2011-09-15, 21:28
Medlem
FESKEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mattz0n
Saltvattendroppar får ligga på en oskyddad järnyta. Vad kan hända?

Korrosion, http://sv.wikipedia.org/wiki/Korrosion
2011-09-15, 21:53
Medlem
Jag utförde en labb och behöver utifrån den beräkna ett teoretiskt pH. Man ska använda sig utav Henderson-Hasselbachs ekvation genom att utgå ifrån den mängd syra respektive bas man tillsatte.

länk till formeln:http://en.wikipedia.org/wiki/Henderson%E2%80%93Hasselbalch_equation

Av syran( KH2PO4) använde vi oss utav 0.136g och av basen (NaOH) 1.6*10^(-3)dm^(3)

När jag räknade på det så fick jag runt pH=7 men det ska vara runt 5. Så jag undrar vart jag har gjort fel. Det kan ha varit självklart ngra felkällor i mätvärdena men jag tycker inte att det ska skilja sig så mkt.

Tack på förhand
2011-09-17, 18:16
Medlem
Jag hade en laboration där vi skulle kolla på handhygien genom att göra fingeravtryck på en platta. På första gjorde jag fingeravtryck av en otvättad hand och fick massa kolonier av bakterier av flera sorter. På andra hade jag tvättat handen med tvål och fick flera kolonier än första fast bara av en sort och sista tvättade jag handen med sprit och fick mest bakterier. På riktigt ska det ju bli mindre och mindre bakterier så min fråga är varför fick jag sådan resultat?
2011-09-17, 21:10
Medlem
Askenars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomen
Jag utförde en labb och behöver utifrån den beräkna ett teoretiskt pH. Man ska använda sig utav Henderson-Hasselbachs ekvation genom att utgå ifrån den mängd syra respektive bas man tillsatte.

länk till formeln:http://en.wikipedia.org/wiki/Henderson%E2%80%93Hasselbalch_equation

Av syran( KH2PO4) använde vi oss utav 0.136g och av basen (NaOH) 1.6*10^(-3)dm^(3)

När jag räknade på det så fick jag runt pH=7 men det ska vara runt 5. Så jag undrar vart jag har gjort fel. Det kan ha varit självklart ngra felkällor i mätvärdena men jag tycker inte att det ska skilja sig så mkt.

Tack på förhand

Har du tagit hänsyn till vattnets autodissociation?
2011-09-18, 21:11
Medlem
baricas avatar
Om man har ett provrör med destillerat vatten, blynitratlösning och ett äpple på botten och sedan låter provröret stå i några dagar så blir äpplet oxiderat(mörkbrunt) men lösningen ändrar inte färg. Hur förklarar jag detta?
2011-09-19, 21:11
Medlem
jag håller på å skriver en labbrapport. Och jag förstår inte riktigt vad det är som stämmer.. Rapporten går ut på att skriva anod-och-katodreaktion samt totalreaktion med hjälp av elektrodreaktioner. Jag har skrivit följande:

svavelsyra med en kopparanod och en kolkatod
Vätgas: 2H + 2e- Eº/V : 0 reduktionsmedel
Koppar: Cu2+ + 2e- Eº/V : 0.34 oxidantsionsmedel

Här ser man att EºCu > EºH
Koppar blir positiv pol och Vätgasen blir negativ pol.
Emk: E= EºCu - EºH2 = 0,34 - 0 = 0,34 V (är detta ens relevant?)

Vid minuspolen: 2H+ + e--> H2
Vid pluspolen: Cu --> Cu2+ + 2e-
Totalreaktion: 2H+ + Cu --> H2 + Cu2+
Vet jag inte riktigt vad det är jag ska skriva här, det enda jag förstår genom H2SO4 är att man kan "dela upp" det i So4^2- + H2O (som finns i lösning) därav vätgas, men vad har kopparn med detta å göra? vad händer med den? vad händer med So4^2?

Någon som kan hjälpa mig?
Stämmer min reaktioner vid katod-anod?

Och eftersom elektrolys är en påtvingad reaktion, å att man genom spänningserien kan se om de kan ske spontant genom tex

Ni(s) + Zn2+(aq) --> Ni2+(aq) + Zn(s)

och Zn står ju till vänster om Ni i spänningserien, vilket betyder att Zi inte är tillräckligt oxiderande för att ta två elektroner från Ni. Och är därför inte spontan..

