Hejsan
Jag har precis blivit medlem här på flashback för att jag hört att man kan få ganska bra hjälp här.
Just nu läser jag upp mina ämnen från gymnasiet & Naturämnen har aldrig varit min starka sida. Dom här uppgifterna ska vara inlämnade senaste imorgon & jag har försökt lösa det själv men för varje gång jag läser i böckerna(har läst om & om igen) så känns det som att jag bara blir mer & mer förvirrad

allt är på distans & jag får ingen hjälp från lärare förutom på mejl och dom är jätte sega på att svara. Jag har gjort labrationerna nu ska jag bara svara på frågorna. Jag har absolut ingen nytta av kemi så jag förstår inte ens varför jag valde kemi.. men nu riskerar jag att bli av med mitt csn om jag inte klarar kursen, så himla surt!!
PS! Det är säkert jätte enkelt för den som kan men jag är helt hjärndöd i såna ämnen
& förlåt om jag har skrivit i fel tråd eller nått... är inte så haj på hur allt funkar.
Skulle uppskatta om det finns någon trevlig själ där ute som inte bara ger svar utan också kanske kan förklara lite lätt?
MVH
Kemi A:
1.) En oladdad atom innehåller 35 neutroner och 29 protoner. Ge följande fakta om grundämnet:
a)**namn
b)**atomnummer
c)***masstal
2.) Kombinera följande begrepp (a – j) med exempel (1 – 10).
a) Homogen blandning 1) Vatten
b) Jonförening 2) N2
c) Fission 3) Freoner
d) Energienhet 4) Klor, brom, jod
e) Kovalent bindning 5) Växthusgas
f) Halogener 6) Koksalt
g) Ozon 7) Kärnklyvning
h) CFC-gaser 8) Joule
i) Dipol 9) Elektronparbindning
j) Molekyl med trippelbindning 10) Luft
3.) Hur många protoner, neutroner och elektroner finns det i jonerna nedan? Förklara vad de tre beteckningarna "runt" respektive jon står för
a) 32s2-
16 
b) 23Na+
11
4.) Skriv formlerna för de jonföreningar som bildas när följande joner kombineras till salter:
a) Aluminiumjoner och kloridjoner
b) Magnesiumjoner och jodidjoner
c) Kalciumjoner och nitridjoner
5.) Vilka av följande föreningar är dipoler? Motivera dina val med ord och/eller förklarande figurer.
H2O**** HCl**** CH3Cl**** NaCl**** CO2**** CO
6.) Vilken typ av bindning finns det mellan atomerna i:
a)***** magnesiumfluorid?
b)***** diamant?
c)***** guld?
d)*** en ammoniakmolekyl?
7.) Skriv formel för fullständig förbränning av hexan (C6H14).
Biologi A
1.) När en växt- eller djurart försvinner, kan det få vidsträckta konsekvenser. Försök hitta ett bra exempel som visar vad som kan ske.
2.) Beskriv händelsen som föranledde den kambriska explosionen.
3.) Fundera ut så många skillnader som möjligt mellan mitos och meios. Börja med den väsentligaste skillnaden.
4.) Beskriv en metod som man använder för att skapa en transgen växt.
5.) En mindre älgpopulation tar sig i land på en obefolkad ö. På ön växer mest gran och tall, men även lövsly längs strandzonen. På ön förekommer mest fåglar, men även mindre populationer av snok och utter. De första åtta åren ökar populationen älg explosionsartat på ön men det nionde och tionde året sker en lika drastisk minskning av antalet individer. Inga drastiska förändringar av klimatet skedde under denna tid.
a. Ge tre orsaker till att populationen älg kunde öka kraftigt de första åren.
b. Ge tre orsaker till att populationen älg minskade kraftigt efter åtta år.
6.) Ge exempel på en anpassning till en viss miljö och försök ge en tänkbar förklaring till hur den kan ha uppkommit genom naturligt urval.
7.) Beskriv noggrant de faser som omvandlar en kal landyta till en tät naturskog. Vilken hönsfågel finns i respektive fas?
Tusen tusen tack på förhand, minsta lilla hjälp uppskattas högt