2012-12-08, 00:22
Medlem
Forzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EdgeofEnding
Oj, tänkte egentligen skriva vad man har för nytta av det

Haha, ja det är väl ett bra sätt att se vilken laddning någonting kommer ha i jonform. En hel del ämnen har många olika oxidationstillstånd vilket gör att jonerna kan ha olika laddning beroende på vad de sitter ihop med.
2012-12-08, 12:12
Medlem
omvandling från ppm till mg/dm^3 och till mol/dm^3

En provlösning hade absorbansen 0,250. zinkhalten i ppm var 0,9. Vilken var zinkhalten i enheten
a)mg/dm^3 (vägledning: 1,00 dm^3 av lösningen har massan 1,00*10^6 mg)
b)mol/dm^3?

Någon som vet hur man ska göra?
2012-12-08, 13:06
Medlem
Ska räkna ut överskottet som blir när svavelsyra bildas. Tänkte bara kolla med er om jag tänkt rätt.
Om vi säger att vi tar 1 g vatten och 1 g svaveltrioxid så leder det oss till:
Substansmängd för SO3:0,0125 n ,H2O: 0,0555 n

Molmassan för SO3+H2O= 98,076
Vilket borde leda oss till H2SO4 i gram: 98,076*0,0125=1,23. Vilket borde betyda att vi får 1,23 gram svavelsyra och ett överskott på 0,77 g vatten.

Stämmer detta?
2012-12-08, 20:48
Medlem
Spinnakers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chef1
Ska räkna ut överskottet som blir när svavelsyra bildas. Tänkte bara kolla med er om jag tänkt rätt.
Om vi säger att vi tar 1 g vatten och 1 g svaveltrioxid så leder det oss till:
Substansmängd för SO3:0,0125 n ,H2O: 0,0555 n

Molmassan för SO3+H2O= 98,076
Vilket borde leda oss till H2SO4 i gram: 98,076*0,0125=1,23. Vilket borde betyda att vi får 1,23 gram svavelsyra och ett överskott på 0,77 g vatten.

Stämmer detta?

Ja, borde stämma.
Senast redigerad av Spinnaker 2012-12-08 kl. 20:52.
2012-12-09, 17:10
Medlem
Kan någon förklara för mig hur jag kan se att det är B-1,4-glykosidbindningar i cellulosa? Om något ser det ut som det är varannan alfa/beta.
Allmänt bara försöka få mig att förstå skillnaden mellan alfa/beta på Kemi B-nivå.
2012-12-09, 23:29
Medlem
jannesvansloss avatar
Monomerer PVC plast

Vad pvc-plast för monomerer?
Hur är dessa monomerer ordnade i en polymer?

Hittar nada på google. Skulle uppskatta om någon kunde hjälpa mig.

Over and out.

EDIT: Märkte nu att denna tråd bör flyttas till "Naturvetenskapliga uppgifter" istället.
Så om mod. ser detta så får h*n gärna flytta den.
2012-12-09, 23:47
Medlem
dxdps avatar
vinylklorid används som monomer, de andra frågorna är för diffusa.
2012-12-10, 00:11
Medlem
Forzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jannesvanslos
Hur är dessa monomerer ordnade i en polymer?

Hittar nada på google. Skulle uppskatta om någon kunde hjälpa mig.

Over and out.

EDIT: Märkte nu att denna tråd bör flyttas till "Naturvetenskapliga uppgifter" istället.
Så om mod. ser detta så får h*n gärna flytta den.

Som sagt vinylklorid, vilket enkelt inses genom att titta på namnet "Poly-vinylchloride". Hur mererna är ordnade beror helt på tillverkningsprocess. Enligt wikipedia är det vanligaste att mererna är ataktiskt ordnade head-to-tail. Dock förekommer vissa inslag av syndiotaktisitet vilket ger polymeren ett visst mått av kristallinitet.

Allting står klart och tydligt på wikipedia så hur du kan ha missat det när du googlat förstår jag inte riktigt
2012-12-10, 02:13
Medlem
S-cups avatar
Lite hjälp med syra/basfråga.

HA är en godtycklig syra

Vi har denna protolys:
HA + H20 <-> A- H3O+

Det vi vet är att pKa=6.5

Förstå frågan:
Hur ska HA och A- blandas för att få ett pH=6.5

Så här tänker jag:
pH=6.5 är ungefär = 3.15*10^-7 mol H3O/dm^3
pKa = ([A-] * [H3O+]) / [HA]

Då kan jag skapa
6.5 = (3.15*10^-7)^2 / [HA]

Men när jag tänker på det så känns det väldigt fel... Vet inte hur jag ska tänka, det känns som att det ska vara enklare. Svaret är säkert något så simpelt som 1:1.

Andra frågan:
Vad blir pH om HA och A- blandas i proportionen 5:1

Eftersom jag inte kan den första frågan kan ni nog ana att jag inte kan den här heller.

Tredje frågan:
Beräkna hydroxidjonhalten i en lösning med pH=10

Jag tänker:
14-10 = pH4
pH4 = 10^-4
så [OH-]=10^-4

Sista frågan:
Ättiksyran har pKa=4,7.
0,2M av HAc blandas med 0,2M av Ac-
I vilka proportioner ska det blandas för att ge pH=5,7

Jag tänker liknande det jag nämnde i första frågan, att ställa upp pKa= []*[] / [], men jag vet inte...

Väldigt tacksam för svar
2012-12-10, 17:19
Medlem
Hej!

Vad är egentligen ljudisolering? Hur fungerar det? Man vill väl antagligen dämpa vibrationer eftersom då tystnar ljudet, men varför dämpar t.ex. tyg vibrationerna väldigt bra?

Jag vet att jag känner mig dum men jag förstår nada

Enormt tacksam för svar!!
2012-12-10, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jannesvanslos

Jag tycker inte alls den här tråden skulle mergas med skoluppgiftstråden, just saying.

Det finns inga monomerer i polymeren, det är en polymer därför att dubbelbindningar i monomereren slitits upp, och de atomer som förut var dubbelbundna nu istället enkelbinds till varandra, samt även till andra monomerenheter, som nu alltså inte finns kvar i sin ursprungliga form utan är sammanlänkade i en kedja. I en linjär polymer som pvc blir det långa kedjor just, i en korslänkad polymer sitter kedjorna ihop med varandra via olika grupper. Ren PVC är en linjär polymer dvs, men det är säkert så att man delvis korslänkar olika varianter medelst olika tillsatser. Som trivia kan sägas att merparten av den PVC man får i produkter från kina är tillverkad med acetylen (etyn) som råvara istället för olja, då det är billigare med inhemskt producerad acetylen än med importerad olja.

Nu är det så att jag har en uppföljningsfråga - hur fungerar det när man löser upp pvc, i t.ex THF? Jag vet faktiskt inte hur polymertrådarn hänger samman om de inte är korslänkade, om de är bundna via intermolekylära krafter eller bara mestadels intrasslade. Jag ingen expert på polymerer eller så. Orsaken till att jag undrar är att om det finns den minsta grad av depolymerisering så blir jag lite orolig, vinykloridmonomer är helt sjukt giftig, HELT SJUKT GIFTIG, och inte något man vill komma i kontakt med alls.
Senast redigerad av Shabbymannen 2012-12-10 kl. 17:58. Anledning: s/intra/inter
2012-12-10, 18:38
Medlem
Henczs avatar
Hej!
Är kolmonoxid farligt för miljön och i så fall, på vilka sätt?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in