2012-05-02, 23:54
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pelleo90
Haha, givetvis menar jag från syret till karbonykolket. Skrev fel bara, tröttheten som gör sig påmind.

Eftersom den är deprotonerad på är det minusladdningen på syret som attackerar karbonylkolet.

Biprodukten blir för övrigt trietylamin-väteklorid om jag har fattat det rätt.

Tack så mkt iaf!

Bra bra, det låter som att du har koll på detta nu. Det brukar oftast inte vara så mycket svårare än så här och går inte sällan att lösa med sunt förnuft samt lite trial and error.
2012-05-03, 22:33
Bannlyst
Vad är deltaH för reaktionen när 1 mol syrgas bildas från sönderdelning av vatten
Förstår fortfarande inte.

Edit: Svaret ska bli 572 kJ men det är oväsentligt. Vill veta hur jag tänker. Har också denna med i svaret men jag förstår ej vad jag ska kolla på.

H2 + 1/2O2 ger H2O (l)
Senast redigerad av Adutrumque 2012-05-03 kl. 22:37.
2012-05-04, 09:22
Medlem
Barapaleks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adutrumque
Vad är deltaH för reaktionen när 1 mol syrgas bildas från sönderdelning av vatten
Förstår fortfarande inte.

Edit: Svaret ska bli 572 kJ men det är oväsentligt. Vill veta hur jag tänker. Har också denna med i svaret men jag förstår ej vad jag ska kolla på.

H2 + 1/2O2 ger H2O (l)

Du behöver kolla bildningsentalpierna för de ämnen i reaktionen. Bildningsentalpi är hur mycket energi som frigörs eller krävs för att bilda ett viss ämne ur grundämnena. Eftersom H2 och O2 är grundämnen har dom ingen bildningsentalpi.

Skriv om reaktionen så att det bildas en mol syrgas:
2H2O(l) --> 2H2 + O2

Nu vill du veta deltaH för reaktionen:

H2 + 1/2O2 --> H20(l)

Sök på bildningsentalpi och vatten så får du -285,8 kJ/mol: http://en.wikipedia.org/wiki/Standard_enthalpy_of_formation

Eftersom du vill veta deltaH för en liknande reaktion, men åt andra hållet och två gånger mer (eftersom endast 0,5 mol O2 användes i andra reaktion) så bara multiplicerar du med -2

deltaH=(-2)*(-285,8)=571,6 kJ
2012-05-04, 18:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Barapalek
Du behöver kolla bildningsentalpierna för de ämnen i reaktionen. Bildningsentalpi är hur mycket energi som frigörs eller krävs för att bilda ett viss ämne ur grundämnena. Eftersom H2 och O2 är grundämnen har dom ingen bildningsentalpi.

Skriv om reaktionen så att det bildas en mol syrgas:
2H2O(l) --> 2H2 + O2

Nu vill du veta deltaH för reaktionen:

H2 + 1/2O2 --> H20(l)

Sök på bildningsentalpi och vatten så får du -285,8 kJ/mol: http://en.wikipedia.org/wiki/Standard_enthalpy_of_formation

Eftersom du vill veta deltaH för en liknande reaktion, men åt andra hållet och två gånger mer (eftersom endast 0,5 mol O2 användes i andra reaktion) så bara multiplicerar du med -2

deltaH=(-2)*(-285,8)=571,6 kJ

Tackar. Hade redan haft testet innan du svarade men tack för att du gav ett svar. Nu vet jag det till nästa gång!
hatten av
2012-05-05, 21:07
Medlem
fantazodiacs avatar
Har fastnat på en Kemi fråga om protein:

Vilken del av en proteinmolekyl ger den karaktäristiska färgen med koppar(II)joner i
basisk lösning?

Har absolut ingen aning om vad svaret skulle kunna vara.

Något med peptidbindningen tro?
2012-05-08, 19:46
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fantazodiac
Har fastnat på en Kemi fråga om protein:

Vilken del av en proteinmolekyl ger den karaktäristiska färgen med koppar(II)joner i
basisk lösning?

Har absolut ingen aning om vad svaret skulle kunna vara.

Något med peptidbindningen tro?

Kanske inte är det bästa svaret på din fråga men ska ge ett försök och dela vad jag vet.

Jag har förstått det som att kopparjonerna bildar nåt form av komplex med proteinet, denna reaktion är reversibel, och man kan få tillbaka proteinet i ursprunglig form genom att man tvättar bort det med bl.a. EDTA. Kopparjoner brukar ha en tendens att binda in till elektronrika delar av organiska molekyler, i proteinet så kan jag tänka mig att det är just som du säger att den gärna koordinerar in till till en amid, (karbonyldelen) gissningsvis. Men jag vet inte och detta är mest en gissning, hittade ingenting snabbt via google, och har inte tid att fortsätta kolla för tillfället, finns intresse så kan jag sätta mig nån annan dag.
Men dela gärna med dig av svaret om du får nåt!

Om du har tillgång till scifinder eller nån liknande databas via skolan så kan det vara en bra ide att söka där, bör finnas nån artikel om nån ingående studie av detta.
2012-05-08, 21:30
Medlem
drameds avatar
En VG uppgift på ett prov vi hade i Kemi A löd:

Beräkna pH i 0,0020 mol/dm^3 Mg(OH)2

Hur löser man den?
2012-05-08, 21:36
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dramed
En VG uppgift på ett prov vi hade i Kemi A löd:

Beräkna pH i 0,0020 mol/dm^3 Mg(OH)2

Hur löser man den?

