2012-04-15, 13:11
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stenenbert
Men om vi bortser från detta, vilken är den korrekta?

Eller ser det ut så här:
............H2O
NaCl (s) --> Na- (aq) Cl+ (aq)

Den är ok samt den andra där du har med vatten.
2012-04-15, 17:13
Medlem
anton mordarens avatar
Om någon frågar vad HSO₄⁻ är för något, så är tydligen det rätta svaret att det är en vätesulfatjon. Finns det någon speciell regel att lägga på minnet varför den kallas så? Varför kallas den inte för vätesulfattetraoxidjon? Visst kanske det är ett krångligare namn men om man utgår från de regler jag känner till så är detta mer intuitivt. Vad är det jag har missat?
2012-04-15, 17:41
Medlem
ViiktorEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anton mordaren
Om någon frågar vad HSO₄⁻ är för något, så är tydligen det rätta svaret att det är en vätesulfatjon. Finns det någon speciell regel att lägga på minnet varför den kallas så? Varför kallas den inte för vätesulfattetraoxidjon? Visst kanske det är ett krångligare namn men om man utgår från de regler jag känner till så är detta mer intuitivt. Vad är det jag har missat?

Därför att "sulfatjon" är just jonen SO4 2-. Så om du säger vätesulfattetraoxid säger du alltså HSO₄O₄.
2012-04-15, 18:51
Medlem
anton mordarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ViiktorE
Därför att "sulfatjon" är just jonen SO4 2-. Så om du säger vätesulfattetraoxid säger du alltså HSO₄O₄.

Hur kommer det sig att man inte behöver nämna syret?
2012-04-15, 18:55
Medlem
ViiktorEs avatar
Citat:

Exakt anledning vet jag inte. Men du kan ju dra parallellen med nitratjonen som heter NO3-. Där nämner man inte syret heller.
2012-04-15, 20:10
Medlem
anton mordarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ViiktorE
Exakt anledning vet jag inte. Men du kan ju dra parallellen med nitratjonen som heter NO3-. Där nämner man inte syret heller.

Det har du rätt i. Frågan är ju då om det gäller för alla joner eller om dessa utgör specialfall.
2012-04-15, 20:24
Medlem
ViiktorEs avatar
Kolla själv under "Symbols and Charges for Polyatomic Ions": http://www.lewistonschools.net/staff/spotter/spotweb/Classes/Chemis/Writing_formulas/ion_list.htm

Gick inte att kopiera in i meddelandet.
2012-04-16, 11:35
Medlem
dxdps avatar
Citat:

Folk är lata och hittar därför på kortare namn för saker. På samma vis säger man fosfatjon och nämnet inget om syret även fast det ingår syre. Även om den mest vetenskapen försöker vara någorlunda stringent så förkortar man saker.

Inte konstigare än att om någon som bor i samma stad som du frågar var du bor och du bara svarar "Äppelvägen" istället för "Äppelvägen i Sundsvall som ligger i Sverige som ligger i Norden ....". Eller att man säger att man använder "pytagoras" när man menar "pytagoras sats" för att lösa ett problem. Den första betyder ju om man läser det bokstavligt talat att man använder personen Pytagoras, vilket är svårt då han sedan länge är död -- men alla förstår att du menar hans välkända sats.
2012-04-16, 12:32
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dxdp
Folk är lata och hittar därför på kortare namn för saker. På samma vis säger man fosfatjon och nämnet inget om syret även fast det ingår syre. Även om den mest vetenskapen försöker vara någorlunda stringent så förkortar man saker.

Inte konstigare än att om någon som bor i samma stad som du frågar var du bor och du bara svarar "Äppelvägen" istället för "Äppelvägen i Sundsvall som ligger i Sverige som ligger i Norden ....". Eller att man säger att man använder "pytagoras" när man menar "pytagoras sats" för att lösa ett problem. Den första betyder ju om man läser det bokstavligt talat att man använder personen Pytagoras, vilket är svårt då han sedan länge är död -- men alla förstår att du menar hans välkända sats.

Men nu nämner man ju syret SO4^2- är en sulfatjon och skall icke försväxlas med en S^2- (sulfidjon).
2012-04-16, 17:25
Medlem
Kerringracks avatar
Min lillebror behöver hjälp med lite teorifrågor inom grundskolekemi, avdelning råolja. Är fullt förstående om ingen orkar förklara så utförligt som hans lärare önskar, men tips på hjälpande sidor eller helt enkelt hjälp skulle han uppskatta.

Detta är hans uppgifter:

A) Förklara hur upptäckten att raffinera råolja påverkat hur vi lever och hur vi uppfattar vår omvärld?

B) Vad var det som gjorde att vi började raffinera råolja?

C) Välj någon annan upptäckt inom kemi. Beskriv hur denna upptäckt har förändrats människans sätt att tänka och göra saker på.
2012-04-16, 18:12
Medlem
Forzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kerringrack
Min lillebror behöver hjälp med lite teorifrågor inom grundskolekemi, avdelning råolja. Är fullt förstående om ingen orkar förklara så utförligt som hans lärare önskar, men tips på hjälpande sidor eller helt enkelt hjälp skulle han uppskatta.

Detta är hans uppgifter:

A) Förklara hur upptäckten att raffinera råolja påverkat hur vi lever och hur vi uppfattar vår omvärld?

B) Vad var det som gjorde att vi började raffinera råolja?

C) Välj någon annan upptäckt inom kemi. Beskriv hur denna upptäckt har förändrats människans sätt att tänka och göra saker på.

A) Bensin och andra drivmedel men även plast. Ledde till industrialisering och globalisering. Tänk världen innan bensin, diesel och plast så förstår du skillnaden.

B) Osäker men skulle gissa på behovet av bränsle.

C) Haber-Bosch processen. Att kunna producera ammoniak gjorde att bland annat konstgödsel kunde tillverkas vilket gjorde väldigt mycket för att säkerställa behovet av mat.
http://en.wikipedia.org/wiki/Haber_process
2012-04-16, 20:46
Medlem
xanax99s avatar
Någon som vet om det finns någon online-bok i kemi som man kan bläddra, söka och slå i?

Samt i nödfall en lista på lämplighet som lösningsmedel bland polära och opolära medel? då menar jag styrkemässigt... och inte alla nödvändigtvis utan de som är vanliga räcker gott

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in