Citat:
Ursprungligen postat av YellowLemon
Det skulle uppskattas om du inte skriver ord som "å" osv, använd ett vettigt språk...
Min text kommer bli mycket ostrukturerad då din är det. Det krävs en bra fråga för att få ett bra svar.
Skriv gärna mycket mer strukturerat, ha med precis allt som du har i din cell. Det är oerhört svårt att veta hur experimentet såg ut samt vad du vill ha svar på.
Det stämmer att zink inte kan ta elektroner från Ni.
Du ska ha med Na+ och Cl- då NaCl dissocierar i vatten till Na+ och Cl-
Hur delar du upp H2SO4 till SO4^2- och H2O? Var fick du ens in H2SO4, du förklarar inte det.
Ja, dina cellreaktioner i första delen ser korrekta ut, Varför skulle Emk inte vara relevant? Du vill räkna ut hur hög spänning som krävs för att driva reaktionen framåt, eller om den nu är spontan och genererar elektricitet.
Känner inte för att försöka förklara mer då det är bristfällig information, skriv om det på ett bra sätt så lovar jag att jag ska ta en titt på det imon, eller så gör någon annan det.

Ok, ska skärpa min svenska.
Det är en laboration om elektrolys av natriumkloridlösning mellan två kolelektroder, och elektrolys av
svavelsyra med kopparanod och kolatod.
Natriumkloridlösningen, klor oxideras, natrium reagerar med vatten och det blir basisk av fenolftalien = OH-, det bildas H2 vid katoden, e- lämnar Cl så den hittar en ny klo och då hoppar en e- till H2O molekylen och "Puttar" bort H-O-H syreatomen och på så vis blir det klorgas och vätgas.
Men det jag inte förstår är
svavelsyra, H2SO4
Vid minuspolen: 2H+ + e--> H2 detta vet jag bara för att min labblärare sa det.
Vid pluspolen: Cu --> Cu2+ + 2e- detta vet jag bara för att min labblärare sa det.
Totalreaktion: 2H+ + Cu --> H2 + Cu2+
Vet jag inte riktigt vad det är jag ska skriva här, det enda jag förstår genom H2SO4 är att man kan "dela upp" det i So4^2- + H2O (som finns i lösning) därav vätgas, men vad har kopparn med detta å göra? vad händer med den? vad händer med So4^2(-)?