2012-04-19, 12:53
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bckash
Det jag har kommit fram till hittils är följande

c(EDTA)=0.0100 M
V(EDTA)=2.33ml
n=c*v
n(EDTA+Ca)=0.0233 mol
M(EDTA+Ca)=374.05g/mol
m=n*M
m(EDTA+Ca)=8,71g

1 dH motsvarar en CaO halt på 10 mg/l som i sin tur motsvarar 0.178 mmol/l. (Eftersom jag bara använde 50ml vatten så borde det väl vara 0.5 mg/ml respektive 0.000178 mmol/ml?)

Jag förstår liksom inte hur jag ska kunna beräkna min CaO halt i vattnet ifrån den information jag har.

I en tidigare post skriver du att volymen = 2,1ml, men det är iofs oviktigt när det kommer till metodiken för hur man räknar ut hårdheten. Jag väljer att räkna med det tidigare värdet på 2,1ml.

0,01M * 2,1*10^-3L = 2,1*10^-5mol EDTA
EDTA binder 1:1 med Ca2+ joner
Du har alltså 2,1*10^-5mol Ca2+
Ca2+ kommer från CaO och ger dig lika många sådana.

2,1*10^-5mol*56.0778g/mol = 0,001177634g CaO i vattenprovet på 50ml vilket motsvarar 0,023552676g CaO / liter vatten vilket motsvarar 23,552676mg CaO / liter vatten.
dH = 23,552676/10 = 2,3552676 ~2,4dH
2012-04-19, 15:49
Medlem
Någon som kan skriva växthuseffektens påverkan på syrets kretslopp?

Mvh
2012-04-19, 16:08
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalletheboy
Någon som kan skriva växthuseffektens påverkan på syrets kretslopp?

Mvh

Är tveksam på att du menar det du frågar efter, tänker på frågeformuleringen.

Men ökad temperatur --> ökad växtlighet.

Men gör ett försök själv och kom med mer specifika frågor. Ingen kommer att skriva ett helt arbete åt dig bara sådär...
2012-04-19, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YellowLemon
Är tveksam på att du menar det du frågar efter, tänker på frågeformuleringen.

Men ökad temperatur --> ökad växtlighet.

Men gör ett försök själv och kom med mer specifika frågor. Ingen kommer att skriva ett helt arbete åt dig bara sådär...

Står på uppgiftspappret att jag ska förklara hur ökad växthuseffekt påverkar syrets kretslopp.
tänkte om någon ville förklara eller hade någon länk.

mvh
2012-04-19, 17:19
Medlem
ivanrebroffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalletheboy
Står på uppgiftspappret att jag ska förklara hur ökad växthuseffekt påverkar syrets kretslopp.
tänkte om någon ville förklara eller hade någon länk.

mvh

Fotosyntes och cellandning.
Vad använder växter när de kör fotosyntes? Kommer de åt den ämnet om det ligger uppe i atmosfären, finns det på fler ställen? Vad andas alla djur ut? Vilka ämnen orsakar en växthuseffekt?
2012-04-19, 18:53
Medlem
Ja eller Nej fråga:

Hur förskjuts jämvikterna om man sätter till en bas?

V1 V2

Ca2+ (aq) + H2PO4- (aq) <=> CaHPO4 (s) + H+ (aq)

3Ca2+ (aq) + 2HPO42- (aq) <=> Ca3(PO4)2 (s) + 2H+ (aq)

Jag tänker så att OH- jonerna hos basen kommer att binda till sig de fria vätejonerna, vilket gör lösningarna mindre sura. Vid den övre reaktionen kommer reaktions hastigheten V2-V1 att minska, eftersom det krävs fria vätejoner för starta en reaktion åt vänster, nettoreaktionen går åt höger?

Vid den undre reaktionen kommer nettoreaktionen också gå åt höger, men V2-V1 kommer inte vara lika långsam här än hos den översta reaktionen, eftersom det finns fria vätejoner kvar.

Har jag tänkt rätt?!
2012-04-19, 19:59
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nazgul89
Ja eller Nej fråga:

Hur förskjuts jämvikterna om man sätter till en bas?

