Fast det där är en redoxreaktion.
Då ska man ju använda oxidationsmetoden.
Eller kan man använda oxidationsmetoden till att balansera alla slags formler?
Varför går det ej använda "halv reaktions formel" för dessa två?
13.Cr3+ + BrO3- → CrO42- + Br2 (neutral lsg.)
14.Zn + NO3- → Zn2+ + N2O (sur lsg.)
Och varför går det inte använda oxidationstalsmetoden för denna?
12.H2S + Cr2O72- → S + Cr3+ (sur lsg.)
Det är något jag inte förstår. Som jag fattat det ska man kunna använda vilken av metoderna, men tydligen inte. När fan vet man när man ska använda vilken?
Skulle behöva lite hjälp med en sak. Jag hade i uppgift i NkA att göra en laboration, där jag blandade jäst, vatten och socker i en flaska och trädde en ballong över flasköppningen. Ballongen blåstes efter en stund upp och jag förstår att det bildades koldioxid, men jag kan inte klura ut om det blev kolsyra av det.
Som jag förstår det bildas kolsyra när koldioxid blandas ut i vatten och utsätts för tryck, eller när det hålls i en försluten behållare. Gills den här flaskan med ballong som sluten behållare så att det bildades kolsyra eller blev det bara koldioxid?
Är ballongen fortfarande uppblåst när du avslutar laborationen, har ingen kolsyra i betydande mängd bildats. Det var ju koldioxiden som blåste upp ballongen, om jag förstått ditt inlägg korrekt. Hur ska du förklara att den fortfarande är uppblåst om koldioxiden har omvandlats till kolsyra?