2012-01-04, 01:12
Medlem
ivanrebroffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nerva
En annan fråga som jag har: Hur skapar man en nitroniumjon? Kan man göra det själv?
Tack på förhand!

Det har jag redan svarat på i mitt förra inlägg..

"En nitroniumjon bildas bl.a. när man blandar salptetersyra och svavelsyra. Den används som reagens i vissa kemiska reaktioner."
2012-01-04, 12:33
Bannlyst
Okej tack för svar igen! En sista fråga bara. Ska man bara hälla ihop svavelsyra och saltpetersyra. Ska man ha vatten med eller något annat ämne?
Och en annan sak. Nitroniumjonen kan väl lösa upp guld?
Senast redigerad av Nerva 2012-01-04 kl. 12:56.
2012-01-04, 13:06
Medlem
ivanrebroffs avatar
Citat:
Okej tack för svar igen! En sista fråga bara. Ska man bara hälla ihop svavelsyra och saltpetersyra. Ska man ha vatten med eller något annat ämne?
Och en annan sak. Nitroniumjonen kan väl lösa upp guld?

Det räcker med de båda syrorna, såhär ser reaktionen ut

2H2SO4 + HNO3 → 2(HSO4-) + (NO2+) + (H3O+)

Det stämmer att svavelsyra+salpetersyra kan lösa upp guld (ska inte gå in på det mer i detalj), när man sedan tillsätter vatten så faller guldet ut i solid form igen.
2012-01-04, 13:14
Bannlyst
Så kan nitroniumjonen bildas i vatten?
Samt så håller jag på med ett skolarbete i skolan så vet du någon sida på internet där det står att nitroniumjonen kan lösa upp guld?
Senast redigerad av Nerva 2012-01-04 kl. 13:31.
2012-01-04, 13:49
Medlem
ivanrebroffs avatar
Citat:
Så kan nitroniumjonen bildas i vatten?
Samt så håller jag på med ett skolarbete i skolan så vet du någon sida på internet där det står att nitroniumjonen kan lösa upp guld?

Vatten (H3O+) är ju en av produkterna när nitroniumjonen bildas, men det är inte där från början.

Sök på nitric acid + sulphuric acid + dissolve gold
Svavelsyran måste vara väldigt ren och i överflöd, annars kommer NO2+ reagera med vatten och bilda HNO3 igen.

Om du håller på med ett skolarbete, kolla på Aqua regia om du inte gjort det ännu! Det är en blandning av svavelsyra och saltsyra som används för att rena guld som kan vara intressant för dig.
2012-01-04, 14:01
Bannlyst
Okej tack för svar! Så man ska blanda salpetersyra med svavelsyran men varken salpetersyran eller svavelsyran kan väl vara utspädda för att då så blir det en felaktig reaktion?
Mitt skolarbete handlar om surt regn Då har jag fått en teori om att nitroniumjonen kan bildas med surt regn fast när jag fått den här informationen så börjar jag tveka. Om salpetersyrenedfall blandas med svavelsyrenedfall kan de då bilda nitroniumjonen?
Senast redigerad av Nerva 2012-01-04 kl. 14:04.
2012-01-04, 14:19
Medlem
ivanrebroffs avatar
Citat:
Okej tack för svar! Så man ska blanda salpetersyra med svavelsyran men varken salpetersyran eller svavelsyran kan väl vara utspädda för att då så blir det en felaktig reaktion?
Mitt skolarbete handlar om surt regn Då har jag fått en teori om att nitroniumjonen kan bildas med surt regn fast när jag fått den här informationen så börjar jag tveka. Om salpetersyrenedfall blandas med svavelsyrenedfall kan de då bilda nitroniumjonen?

Syrorna måste vara koncentrerade (så mycket som möjligt i alla fall) och temperaturen ganska hög om jag inte missminner mig.
Det låter osannolikt då de späds ut ordentligt på sin resa, och att de även skulle få rätt proportioner och rätt temperatur är också osannolikt. Men du kan ju ta med det som ett häftigt men osannolikt (omöjligt ) scenario!
2012-01-04, 14:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ivanrebroff
Syrorna måste vara koncentrerade (så mycket som möjligt i alla fall) och temperaturen ganska hög om jag inte missminner mig.
Det låter osannolikt då de späds ut ordentligt på sin resa, och att de även skulle få rätt proportioner och rätt temperatur är också osannolikt. Men du kan ju ta med det som ett häftigt men osannolikt (omöjligt ) scenario!
Jo jag förstår. Men det här med aqua regia( kungsvatten) Om en sjö är sur på grund av salpetersyra och man häller i saltsyra kan kungsvatten då bildas eller är det som när nitroniumjonen bildas att syrorna inte kan bli utspädda?
Samt kan man själv skapa kungsvatten?
Senast redigerad av Nerva 2012-01-04 kl. 14:42.
2012-01-04, 15:08
Medlem
ivanrebroffs avatar
Citat:
Jo jag förstår. Men det här med aqua regia( kungsvatten) Om en sjö är sur på grund av salpetersyra och man häller i saltsyra kan kungsvatten då bildas eller är det som när nitroniumjonen bildas att syrorna inte kan bli utspädda?
Samt kan man själv skapa kungsvatten?

Syrorna blir för utspädda.

Ja man kan själv "skapa" kungsvatten.
2012-01-04, 15:29
Bannlyst
men om det finns jättemycket salpetersyra i en sjö är det möjligt då? Kan det under några omständigheter bildas kungsvatten i en sjö?
Senast redigerad av Nerva 2012-01-04 kl. 15:33.
2012-01-04, 15:39
Medlem
ivanrebroffs avatar
Citat:
men om det finns jättemycket salpetersyra i en sjö är det möjligt då? Kan det under några omständigheter bildas kungsvatten i en sjö?

Om du fyller en bassäng med salpetersyra och kallar det en sjö så går det I en naturlig sjö finns det ju redan vatten, och några mm surt regn kommer att blandas ut i alla tusentals liter vatten som redan finns i sjön.
2012-01-04, 15:57
Bannlyst
Okej förstår tack för svaren!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in