2011-12-11, 14:19
Medlem
kzthzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barapalek
Kolla i periodiska systemet. Atomernas nummer beskriver hur många protoner atomer har. Protoner är plusladdade saker i kärnan. För atomer gäller att antalet protoner är lika många som antalet elektroner. Så för att leta efter halogenen med 53 elektroner behöver du leta efter det ämne i periodiska systemet som har atomnummer 53.

Antalet skal avgörs genom vilken period ämnet ligger i, alltså hur långt nedåt i periodiska systemet det är. Det ämne som bildar +2 joner har två elektroner i yttersta skalet, som det gör sig av med när det bildar en jon. Ämnena i grupp 1 har 1 elektron i yttersta skalet, de i grupp 2 har 2 elektroner ytterst. De i grupp 3-12 har 2 ytterst, de i grupp 13-18 har 3-8 elektroner.

Tackar
2011-12-11, 14:39
Medlem
kzthzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barapalek
-

Skulle du kunna förklara vad som är skillnaden mellan atom och jon också?
2011-12-11, 16:26
Medlem
Hejsan !
Jag måste kunna vad som händer och vad som bildas när Magnesium och vatten kommer i kontakt.
Måste veta formeln.
Tex: H + O2 = H20
Tror det är något sådant fast med Magnesium och vatten istället.

Tack på förhand
2011-12-11, 21:13
Medlem
Nimportequis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shoyan
Hejsan !
Jag måste kunna vad som händer och vad som bildas när Magnesium och vatten kommer i kontakt.
Måste veta formeln.
Tex: H + O2 = H20
Tror det är något sådant fast med Magnesium och vatten istället.

Tack på förhand
Finns förmodligen allt du vill ha här:
http://www.lenntech.com/periodic/water/magnesium/magnesium-and-water.htm
2011-12-11, 21:32
Medlem
Barapaleks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kzthz
Skulle du kunna förklara vad som är skillnaden mellan atom och jon också?

En atom har lika många elektroner som protoner och därför är atomens totala laddning 0.

En jon har inte samma antal elektroner som protoner, därför är en jon antingen positivt eller negativt laddad. Eftersom elektroner är minusladdade är en jon med fler elektroner än protoner negativt laddad.
2011-12-11, 23:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av YellowLemon
www.google.com.....

http://en.wikipedia.org/wiki/VSEPR_theory

Förstår ändå inte riktigt hur jag ska göra hehe
2011-12-12, 18:32
Medlem
ivanrebroffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AMTL
Förstår ändå inte riktigt hur jag ska göra hehe

Jag råder dig att köpa en byggsats med alla atomer. Då kan du bygga ihop molekyler och enkelt se vilka strukturer dom får. Kolla gärna upp begreppet orbital hybridisation, då blir det lättare att tolka instruktionsboken som medföljer byggsatsen.
2011-12-12, 18:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ivanrebroff
Jag råder dig att köpa en byggsats med alla atomer. Då kan du bygga ihop molekyler och enkelt se vilka strukturer dom får. Kolla gärna upp begreppet orbital hybridisation, då blir det lättare att tolka instruktionsboken som medföljer byggsatsen.

Okej tack!
Kan ni hjälpa mig med en fråga till?

8.64.* 0,130 g av en organisk syra fordrade för fullständig neutralisation 25,0 cm3 0,100 mol/dm3 NaOH. Vilken av följande syror kan det gälla?
a) CH3CH2CH2COOH
b) CH2OHCOCOOH c) HOOCCH2COOH d) HOOC(CH2)2COOH e) HOOC(CH2)4COOH

Jag kan svaret, -c. Och vet att man måste dela substansmängden med 2 men förstår inte riktigt varför.
2011-12-12, 19:05
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:
Okej tack!
Kan ni hjälpa mig med en fråga till?

8.64.* 0,130 g av en organisk syra fordrade för fullständig neutralisation 25,0 cm3 0,100 mol/dm3 NaOH. Vilken av följande syror kan det gälla?
a) CH3CH2CH2COOH
b) CH2OHCOCOOH c) HOOCCH2COOH d) HOOC(CH2)2COOH e) HOOC(CH2)4COOH

Jag kan svaret, -c. Och vet att man måste dela substansmängden med 2 men förstår inte riktigt varför.

Återigen, rita upp molekylen... Syran har 2st -COOH grupper och kan därför lämna ifrån sig 2 protoner, detta är anledningen till att du ska dividera substansmängden med 2.
2011-12-12, 20:03
Bannlyst
Citat:
Återigen, rita upp molekylen... Syran har 2st -COOH grupper och kan därför lämna ifrån sig 2 protoner, detta är anledningen till att du ska dividera substansmängden med 2.

Hur ska jag rita upp det? Oh jag har panik Jag förstår fortfarande inte varför jag ska dividera.
2011-12-12, 20:25
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:
Hur ska jag rita upp det? Oh jag har panik Jag förstår fortfarande inte varför jag ska dividera.

För att varje syramolekyl kan lämna ifrån sig 2 protoner, ritar du upp molekylen så ser du att den har 2 st karboxylsyragrupper, det är en s.k. disyra.
2011-12-12, 20:59
Bannlyst
Citat:
För att varje syramolekyl kan lämna ifrån sig 2 protoner, ritar du upp molekylen så ser du att den har 2 st karboxylsyragrupper, det är en s.k. disyra.

Men vad har den med substansmängden att göra?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in