Detta är ju en totalreaktion (antar jag) och kan någon hjälpa mig och se detta från

totalreaktionen : 2NaCl + 2H2O --> H2 + Cl2+ 2NaOH

Det blir så svårt och avgör vart NaCl står tillsammans(?) i spännigserien, samt NaOH
?
Senast redigerad av melyhna 2011-09-19 kl. 21:40.
2011-09-20, 00:37
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av melyhna
jag håller på å skriver en labbrapport. Och jag förstår inte riktigt vad det är som stämmer.. Rapporten går ut på att skriva anod-och-katodreaktion samt totalreaktion med hjälp av elektrodreaktioner. Jag har skrivit följande:

svavelsyra med en kopparanod och en kolkatod
Vätgas: 2H + 2e- Eº/V : 0 reduktionsmedel
Koppar: Cu2+ + 2e- Eº/V : 0.34 oxidantsionsmedel

Här ser man att EºCu > EºH
Koppar blir positiv pol och Vätgasen blir negativ pol.
Emk: E= EºCu - EºH2 = 0,34 - 0 = 0,34 V (är detta ens relevant?)

Vid minuspolen: 2H+ + e--> H2
Vid pluspolen: Cu --> Cu2+ + 2e-
Vet jag inte riktigt vad det är jag ska skriva här, det enda jag förstår genom H2SO4 är att man kan "dela upp" det i So4^2- + H2O (som finns i lösning) därav vätgas, men vad har kopparn med detta å göra? vad händer med den? vad händer med So4^2(-)?

Någon som kan hjälpa mig?
Stämmer min reaktioner vid katod-anod?

Och eftersom elektrolys är en påtvingad reaktion, å att man genom spänningserien kan se om de kan ske spontant genom tex

Ni(s) + Zn2+(aq) --> Ni2+(aq) + Zn(s)

och Zn står ju till vänster om Ni i spänningserien, vilket betyder att Zi(Zn) inte är tillräckligt oxiderande för att ta två elektroner från Ni. Och är därför inte spontan..

Detta är ju en totalreaktion (antar jag) och kan någon hjälpa mig och se detta från

totalreaktionen : 2NaCl + 2H2O --> H2 + Cl2+ 2NaOH

Det blir så svårt och avgör vart NaCl står tillsammans(?) i spännigserien, samt NaOH
?

Det skulle uppskattas om du inte skriver ord som "å" osv, använd ett vettigt språk...

Min text kommer bli mycket ostrukturerad då din är det. Det krävs en bra fråga för att få ett bra svar.

Skriv gärna mycket mer strukturerat, ha med precis allt som du har i din cell. Det är oerhört svårt att veta hur experimentet såg ut samt vad du vill ha svar på.
Det stämmer att zink inte kan ta elektroner från Ni.
Du ska ha med Na+ och Cl- då NaCl dissocierar i vatten till Na+ och Cl-

Hur delar du upp H2SO4 till SO4^2- och H2O? Var fick du ens in H2SO4, du förklarar inte det.

Ja, dina cellreaktioner i första delen ser korrekta ut, Varför skulle Emk inte vara relevant? Du vill räkna ut hur hög spänning som krävs för att driva reaktionen framåt, eller om den nu är spontan och genererar elektricitet.

Känner inte för att försöka förklara mer då det är bristfällig information, skriv om det på ett bra sätt så lovar jag att jag ska ta en titt på det imon, eller så gör någon annan det.
2011-09-20, 01:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YellowLemon
Det skulle uppskattas om du inte skriver ord som "å" osv, använd ett vettigt språk...

Min text kommer bli mycket ostrukturerad då din är det. Det krävs en bra fråga för att få ett bra svar.

Skriv gärna mycket mer strukturerat, ha med precis allt som du har i din cell. Det är oerhört svårt att veta hur experimentet såg ut samt vad du vill ha svar på.
Det stämmer att zink inte kan ta elektroner från Ni.
Du ska ha med Na+ och Cl- då NaCl dissocierar i vatten till Na+ och Cl-

Hur delar du upp H2SO4 till SO4^2- och H2O? Var fick du ens in H2SO4, du förklarar inte det.