Du antar att magnesiumhydroxyid hydrolyseras fullständigt enligt:

Mg(OH)2 --> 2OH- +Mg+2
[H+] = 0,0020*2 Mol/dm^3
pOH = -log(0,0040)
pH + pOH = 14
pH = 14- (-log(0,0040)) = 11,6
2012-05-09, 15:09
Medlem
Hejsan

Jag har precis blivit medlem här på flashback för att jag hört att man kan få ganska bra hjälp här.
Just nu läser jag upp mina ämnen från gymnasiet & Naturämnen har aldrig varit min starka sida. Dom här uppgifterna ska vara inlämnade senaste imorgon & jag har försökt lösa det själv men för varje gång jag läser i böckerna(har läst om & om igen) så känns det som att jag bara blir mer & mer förvirrad allt är på distans & jag får ingen hjälp från lärare förutom på mejl och dom är jätte sega på att svara. Jag har gjort labrationerna nu ska jag bara svara på frågorna. Jag har absolut ingen nytta av kemi så jag förstår inte ens varför jag valde kemi.. men nu riskerar jag att bli av med mitt csn om jag inte klarar kursen, så himla surt!!

PS! Det är säkert jätte enkelt för den som kan men jag är helt hjärndöd i såna ämnen
& förlåt om jag har skrivit i fel tråd eller nått... är inte så haj på hur allt funkar.

Skulle uppskatta om det finns någon trevlig själ där ute som inte bara ger svar utan också kanske kan förklara lite lätt?

MVH

Kemi A:
1.) En oladdad atom innehåller 35 neutroner och 29 protoner. Ge följande fakta om grundämnet:
a)**namn
b)**atomnummer
c)***masstal

2.) Kombinera följande begrepp (a – j) med exempel (1 – 10).
a) Homogen blandning 1) Vatten
b) Jonförening 2) N2
c) Fission 3) Freoner
d) Energienhet 4) Klor, brom, jod
e) Kovalent bindning 5) Växthusgas
f) Halogener 6) Koksalt
g) Ozon 7) Kärnklyvning
h) CFC-gaser 8) Joule
i) Dipol 9) Elektronparbindning
j) Molekyl med trippelbindning 10) Luft

3.) Hur många protoner, neutroner och elektroner finns det i jonerna nedan? Förklara vad de tre beteckningarna "runt" respektive jon står för
a) 32s2-
16 
b) 23Na+
11

4.) Skriv formlerna för de jonföreningar som bildas när följande joner kombineras till salter:
a) Aluminiumjoner och kloridjoner
b) Magnesiumjoner och jodidjoner
c) Kalciumjoner och nitridjoner

5.) Vilka av följande föreningar är dipoler? Motivera dina val med ord och/eller förklarande figurer.
H2O**** HCl**** CH3Cl**** NaCl**** CO2**** CO

6.) Vilken typ av bindning finns det mellan atomerna i:
a)***** magnesiumfluorid?
b)***** diamant?
c)***** guld?
d)*** en ammoniakmolekyl?

7.) Skriv formel för fullständig förbränning av hexan (C6H14).

Biologi A
1.) När en växt- eller djurart försvinner, kan det få vidsträckta konsekvenser. Försök hitta ett bra exempel som visar vad som kan ske.
2.) Beskriv händelsen som föranledde den kambriska explosionen.
3.) Fundera ut så många skillnader som möjligt mellan mitos och meios. Börja med den väsentligaste skillnaden.
4.) Beskriv en metod som man använder för att skapa en transgen växt.
5.) En mindre älgpopulation tar sig i land på en obefolkad ö. På ön växer mest gran och tall, men även lövsly längs strandzonen. På ön förekommer mest fåglar, men även mindre populationer av snok och utter. De första åtta åren ökar populationen älg explosionsartat på ön men det nionde och tionde året sker en lika drastisk minskning av antalet individer. Inga drastiska förändringar av klimatet skedde under denna tid.
a. Ge tre orsaker till att populationen älg kunde öka kraftigt de första åren.
b. Ge tre orsaker till att populationen älg minskade kraftigt efter åtta år.
6.) Ge exempel på en anpassning till en viss miljö och försök ge en tänkbar förklaring till hur den kan ha uppkommit genom naturligt urval.
7.) Beskriv noggrant de faser som omvandlar en kal landyta till en tät naturskog. Vilken hönsfågel finns i respektive fas?

Tusen tusen tack på förhand, minsta lilla hjälp uppskattas högt
2012-05-09, 15:26
Medlem
FESKEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sweetcurlygirl
jag har försökt lösa det själv men för varje gång jag läser i böckerna(har läst om & om igen)

Visa dina försök, ingen kommer gör din läxa. Dock så är jag rätt säker på att du inte har försökt då man hittar svaren väldigt lätt i böcker och på nätet.
2012-05-09, 18:13
Medlem
Någon här som har koll på vad för reaktion som sker när saltsyra avdunstar?
2012-05-09, 18:59
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raissac
Någon här som har koll på vad för reaktion som sker när saltsyra avdunstar?

H+(aq) + Cl-(aq) --> HCl(g)

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in