2011-07-19, 22:22
Medlem
Jag kan ba inte klura ut denna uppgift
2.00dm^3 kopparsulfatlösning innehåller 45 g CuSO4 . 5H2O. Beräkna substansmängden kopparsulfat i 350 cm^3 av lösningen.
Senast redigerad av svenson33 2011-07-19 kl. 22:24.
2011-07-22, 10:40
Medlem
Veritas.s avatar
Hej!

Är det någon som möjligtvis sitter på svaren till Sommarkemi distans på KTH, eller är villig att utbyta svar? skicka gärna PM isf. Vore riktigt vänligt.

Ha det fint.
2011-07-22, 16:52
Medlem
dxdps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svenson33
Jag kan ba inte klura ut denna uppgift
2.00dm^3 kopparsulfatlösning innehåller 45 g CuSO4 . 5H2O. Beräkna substansmängden kopparsulfat i 350 cm^3 av lösningen.

Notera att 1dm^3 = 1000cm^3 så om 2000cm^3 innehåller 45g CuSO4*5H2O så innehåller 350cm (350 cm^3)/(2000 cm^3) * (45g) = 7.875g CuSO4*5H20.

Hur många mol CuSO4 innehåller det då om du har 7.875g CuSO4*5H2O? Härifrån borde du kunna ...
2011-07-22, 16:53
Medlem
dxdps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Narkotikov
Hallå!
Jag söker bra dokumentärer och böcker om kemi (grundnivå, böckerna ska helst vara på svenska), är det någon som har några tips?

Tack på förhand.

Hur pass grundläggande? Vad har du för förkunskapskrav? Har du läst gymnasiekemi till exempel men inget på högre nivå eller bara högstadienivå?
2011-07-22, 17:04
Medlem
Narkotikovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dxdp
Hur pass grundläggande? Vad har du för förkunskapskrav? Har du läst gymnasiekemi till exempel men inget på högre nivå eller bara högstadienivå?

Jag har läst högstadiekemi, men det var ganska länge sedan så jag kommer inte ihåg så mycket. Så några dokumentärer som börjar från början och sedan ökar successivt i svårighetsgrad vore underbart.
Jag har en gymnasiekemi-bok liggandes, men jag skulle vilja kompletera med mer material. Helst i form av filmer/dokumentärer.

Tack för svar!
2011-08-03, 11:35
Medlem
Hej vet att denna fråga blivit publicerad tidigare men inte hittat något svar någon som kan hjälpa ? Dett skall vara på Kemi a nivå (gymnasiet)

a)Dessa två isomerer av buten har lite olika fysikaliska egenskaper (värdena stämmer inte riktigt men sambandet mellan dem är korrekt).

Smältpunkt: -139 ºC Smältpunkt: -106 ºC
Kokpunkt: -62 ºC Kokpunkt: -81 ºC

Förklara vad som ger upphov till dessa skillnader. (Ledning: använd bidningar i ditt svar).

Länk till bild på de 2 isomererna utav buten!
http://imageshack.us/photo/my-images/688/jbkjsb.jpg/

STORT tack för alla svar har brottats med den här länge nu
2011-08-03, 12:36
Medlem
SciOques avatar
Men tanken är inte att du ska "hitta" något svar. Det är en inlämningsuppgift och du ska ju göra den själv!

Läs innehållet i länken nedan.

http://www.chemguide.co.uk/basicorg/isomerism/geometric.html
2011-08-10, 18:24
Medlem
Vad är delta H för reaktionen Cl2+O2+ 276 kJ-> 2 ClO?
Behöver även hjälp med att bestämma bildningsentalpin för ClO.
Tack på förhand!
2011-08-12, 12:50
Medlem
Hej!

Jag har en fråga om aromatiska föreningar. Ett utav kriterierna till att se ifall det är en aromatisk förening är ifall man utgår ifrån huckels regel, som är 4n+2 pi-elektroner. Dock vet jag inte hur man ska kunna räkna ut detta ifall man får en bild av en aromatisk förening, då n= 0,1,2,...

någon som kan hjälpa mig?
2011-08-13, 13:58
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av citattecken
Hej!

Jag har en fråga om aromatiska föreningar. Ett utav kriterierna till att se ifall det är en aromatisk förening är ifall man utgår ifrån huckels regel, som är 4n+2 pi-elektroner. Dock vet jag inte hur man ska kunna räkna ut detta ifall man får en bild av en aromatisk förening, då n= 0,1,2,...

någon som kan hjälpa mig?

Börja med att läsa igenom detta...
http://en.wikipedia.org/wiki/H%C3%BCckel%27s_rule

Du kan ju också kolla igenom den här videon..
http://www.youtube.com/watch?v=r9ZV_t16x0k

Det känns som att du använder n på 2ställen där det står för olika saker?
n symboliserar ett positivt godtyckligt heltal (0 är inkluderat)!
Det är alltså inte samma sak som antalet elektroner!
2011-08-13, 22:15
Medlem
FESKEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Narkotikov
Jag har läst högstadiekemi, men det var ganska länge sedan så jag kommer inte ihåg så mycket. Så några dokumentärer som börjar från början och sedan ökar successivt i svårighetsgrad vore underbart.
Jag har en gymnasiekemi-bok liggandes, men jag skulle vilja kompletera med mer material. Helst i form av filmer/dokumentärer.

Tack för svar!

http://ocw.mit.edu/courses/chemistry/5-111-principles-of-chemical-science-fall-2008/video-lectures/

http://www.khanacademy.org/#chemistry
2011-08-15, 10:41
Medlem
Jag provar att posta här, istället för att starta en ny tråd.

Jag ska läsa kemi nu till hösten, kandidat 180 poäng, och har nu några frågor.

Jag läste Kemi A för två år sen, och Kemi B för ett och ett halvt år sen. Fysik B och Matte D och läste jag nu i våras, d.v.s. mina matematikkunskaper är ganska färska vilket är bra. Med kemikunskaperna är det dock värre; kommer inte ihåg så värst mycket. Vet dock att det sitter någonstans i huvudet och att det lär komma tillbaka vid lite repetition.

Vad från Kemi A och Kemi B skall man repetera? Alltså, vilket är det viktigaste? Hur pass mycket behöver man kunna inför grundläggande kemi 1, som är första kursen på mitt program, samt nästkommande kurser? Behöver man kunna mycket från Kemi A och Kemi B, kunna det bra, eller tas det hyffsat från scratch i början så man hänger med? Känner mig lite orolig över att jag inte kommer fatta ett skit nu i början, att jag inte kommer hänga med.

Tack på förhand!

Edit: Jag har böckerna från Kemi A och Kemi B kvar, samt mina skriv/räkne block till dessa.
Senast redigerad av kundvagnen 2011-08-15 kl. 10:50.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in