2011-12-05, 21:23
Medlem
Coopahs avatar
När enkla kolväten som metan CH4 kondenserar och bildar vätskor vid låg temperatur är det van der Waals-bindningar som bildas.
2011-12-05, 21:25
Bannlyst
Eh, det skulle varit mycket bättre om ni inte använde svordomar. Då skulle jag förstått mer för nu förstår jag knappat hälften annars tack .
2011-12-05, 21:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AMTL
Eh, det skulle varit mycket bättre om ni inte använde svordomar. Då skulle jag förstått mer för nu förstår jag knappat hälften annars tack .

Vadå? I risländer så skriker man till barnen. Dom lär ju sig.
Sen så hade jag lite att göra Men det är sanning om delta minus och delta plus.
2011-12-05, 21:40
Bannlyst
Men då kan ni förklara lite bättre. För jag förstår inte ändå.
Intramolekylär bindning i alkohol är polär kovalent bindning.
Sen så har den väl ojämn laddningsställen alltså en dipol?
2011-12-05, 21:48
Bannlyst
Man alkohol då? Hur kan det vara van der waals? Borde det inte vara dipobindning?
2011-12-05, 22:52
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
Man alkohol då? Hur kan det vara van der waals? Borde det inte vara dipobindning?

Nix. Du har vätebindningar som är det dominerande mellan molekylerna. Typ mellan CH3OH-CH3OH osv, men du har även van der waalsbindningar som är svagare och övergående. Dipol-dipolbindningar finns inte.
2011-12-05, 22:58
Bannlyst
Ja! Det stämmer. Så om alkoholen bryts - bryts då vätebindning o van der waals bindning?
Kan ni vara snäll o kolla på om jag har rätt på den andra frågan?
2011-12-05, 23:10
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
Ja! Det stämmer. Så om alkoholen bryts - bryts då vätebindning o van der waals bindning?
Kan ni vara snäll o kolla på om jag har rätt på den andra frågan?

Det är lite diffust, för van der waals "bindningen" är lite mer som en magnet typ, den växlar jättesnappt fram och tillbaka men har över lag ingen speciell effekt på själva vätebindningen, så om den bryts skulle inte van der waals bindningen påverka så speciellt mycket.

Van der waals bindningen är mer ett stadium än en egentlig bindning, typ.

Viktigt att poängtera är att alkoholen inte bryts.
Har vi metanolmolekyler, en stycken CH3OH så är det ju ett kolväte med en alkoholgrupp, själva metanolen byggs upp av massa massa massa CH3OH molekyler med hjälp av vätebindningen. Utöver det ubstår van der waals bindningen men denna är mycket svagare än vätebindningen.
2011-12-05, 23:20
Bannlyst
Jag förstår inte riktigt. Varför kan den inte bryts?
2011-12-05, 23:32
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
Jag förstår inte riktigt. Varför kan den inte bryts?

Du fokuserar för mycket på själva van der waals bindningen.
Den finns där, men den är inte så stark. Mellan CH3OH molekylerna har du ju vätebindningar, sen har du även van der waals bindning där. Men vätebindningen tar liksom överhanden och gör att OM vätebindningen skulle släppa så skulle van der waals bindningen per definition släppa samtidigt, så om vätebindningen bryts bryts van der waals bindningen (eller van der waals kraft om du tänker den som en egentlig bindning) samtidigt.
2011-12-05, 23:34
Bannlyst
JAHA! Då förstår jag!

Kan ni förklara för mig vad intramolekylära bindning innebär? bindning inom molekyl eller? För isåfall varför tillhör jonbindning den gruppen? Jonbindning uppstår ju mellan olika molekyler såsom NaCl?
2011-12-05, 23:45
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
JAHA! Då förstår jag!

Kan ni förklara för mig vad intramolekylära bindning innebär? bindning inom molekyl eller? För isåfall varför tillhör jonbindning den gruppen? Jonbindning uppstår ju mellan olika molekyler såsom NaCl?

Vätebindning som jag nämnde innan är mellan vissa typer av molekyler, men går vi närmare har vi intramolekylära bindningar. Såhär skriver wikipedia:
En intramolekylär bindning är ett samlingsnamn för de kemiska bindningar som verkar mellan atomerna i en och samma molekyl. Beroende på mekanismen bakom interaktionen kan de delas upp i några olika grupper som mer eller mindre går in i varandra: kovalent bindning, polär kovalent bindning och jonbindning.

Alltså tillhör bland annat jonbindning begreppet "intramolekylära bindningar", det är en bindning som uppkommer intramolekylärt, dvs i en molekyl mellan dom olika atomerna som tillsammans bygger upp det man kallar molekyl. Om du förstår..

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in