2011-03-31, 17:07
Medlem
Vidargrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av waaern
vad går du på för linje då ?

Men jag står fast vid att du bör läsa boken och prata med läraren. Du har väl antagligen inte hängt med på lektionerna för man har väl knappast prov på sånt man inte gått igenom ?

går teknik/media jo jag får väll kanske ta o göra de men om någon har lust o förklara något för mig skulle de vara jätte snällt :/
2011-03-31, 18:15
Medlem
roggeees avatar
Gör ett undantag till den självklara regeln "Citera aldrig TS" samt "Hjälp aldrig människor som lider av lättja".
Citat:
Ursprungligen postat av Vidargron
tjenna skulle vara as grymt om någon kunde hjälpa mig med mitt hemprov spc: med 1,3,7,8 och 10

Hemprov

1. Metaller leder ström och är smidbara. Förklara dessa egenskaper.

2. Hur kommer det sig att en legering är hårdare än de metaller den är tillverkad av?

3. Förklara varför klor, brom och jod förekommer i molekylform.

4. Studera följande föreningar ; N2O5, P4O6, KF, BN, F2, HCl
a) Vilken/Vilka har jonbindning?
b) Vilken/vilka av föreningarna har opolär kovalent bindning?
c) Ordna resten av föreningarna efter sjunkande polaritet, så att den mest polära kommer först.

5. Vilken partikel i vart och ett av följande par har störst radie? Motivera ditt val!
a) litiumjonen eller litumatomen
b) oxidjonen eller syreatomen

6. a) Beskriv en valfri molekyl som har polära kovalenta bindningar och som samtidigt är en dipol. Rita strukturformeln för molekylen.

b) Beskriv en valfri molekyl som har polära kovalenta bindningar men som ej är en dipol. Rita strukturformeln för molekylen.

7. Vilka kemiska bindningar bryts respektive bildas när du rör ner salt i vatten?

8. I nedanstående ämnen bryts huvudsakligen en viss typ av bindning när ämnet smälter, vilken?
a) BaO, bariumoxid
b) CBr4, koltetrabromid
c) CH3OH, metanol
d) CHCl3, triklormetan
e) CuZn2
f) Si, kisel

9. H2S är en mycket giftig gas. Den luktar som ruttna ägg.
a) Hur ser en H2S molekyl ut?
b) Hur kommer det sig att H2S är en gas men H2O är en vätska?

10. Du har två provrör, A med vatten och B med petroliumeter. I provrör A släpper du ner en jodkristall (I2). I rör B lägger du ner en sked av det blå saltet kopparsulfat. Det händer inte något anmärkningsvärt varken i A eller B. I rör A ligger jodkristallen i botten av provröret och i rör B ligger det blå kopparsulfatet i botten av röret. Du häller nu ihop innehållet i de två provrören och skakar om. Nu får du en lila lösning ovanpå en blå lösning. Vad har hänt? Förklara på partikelnivå.

Senast redigerad av roggeee 2011-03-31 kl. 18:18.
2011-03-31, 18:31
Medlem
Vidargrons avatar
Tack från hela klassen i Björndalen 7B!
2011-03-31, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vidargron
Tack från hela klassen i Björndalen 7B!

Läser man Kemi A i klass 7? Jag trodde det var en gymnasiekurs. Plus att frågorna är definitivt på gymnasienivå.
2011-04-01, 15:16
Medlem
roggeees avatar
Och just det, på 8:an. Det är inte alltid de intermolekylära bindningarna som bryts vid övergång till en mer energirik aggregationsform. När det inte är så handlar det då alltså om att bindningarna mellan molekylerna är mycket starkare än de mellan atomerna i molekylerna. Om du skulle kolla i en tabell över styrka på bindningar skulle du antagligen hävda att detta är något av en omöjlighet. Detta inträffar dock främst när långa, stora molekyler binds till varandra. Då är ett högt antal elektroner inblandade vilket kan skapa mycket starka bindningar mellan molekylerna. Annars är det i regel så att bindningar mellan molekylerna i ett ämne är svagare än bindningarna mellan atomerna.

Sen kan det även bli en definitionsfråga vad som är intra- och intermolekylära bindningar i ex jonkristaller. Där är det ju bindningar mellan atomer som bryts. Samma med diamant/vissa andra rena former av kol. Med just diamant är hela diamanten en gigantisk molekyl, och då blir det såklart svårt att säga att intermolekylära bindningar bryts när ämnet övergår till en annan aggregationsform.
2011-04-01, 17:20
Medlem
Askenars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sympozium
Hur skulle ni svara på den här frågan?

Hur kan man se om det är en dubbelbindning i en molekyl, du behöver ställa upp ett ”försök” där du visar på en reaktion som påvisar dubbelbindningen.

Först tillverkar eten, wikipedia säger att man ska värma läkarsprit tillsammans med koncentrerad svavelsyra. Kemiskt korrekt men farligt, råder dig att leta efter andra metoder.

Sen tar du bromvatten (brom löst i vatten) och låter etenet "bubbla" igenom bromvattnet.

Enklast är att fylla ett provrör med bromvatten, köra ner en plastslang i provröret och sedan låta dis förvånas över att färgen i bromvattnet försvinner.
2011-04-01, 18:00
Medlem
Fieldleafs avatar
Trådar sammanfogade.

/mod
2011-04-01, 19:47
Medlem
Svavelsyra och protolys

Hej.
Det skulle vara jättesnällt om någon kunde hjälpa mig med det här.
Jag håller på och skriver en labrapport om titrering. Min fråga är:

Varför syns bara ett protolyseringssteg på titreringskurvan, trots att svavelsyra är tvåprotonig?

Jag har hört två svar, det ena är att ett steg sker när man blandar ut det med vatten. Det andra är att det andra protolyseringssteget gör det tilll jämvikt, och därför syns det inte på titreringskurvan.

Min lärare säger att det är en kombination av båda. Jag fattar inte. Kan någon berätta för mig vilket som stämmer, och berätta lite mer utförligt hur det är?

Tack så jättemycket på förhand.
2011-04-02, 00:53
Medlem
Fieldleafs avatar
Trådar sammanfogade

/mod
2011-04-02, 11:41
Medlem
är det någon som vet en bra hemsida där man kan läsa lite om kemi, typ som en lärobok?
2011-04-02, 12:59
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tuben96
är det någon som vet en bra hemsida där man kan läsa lite om kemi, typ som en lärobok?

Jag gillar wikipedia, man börjar med att söka på någonting för att sedan klicka sig vidare steg för steg när man blir intresserad. Engelska varianten är överlägsen den svenska!
2011-04-02, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YellowLemon
Jag gillar wikipedia, man börjar med att söka på någonting för att sedan klicka sig vidare steg för steg när man blir intresserad. Engelska varianten är överlägsen den svenska!

tack, men kan man verkligen lita på det som står på wikipedia då?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in