Ja, dina cellreaktioner i första delen ser korrekta ut, Varför skulle Emk inte vara relevant? Du vill räkna ut hur hög spänning som krävs för att driva reaktionen framåt, eller om den nu är spontan och genererar elektricitet.

Känner inte för att försöka förklara mer då det är bristfällig information, skriv om det på ett bra sätt så lovar jag att jag ska ta en titt på det imon, eller så gör någon annan det.

Ok, ska skärpa min svenska.
Det är en laboration om elektrolys av natriumkloridlösning mellan två kolelektroder, och elektrolys av svavelsyra med kopparanod och kolatod.

Natriumkloridlösningen, klor oxideras, natrium reagerar med vatten och det blir basisk av fenolftalien = OH-, det bildas H2 vid katoden, e- lämnar Cl så den hittar en ny klo och då hoppar en e- till H2O molekylen och "Puttar" bort H-O-H syreatomen och på så vis blir det klorgas och vätgas.

Men det jag inte förstår är svavelsyra, H2SO4

Vid minuspolen: 2H+ + e--> H2 detta vet jag bara för att min labblärare sa det.
Vid pluspolen: Cu --> Cu2+ + 2e- detta vet jag bara för att min labblärare sa det.
Vet jag inte riktigt vad det är jag ska skriva här, det enda jag förstår genom H2SO4 är att man kan "dela upp" det i So4^2- + H2O (som finns i lösning) därav vätgas, men vad har kopparn med detta å göra? vad händer med den? vad händer med So4^2(-)?
2011-09-20, 01:37
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av melyhna
Ok, ska skärpa min svenska.
Det är en laboration om elektrolys av natriumkloridlösning mellan två kolelektroder, och elektrolys av svavelsyra med kopparanod och kolatod.

Natriumkloridlösningen, klor oxideras, natrium reagerar med vatten och det blir basisk av fenolftalien = OH-, det bildas H2 vid katoden, e- lämnar Cl så den hittar en ny klo och då hoppar en e- till H2O molekylen och "Puttar" bort H-O-H syreatomen och på så vis blir det klorgas och vätgas.

Men det jag inte förstår är svavelsyra, H2SO4

Vid minuspolen: 2H+ + e--> H2 detta vet jag bara för att min labblärare sa det.
Vid pluspolen: Cu --> Cu2+ + 2e- detta vet jag bara för att min labblärare sa det.

Vi börjar med elektrolysen av NaCl mellan 2 kolelektroder:
Du tillför ström, vilken spänning som teoretiskt krävs vet du hur du räknar ut och du vet vilken du använde. I vattenlösningen är NaCl dissocierad till Na+ samt Cl-.
Cl- lämnar ifrån sig en elektron och bildar klorgas som du säger.
Na+ tar upp en elektron och bildar natrium i fast form. Men natrium reagerar med vatten enligt följande:
2Na + 2H2O --> 2NaOH + H2
Så du får alltså både vätgas och klorgas som bubblar upp från cellerna.

Svavelsyra är mycket riktigt H2SO4 och kan reagera med vatten och deprotoneras enligt följande:
H2SO4 + 2H2O --> 2H3O^+ + SO4^2-
Elektrolys av svavelsyra avser egentligen elektrolys av vatten, svavelsyran är bara för att hjälpa till att skapa en bra ledningsförmåga för vattnet.
Jag är lite lat så jag länkar till exakt samma fråga fast på engelska med ett mycket bra utförligt svar.
http://answers.yahoo.com/question/index?qid=20080612002735AAuTSq3
2011-09-20, 12:14
Medlem
GovermentFuckers avatar
Hjälp med skoluppgift - Antal atomer i en rostfri gaffel

Tjena FB.
Har en skoluppgift här som jag har lite problem med och undrar om någon kan hjälpa mig.
Ska komma på hur många atomer det finns i en rostfri gaffel. (Rostfritt stål) samt en uträkning och en illustration av hur man kommer fram till detta!
Hjälp uppskattas.
2011-09-20, 12:17
Bannlyst
Jag tror det är två stycken.

Först en, och sen en till.
2011-09-20, 12:19
Medlem
mungs avatar
Vilken nivå gäller det? Börja med att ta reda på vilken sorts stål gaffeln består av - det brukar stå på den. Sedan beräknar du molmassan och därefter väger du gaffeln för att ta reda på hur många mol den består av. Därefter använder du dig av Avogadros tal.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in