO3)2 + H2O --> Mg2+ + 2 NO3- + H2O (neutral?)

3. C2H2NaO2 + H2O ; CH3COO– + Na+ + H2O --> CH3OOH + OH- (bas)

Som sagt, jag har gissat och vet knappt vad jag har gjort själv eller varför.
Antog att metallerna inte påverkar pH, utan anjonerna. Har jag rätt?

Vilka är de rätta reaktions formlerna? (får gärna förklara varför om du vill/orkar)

Tack!

Det stämmer bra i detta fallet, ja. Både natrium och magnesium saknar nån direkt påverkan på pH värdet för en lösning.

Annars stämmer det bra. Men vem fan skriver "Natriumdihydrogenfosfat" i en uppgift?
2012-04-17, 23:26
Medlem
Fieldleafs avatar
Ämnen sammanfogade.

/Mod
2012-04-17, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YellowLemon
Det stämmer bra i detta fallet, ja. Både natrium och magnesium saknar nån direkt påverkan på pH värdet för en lösning.

Annars stämmer det bra. Men vem fan skriver "Natriumdihydrogenfosfat" i en uppgift?

Ska jag ändra om till Natriumdivätefosfat? >.>
I detta fall? Finns det någon regel som berättar när metallen påverkar pH:t i en lösning?
(aluminium påverkar tydligen pH:t, bildar ett komplex. Kan inte ens gissa hur komplexet bildas och varför)
Detta kom jag fram till:

NaH2PO4 + H2O --> Na+ + HPO4- + H3O+ eller
NaH2PO4 + H2O --> Na+ + H3PO4 + OH-

Edit: Mg(NO3)2 + H2O => Här kan väl ändå inte NO3- binda till sig en proton och bilda en stark syra?!
Dessutom har den ingen proton att avge, blir lösningen neutral då?
Senast redigerad av Nazgul89 2012-04-17 kl. 23:35.
2012-04-18, 01:05
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nazgul89
Ska jag ändra om till Natriumdivätefosfat? >.>
I detta fall? Finns det någon regel som berättar när metallen påverkar pH:t i en lösning?
(aluminium påverkar tydligen pH:t, bildar ett komplex. Kan inte ens gissa hur komplexet bildas och varför)
Detta kom jag fram till:

NaH2PO4 + H2O --> Na+ + HPO4- + H3O+ eller
NaH2PO4 + H2O --> Na+ + H3PO4 + OH-

Edit: Mg(NO3)2 + H2O => Här kan väl ändå inte NO3- binda till sig en proton och bilda en stark syra?!
Dessutom har den ingen proton att avge, blir lösningen neutral då?

Ja Natriumdivätefosfat låter mycket bättre. Det finns inte vad jag vet nån enkel regel för det iaf utan det är nånting man lär sig efter hand. Aluminium kan t.ex. agera lewissyra och vara elektronparacceptor. Tror inte det är så viktigt i kemi B för den delen heller utan nånting som kommer om du väljer att studera kemi på högre en högre nivå.

Fosfatjonen i den reaktionen längst upp ska ha laddningen -2.
2012-04-18, 15:51
Medlem
Urinämne förekommer förutom i urin även i ischoklad, andra godis och i tandkräm. Det kallas för karbamid. När urinämne hamnar i munnen löser sig i saliven ger det oss en känskla av kyla. Vad beror det på?

komplicerad fråga, någon som har kunskaper om varför det är så?
2012-04-18, 16:00
Medlem
ivanrebroffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av renax
Urinämne förekommer förutom i urin även i ischoklad, andra godis och i tandkräm. Det kallas för karbamid. När urinämne hamnar i munnen löser sig i saliven ger det oss en känskla av kyla. Vad beror det på?

komplicerad fråga, någon som har kunskaper om varför det är så?

Vet inte hur djupt du vill ha kunskap om detta så jag håller mig kort. Kort sagt så påverkas receptorer på känselneuron (troligtvis TRPM8), och vid stimulering så drar en signal (egentligen flera) iväg upp till hjärnan och man upplever en känsla av kyla.
2012-04-18, 19:42
Medlem
Hur ska man beräkna vattnets hårdhet ifall allt man har att gå på är titrering med EDTA?

