Citat:
Ursprungligen postat av pierre93
Man skall tillverka 50 cm3 av en lösning saltsyra+vatten med pH 2.
Man utgår ifrån en lösning saltsyra+vatten som har koncentrationen 0,1 mol/dm3.
Hur skall man späda detta för att uppnå den eftertraktade lösningen?
Svaret blir att man bör ta 5ml av lösningen och 45 ml vatten men min kemibok ger inte svar på hur man räknar ut detta.
Någon som kan förklara vilka beräkningar man gör?
Du vill ha en 0,05 dm3 lösning med pH 2
[H+]=10^-pH
[H+]=10^-2 -> 0,01 mol/dm3
Du måste späda 0,1 mol/dm3 10 gånger för att få 0,01 mol/dm3
1 del av syra+vatten och fyll på med vatten, om du hade velat ha 100 cm3 så hade det blivit:
10cm3 av syra+vatten och 90cm3 vatten, men nu vill du ha 50 cm3. Därför blir det 5cm3 av syra+vatten lösningen och resten (45 cm3) vatten!
Citat:
Ursprungligen postat av Shawn92
Yo!
Har stött på lite svårigheter gällande beräkning av pH respektive koncentrationen H+.
Utöver det vet jag det rör sig om att kunna använda sig av de 2 formlerna H+ = 10^-pH mol/dm^3
respektive pH=-lg [H+].
Det är när jag väl stöter på nedanstående ex. som jag får problem!
a) Beräkna pH för en lösning när [H+] = 5*10^-3 mol/dm^3
Beräkna [H+] när
b) 4,50 respektive 7,7
c) Beräkna volymen saltsyra med koncentrationen 2,0 mol/dm^3 som går åt för att framställa 0,25 dm^3 HCL som ska ha koncentrationen 0,15 mol/dm^3.
Alright! På den första tänkte jag att vi helt enkelt stoppar in 5*10^-3 mol/dm^3 in i formeln pH=-lg [H+]. Jag får dock helt fel siffor än vad de boken får fram. Jag trodde det var så "enkelt" som att poppa in ens givna värden in i formeln och utifrån det få ett slutgiltligt värde - tänker jag rätt? Vart kan jag tänka om, tänka rätt?
På uppgift b) tänkte samma sak som ovanstående uppgift, att vi stoppar in i formeln helt enkelt. Dock förstår jag inte och blir ärligt talat rätt förvirrad av deras teori. Låt mig skriva ned och förklara varför:
"Beräkna pH = 4,50"
[H+] = 10^-4,50 mol/dm^3 = 10^0,50-5 mol/dm^3 = 3,16*10^-5 mol/dm^3 = 2*10^-8 mol/dm^3
Vad i all sin dagar har de gjort egentligen? Formeln ser ju som bekant ut som [H+] = 10^-pH mol/dm^3 där vi i det här fallet stoppar in vårt pH värde 4,50 - sedan i boken skriver de i nästa steg "0,50-5" - vart kom de sifforna ifrån?
På den sista är jag medveten om att det rör sig om molmassor och diverse kemiska formler vi ska utnyttja - blir dock förvirrad av hur vi ska steg-för-steg.
Jag vet - många frågor och förhoppningsvis många goda svar från en kemikunnig person här på forumet!
Peace!
a) Det ska bli pH 2,3. Det är bara att köra -log(5*10^-3) som du själv skrev, kanske har du slagit fel på miniräknaren?
b) Svaret är nog på en större uppgift där man visar hur man kommit fram till 0,45. Du räknar bara [H+]=10^-pH
c) c*V = n
0,25 * 0,15 = 0,0375 mol
Hur mycket av 2,0 M lösningen ska du då använda för att få 0,0375 molar?
c*V = n -> n/c = V
0,0375/2 = V -> V = 0,01875 dm3
Citat:
Ursprungligen postat av Nerva
Vad är skillnaden på ett hydrolyst ämne och ett ämne som inte är hydrolyst?
Samt vad är en nitroniumjon för något och är den farlig?
En hydrolys sker då ett ämne sönderfaller i två molekyler när man tillsätter vatten. T.ex. bildar en esterhydrolys en karboxylsyra och en alkohol.
En nitroniumjon bildas bl.a. när man blandar salptetersyra och svavelsyra. Den används som reagens i vissa kemiska reaktioner. Mig veterligen är den inte farlig, men jag kan inte säga det säkert.