2012-04-16, 20:57
Medlem
ViiktorEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xanax99
Någon som vet om det finns någon online-bok i kemi som man kan bläddra, söka och slå i?

Samt i nödfall en lista på lämplighet som lösningsmedel bland polära och opolära medel? då menar jag styrkemässigt... och inte alla nödvändigtvis utan de som är vanliga räcker gott

http://sv.wikibooks.org/wiki/Kemi_A
2012-04-16, 21:00
Medlem
xanax99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ViiktorE
http://sv.wikibooks.org/wiki/Kemi_A

Aah du var ju en pärla
2012-04-16, 21:34
Medlem
ViiktorEs avatar
Citat:
Aah du var ju en pärla

De brukar säga det! Hittade den under min bokmärkesflik.
2012-04-16, 21:48
Medlem
ViiktorEs avatar
Man vill framställa en lösning med pH-värdet 3,0 genom att späda saltsyra som har pH-värdet 1,7. Vilken volym saltsyra ska man mäta upp om man behöver 0.4 dm3 av lösningen?
2012-04-16, 22:07
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ViiktorE
Man vill framställa en lösning med pH-värdet 3,0 genom att späda saltsyra som har pH-värdet 1,7. Vilken volym saltsyra ska man mäta upp om man behöver 0.4 dm3 av lösningen?

pH = -log[H+]

c1*v1 = c2*v2

Använd dig av detta och gör ett försök som du postar så rättar nån om det blir fel.
2012-04-16, 23:12
Medlem
dxdps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YellowLemon
Men nu nämner man ju syret SO4^2- är en sulfatjon och skall icke försväxlas med en S^2- (sulfidjon).

? Jag förstår inte vad du vill ha sagt med ditt inlägg. Man förenklar ju och gör det "mänskliga" i att helt enkelt bestämma sig för att SO4^(2-) heter sulfatjon.
2012-04-17, 00:04
Medlem
xanax99s avatar
Polyakrylat....

Används tydligen i blöjor och uppenbarligen i depottabletter, de finns i lithionit.
Nu, är det rimligt att anta att de är i dessa tabletter för att hjälpa till att hålla ihop dem? då tydligen polyakrylat binder vätska som knappt något annat.
Vad har det för formel? och i förlängningen polaritet? (polärt antar tag, men..) jag hittar det inte ens på pubchem.
2012-04-17, 00:11
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dxdp
? Jag förstår inte vad du vill ha sagt med ditt inlägg. Man förenklar ju och gör det "mänskliga" i att helt enkelt bestämma sig för att SO4^(2-) heter sulfatjon.

Ledsen om jag misstolkade ditt inlägg då, du skriver:

"Folk är lata och hittar därför på kortare namn för saker. På samma vis säger man fosfatjon och nämnet inget om syret även fast det ingår syre"

Tycker inte att syftningen var helt solklar och trodde att du menade att en fosfatjon var S^2- vilket givetvis inte stämmer...
2012-04-17, 00:15
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:
Polyakrylat....

Används tydligen i blöjor och uppenbarligen i depottabletter, de finns i lithionit.
Nu, är det rimligt att anta att de är i dessa tabletter för att hjälpa till att hålla ihop dem? då tydligen polyakrylat binder vätska som knappt något annat.
Vad har det för formel? och i förlängningen polaritet? (polärt antar tag, men..) jag hittar det inte ens på pubchem.

Just polyakrylat syftar väl inte på ett specifikt ämne utan är ett samlingsnamn på en grupp föreningar.

De bör ha en hyfsad polaritet nånstans i strukturen för att de ska binda till vatten, ja. Jag gissar att det bildas en massa hålrum i polymeren där vattenmolekyler trivs. Rimligt är väl att anta att det är OH grupper i dessa hålrum.
2012-04-17, 00:30
Medlem
xanax99s avatar
Citat:
Just polyakrylat syftar väl inte på ett specifikt ämne utan är ett samlingsnamn på en grupp föreningar.

De bör ha en hyfsad polaritet nånstans i strukturen för att de ska binda till vatten, ja. Jag gissar att det bildas en massa hålrum i polymeren där vattenmolekyler trivs. Rimligt är väl att anta att det är OH grupper i dessa hålrum.

Just det "armarna" på molekylen stretchas ut för varje vattendroppe de absorberar och skapar därför utrymme för nästa droppe å nästa.......
Ok hydroxigrupp ja, just det då vill de ha 1 av vattenmolekylen mmm, stämmer säkert....

Ja på innehållsförteckningen så förtäljer de ju inte vilket polyakrylat de döljer och det är ju då kanske ointressant för utgången men på pubchem fanns de visst natrium, zink och trietanolamin -polyakrylat.
Med logik kanske det då går att tänka sig vilken de använt?
2012-04-17, 21:25
Medlem
dxdps avatar
Citat:
Ledsen om jag misstolkade ditt inlägg då, du skriver:

"Folk är lata och hittar därför på kortare namn för saker. På samma vis säger man fosfatjon och nämnet inget om syret även fast det ingår syre"

Tycker inte att syftningen var helt solklar och trodde att du menade att en fosfatjon var S^2- vilket givetvis inte stämmer...

Jaha, ja, lite oklar syftning. Syftningen var att säga att analogt för fosfatjonen som också innehåller syre så säger man inte explicit det i namnet.
2012-04-17, 22:29
Medlem
[HJÄLP Kemi B] Salter reagerar med vatten - pH?

Hej

Jag har kört fast riktigt hårt i kemin. Dessa salter ska reagera med vatten och jag ska skriva en reaktionsformel och lista ut om den är neutral, basisk eller sur.

1. Natriumdihydrogenfosfat - NaH2PO4·H2O

2. Magnesiumnitrat - Mg(NO3)2·6 H2O

3. Natriumacetat - C2H2NaO2·3 H2O

1. NaH2PO4 + H2O --> Na+ + HPO4- + H3O+ (sur)

2. Mg(NO3)2 + H2O --> Mg2+ + 2 NO3- + H2O (neutral?)

3. C2H2NaO2 + H2O ; CH3COO– + Na+ + H2O --> CH3OOH + OH- (bas)

Som sagt, jag har gissat och vet knappt vad jag har gjort själv eller varför.
Antog att metallerna inte påverkar pH, utan anjonerna. Har jag rätt?

Vilka är de rätta reaktions formlerna? (får gärna förklara varför om du vill/orkar)

Tack!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in