Jag har 50ml kranvatten, häller i 4ml buffertlösning och 200mg indikatorpulver (Erikromsvart T). Titrerade till 2.1ml EDTA tills jag fick färgomslag (då alla Ca2+ och Mg2+ joner bundits till EDTA)

Jag har ju molmassan för EDTA och volymen

M = 292,248 g/mol
V = 2.1 ml

1dH(hårdhetsgrad) = 10mg/l för kalciumoxid som motsvarar 0.178 mmol/l

Men hur räknar ut det?

EDIT: Om det är otydligt det jag skrivit så beror det på att jag själv är ganska förvirrad :P
Senast redigerad av Bckash 2012-04-18 kl. 19:46.
2012-04-18, 20:54
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bckash
Hur ska man beräkna vattnets hårdhet ifall allt man har att gå på är titrering med EDTA?

Jag har 50ml kranvatten, häller i 4ml buffertlösning och 200mg indikatorpulver (Erikromsvart T). Titrerade till 2.1ml EDTA tills jag fick färgomslag (då alla Ca2+ och Mg2+ joner bundits till EDTA)

Jag har ju molmassan för EDTA och volymen

M = 292,248 g/mol
V = 2.1 ml

1dH(hårdhetsgrad) = 10mg/l för kalciumoxid som motsvarar 0.178 mmol/l

Men hur räknar ut det?

EDIT: Om det är otydligt det jag skrivit så beror det på att jag själv är ganska förvirrad :P

Du kan inte räkna ut hårdheten från den informationen du har givit, du saknar koncentrationen på EDTA-lösningen.... Fastnat totalt på den här labben eller, vet att du postat ett antal gånger tidigare om samma reaktion.
2012-04-18, 21:53
Medlem
Citat:
Du kan inte räkna ut hårdheten från den informationen du har givit, du saknar koncentrationen på EDTA-lösningen.... Fastnat totalt på den här labben eller, vet att du postat ett antal gånger tidigare om samma reaktion.

Nej nej, nu handlar det om någonting helt annat, som också råkar ha titrering med EDTA att göra

Men ja, koncentrationen på EDTA är 0.0100 M. Dåligt av mig att glömma av att skriva det.

EDIT: Den förra uppgiften jag frågade om var ett simpelt skrivfel, jag hade EDTA2- och inte EDTA4-. Det var bara det hon ville att jag skulle ändra, men hon var ganska otydlig med det.
2012-04-18, 22:32
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bckash
Nej nej, nu handlar det om någonting helt annat, som också råkar ha titrering med EDTA att göra

Men ja, koncentrationen på EDTA är 0.0100 M. Dåligt av mig att glömma av att skriva det.

EDIT: Den förra uppgiften jag frågade om var ett simpelt skrivfel, jag hade EDTA2- och inte EDTA4-. Det var bara det hon ville att jag skulle ändra, men hon var ganska otydlig med det.

Du har gjort en labb där du gjort liknande uträkningar så du kan ju börja med att göra ett försök och posta vad du kommer fram till, skriv också vad du gör och ha med enheter så att man enkelt kan följa sen rättar jag eller någon annan om det är felaktigt.
2012-04-19, 08:40
Medlem
Citat:
Du har gjort en labb där du gjort liknande uträkningar så du kan ju börja med att göra ett försök och posta vad du kommer fram till, skriv också vad du gör och ha med enheter så att man enkelt kan följa sen rättar jag eller någon annan om det är felaktigt.

Det jag har kommit fram till hittils är följande

c(EDTA)=0.0100 M
V(EDTA)=2.33ml
n=c*v
n(EDTA+Ca)=0.0233 mol
M(EDTA+Ca)=374.05g/mol
m=n*M
m(EDTA+Ca)=8,71g

1 dH motsvarar en CaO halt på 10 mg/l som i sin tur motsvarar 0.178 mmol/l. (Eftersom jag bara använde 50ml vatten så borde det väl vara 0.5 mg/ml respektive 0.000178 mmol/ml?)

Jag förstår liksom inte hur jag ska kunna beräkna min CaO halt i vattnet ifrån den information jag har.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in