Citat:
Ursprungligen postat av Clabbehala
God dag Flashback!
Jag har en kemifråga som jag hoppas att ni kan besvara:
Hur många mätcylindrar på vardera en 1 dm3 kommer fyllas med gas om du bara använder samma mätcylinder en gång. Temperaturen är 20 *C, lufttrycket är 1013 hPa/103,3 kPa och vätgasens tryck inifrån cylindern försummas.
(Om du inte kom på vilken metall du skulle använda i 1a och 1b så kan du utgå från tänkt "reaktion" med antingen koppar eller barium)
Metallen som är rätt var Barium
Hjälp från fråga 1: Ämnena vi har är oändligt med HCL, 4 mol koppar(s) och 3mol barium(s)
Poängen med fråga ett var att vi skulle skapa vätgas
Bild på fig. 1 :
http://data.fuskbugg.se/skalman02/Fig%201.jpg
All hjälp uppskattas!
MVH
Oerhört imponerad av din bild
Jag ska skriva hur du ska göra så får du testa själv efter det postar du uträkningar och resultat samt tankar här så rättar jag det om det är fel.
1. Skriv reaktionsformler för båda ämnenas reaktion med saltsyra. (google hjälper dig med detta om du inte redan kan, "HCl + Cu", är en bra googlingsfras)
2. Håll koll på Stökiometrin och se hur många mol vätgas du får per mol koppar/barium. Räkna sedan ut hur många mol vätgas du får totalt.
3. Använd pv = nRT där, p = trycket, v = volymen i kubikmeter, n = mol vätgas, R = allmänna gaskonstanten 8.314 J/(mol*K), T = temperaturen i Kelvin.
GL/ YellowLemon