Eftersom du har titrerat den måste du ta hänsyn till att varje mol syra kan neutralisera 2 mol bas. Därför måste svaret delas med två, annars räknar du ju bara med att varje syra neutraliserar 1 mol bas och får ett svar som är dubbelt så stort som det ska vara.
Nån som vet/kan lista ut hur man ska gå till väga för att, genom elektrolys av saltvatten, få ut så stor volym gas som möjligt till så lågt pris som möjligt? Alltså så låg kostnad i förhållande till vad man får ut som möjligt. Det kommer att bildas vätgas och klorgas vid reaktionen. Hittills har jag kommit fram till att man kan ändra på salthalten och strömstyrkan. Några fler idéer?
Senast redigerad av game-boY 2011-12-13 kl. 22:05.
Nån som vet/kan lista ut hur man ska gå till väga för att, genom elektrolys av saltvatten, få ut så stor volym gas som möjligt till så lågt pris som möjligt? Alltså så låg kostnad i förhållande till vad man får ut som möjligt. Det kommer att bildas vätgas och klorgas vid reaktionen. Hittills har jag kommit fram till att man kan ändra på salthalten och strömstyrkan. Några fler idéer?
Är det elektrolys av saltsyra (HCl) som du menar? Saltvatten brukar vara H2O+NaCl..
Hade precis ett slutprov som varade i ca 3h och 3min idag. Sedan fick jag en vg-uppgift där det handlade om mässing. Hoppas någon kan svara på det, för jag vill jättegärna veta om jag fick rätt eller inte... :S
"Mässing är en legering av koppar och zink. Koppar och Zink är 2+ i vanligt fall. I ett prov så mäts legeringen upp i 3g. Provet får reagerar med saltsyra, HCl. Gasen som bildas, blir 481cm^3 vid temperatur 23°C. Trycket är 101kPa. Beräkna zinkmasshalten i provet."
Hade precis ett slutprov som varade i ca 3h och 3min idag. Sedan fick jag en vg-uppgift där det handlade om mässing. Hoppas någon kan svara på det, för jag vill jättegärna veta om jag fick rätt eller inte... :S
"Mässing är en legering av koppar och zink. Koppar och Zink är 2+ i vanligt fall. I ett prov så mäts legeringen upp i 3g. Provet får reagerar med saltsyra, HCl. Gasen som bildas, blir 481cm^3 vid temperatur 23°C. Trycket är 101kPa. Beräkna zinkmasshalten i provet."
Vet inte om jag har missat något.
MVH
Michelle
Koppar är mer ädelt än zink, vilket betyder att det är zinken som kommer att reagera med saltsyran. Reaktionsformeln kommer vara Zn + 2HCl -> ZnCl2 + H2. Det bildas en gas, vätgas, som du kan räkna ut substansmängden på genom att använda allmänna gaslagen med det tryck, temperatur och volym du fått i uppgiften. Sen ser du ju att det gått åt lika mycket zink som vätgas har bildats. Därifrån kan du beräkna massan zink som fanns i legeringen.