V1 V2

Ca2+ (aq) + H2PO4- (aq) <=> CaHPO4 (s) + H+ (aq)

3Ca2+ (aq) + 2HPO42- (aq) <=> Ca3(PO4)2 (s) + 2H+ (aq)

Jag tänker så att OH- jonerna hos basen kommer att binda till sig de fria vätejonerna, vilket gör lösningarna mindre sura. Vid den övre reaktionen kommer reaktions hastigheten V2-V1 att minska, eftersom det krävs fria vätejoner för starta en reaktion åt vänster, nettoreaktionen går åt höger?

Vid den undre reaktionen kommer nettoreaktionen också gå åt höger, men V2-V1 kommer inte vara lika långsam här än hos den översta reaktionen, eftersom det finns fria vätejoner kvar.

Har jag tänkt rätt?!

Svaret på fråga 1 verkar vettigt, men svaret på fråga 2 håller jag inte med om. Du säger att du tillsätter en bas vilket enligt mig betyder att du håller lösningen basisk. Det kommer inte vara några fria vätejoner kvar då du inte har definierat några mängder och därför borde den jämvikten påverkas på samma sätt som den första gör.
2012-04-19, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YellowLemon
Svaret på fråga 1 verkar vettigt, men svaret på fråga 2 håller jag inte med om. Du säger att du tillsätter en bas vilket enligt mig betyder att du håller lösningen basisk. Det kommer inte vara några fria vätejoner kvar då du inte har definierat några mängder och därför borde den jämvikten påverkas på samma sätt som den första gör.

Om jag tillsätter t.ex NaOH i den andra reaktionen, vad kommer hända med Ca2+ jonerna?
Kommer de påverka reaktionshastigheten så att nettoreaktionen går åt vänster? :d
2012-04-19, 22:09
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nazgul89
Om jag tillsätter t.ex NaOH i den andra reaktionen, vad kommer hända med Ca2+ jonerna?
Kommer de påverka reaktionshastigheten så att nettoreaktionen går åt vänster? :d

Jag vill ha båda reaktionerna till att gå åt höger. Den andra av precis samma anledning som den första.
2012-04-20, 10:19
Medlem
AManFromArgentinas avatar
HJÄLP

Jag ska göra en labbrapport i etologi. Uppgiften är att på valfritt djur studera och granska ett av dess specifika beteende, t.ex. revirbeteende etc.
Jag funderar på att studera gräsänder men behöver tips på vilket beteende jag ska notera.
Tänkt tidigare på något socialt beteende, hur de interagerar med varandra och om det finns några skillnader mellan honan och hanen?

Snälla, behöver tips eller gärna respons och råd inför min labb!

Du får gärna komma med förslag på andra djur.

Tack på förhand
2012-04-20, 15:37
Bannlyst
Skulle vara nice om någon kunde hjälpa mig med min labbrapport. Jag vet inte vad jag ska skriva på slutet i slutsats delen.

Det vi gjorde var att framställa luktämnen (estrar) ur etanol och valeriansyra. Vi skulle enligt instruktioner lägga 6 droppar etanol och 6 droppar valeriansyra och sedan koncenterad svavelsyra för att påskynda reaktionen (katalysatorn). Det luktade gott när allting blev klart. Då undrar jag alltså om vad jag kan skriva på slutsatsdelen och kan jag få hjälp med formler med? Det tillhör de högre betygen. Jag känner till COOH grupperna och det. Men ni fattar nog vad jag menar.

Tack på förhand!
2012-04-20, 15:48
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashenbacken4
Skulle vara nice om någon kunde hjälpa mig med min labbrapport. Jag vet inte vad jag ska skriva på slutet i slutsats delen.

Det vi gjorde var att framställa luktämnen (estrar) ur etanol och valeriansyra. Vi skulle enligt instruktioner lägga 6 droppar etanol och 6 droppar valeriansyra och sedan koncenterad svavelsyra för att påskynda reaktionen (katalysatorn). Det luktade gott när allting blev klart. Då undrar jag alltså om vad jag kan skriva på slutsatsdelen och kan jag få hjälp med formler med? Det tillhör de högre betygen. Jag känner till COOH grupperna och det. Men ni fattar nog vad jag menar.

Tack på förhand!

Skriv reaktionsformler. Utgå från fischerförestring då reaktionen är av den typen.
Posta resultatet så hjälper någon dig om det är fel.

http://en.wikipedia.org/wiki/Fischer%E2%80%93Speier_esterification

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in