2011-03-23, 21:41
Medlem
Sympoziums avatar
Reaktionsformeln för när salpetersyra reagerar med koppar och bildar kopparjoner och kvävedioxid:
Cu + NO3- -> Cu2+ + NO2 rätt?
Vad oxideras och vad reduceras?
2011-03-23, 23:14
Medlem
dxdps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalium
Hej!

Har kört fast hårt i en laboration där man ska bevisa vad som blir över vid sönderdelning av natriumvätekarbonat vid upphettning. Jag har bildat uppfattning att det kommer bildas CO2 och H2O, men hur ska jag kunna bevisa detta?

MVH Kalium

Ett sätt är ju att du sätter upp en möjlig reaktion och sen väger in startmaterialet och slutmaterialet. Om nu NaHCO3 sönderdelas på det sätt du tror så kan du ju jämföra molvikter och se om det passar.

2011-03-24, 14:14
Medlem
mekanos avatar
Uppgiften är att rita alla isomera strukturformler av hexan. Fattar inte hur jag ska tänka? Hur ska jag veta hur kolatomerna kan sitta och inte kan sitta? Jag menar det finns ju flera sätt att kombinera kolatomerna men endast fem isomera former finns av hexan...
2011-03-24, 15:36
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mekano
Uppgiften är att rita alla isomera strukturformler av hexan. Fattar inte hur jag ska tänka? Hur ska jag veta hur kolatomerna kan sitta och inte kan sitta? Jag menar det finns ju flera sätt att kombinera kolatomerna men endast fem isomera former finns av hexan...

Wikipedia har listat dom.

http://en.wikipedia.org/wiki/Hexane
2011-03-24, 16:32
Medlem
Clabbehalas avatar
God dag Flashback!

Jag har en kemifråga som jag hoppas att ni kan besvara:
Hur många mätcylindrar på vardera en 1 dm3 kommer fyllas med gas om du bara använder samma mätcylinder en gång. Temperaturen är 20 *C, lufttrycket är 1013 hPa/103,3 kPa och vätgasens tryck inifrån cylindern försummas.

(Om du inte kom på vilken metall du skulle använda i 1a och 1b så kan du utgå från tänkt "reaktion" med antingen koppar eller barium)
Metallen som är rätt var Barium

Hjälp från fråga 1: Ämnena vi har är oändligt med HCL, 4 mol koppar(s) och 3mol barium(s)
Poängen med fråga ett var att vi skulle skapa vätgas
Bild på fig. 1 : http://data.fuskbugg.se/skalman02/Fig%201.jpg

All hjälp uppskattas!

MVH
Senast redigerad av Clabbehala 2011-03-24 kl. 16:41.
2011-03-24, 18:12
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clabbehala
God dag Flashback!

Jag har en kemifråga som jag hoppas att ni kan besvara:
Hur många mätcylindrar på vardera en 1 dm3 kommer fyllas med gas om du bara använder samma mätcylinder en gång. Temperaturen är 20 *C, lufttrycket är 1013 hPa/103,3 kPa och vätgasens tryck inifrån cylindern försummas.

(Om du inte kom på vilken metall du skulle använda i 1a och 1b så kan du utgå från tänkt "reaktion" med antingen koppar eller barium)
Metallen som är rätt var Barium

Hjälp från fråga 1: Ämnena vi har är oändligt med HCL, 4 mol koppar(s) och 3mol barium(s)
Poängen med fråga ett var att vi skulle skapa vätgas
Bild på fig. 1 : http://data.fuskbugg.se/skalman02/Fig%201.jpg

All hjälp uppskattas!

MVH

Oerhört imponerad av din bild
Jag ska skriva hur du ska göra så får du testa själv efter det postar du uträkningar och resultat samt tankar här så rättar jag det om det är fel.
1. Skriv reaktionsformler för båda ämnenas reaktion med saltsyra. (google hjälper dig med detta om du inte redan kan, "HCl + Cu", är en bra googlingsfras)
2. Håll koll på Stökiometrin och se hur många mol vätgas du får per mol koppar/barium. Räkna sedan ut hur många mol vätgas du får totalt.
3. Använd pv = nRT där, p = trycket, v = volymen i kubikmeter, n = mol vätgas, R = allmänna gaskonstanten 8.314 J/(mol*K), T = temperaturen i Kelvin.

GL/ YellowLemon
2011-03-24, 18:42
Medlem
Sympoziums avatar
Någon som har lust att hjälpa mig med denna uppgift?
http://localhostr.com/file/a6dZXp0/kemiuppgift4.jpg
2011-03-24, 19:11
Medlem
dxdps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sympozium

a. Propan är C3H8. Så vi ska ha:

C3H8 + 5O2 -> 3CO2 + 4H2O

b. Ta entalpin för produkterna minus entalpin för reaktanterna.

c. om dH < 0 så exoterm och om dH > 0 så endoterm, från svaret i b.

d. Du får med dH svaret i kJ/mol med hjälp av tabellvärden. Ta sedan redan på hur många mol 1kg propan motsvarar.
2011-03-24, 19:15
Medlem
Clabbehalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YellowLemon
Oerhört imponerad av din bild
Jag ska skriva hur du ska göra så får du testa själv efter det postar du uträkningar och resultat samt tankar här så rättar jag det om det är fel.
1. Skriv reaktionsformler för båda ämnenas reaktion med saltsyra. (google hjälper dig med detta om du inte redan kan, "HCl + Cu", är en bra googlingsfras)
2. Håll koll på Stökiometrin och se hur många mol vätgas du får per mol koppar/barium. Räkna sedan ut hur många mol vätgas du får totalt.
3. Använd pv = nRT där, p = trycket, v = volymen i kubikmeter, n = mol vätgas, R = allmänna gaskonstanten 8.314 J/(mol*K), T = temperaturen i Kelvin.

GL/ YellowLemon

2 HCl + Cu -> CuCl2 + H2
2 HCl + Ba -> BaCl2 + H2
Så långt kom jag utan hjälp av inet etc.

Men jag är lost på nr 2. 3an går när jag löst tvåan men den håller inte atm. Är ganska dålig på frågor som #2
2011-03-24, 19:19
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sympozium

Någon som frågade mig exakt samma sak i PM i veckan....

C3H8 + 5 O2 → 3 CO2 + 4 H2O + heat
Enthalpy of combustion, ΔcHo –2202.0 kJ/mol
exoterm
1000g/molmassan * –2202.0 kJ/mol

så svarade jag då, antar att det stämmer... Allt är bara inklistrat och hämtat från wiki.
2011-03-24, 19:23
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clabbehala
2 HCl + Cu -> CuCl2 + H2
2 HCl + Ba -> BaCl2 + H2
Så långt kom jag utan hjälp av inet etc.

Men jag är lost på nr 2. 3an går när jag löst tvåan men den håller inte atm. Är ganska dålig på frågor som #2

Du får 1 mol väte för varje mol barium och samma med kopparen.
Du får med andra ord 4+3 = 7 mol vätgas. Testa på trean nu!
2011-03-24, 19:43
Medlem
Housemusikens avatar
Stora Skol & Kunskapstråden - för de lata.

Har fått en matteuppgift jag inte lyckats lösa riktigt, någon bra på matte som kan klura ut den?

Det finns två flaskor med syra, ena innehåller 17% syrhalt & den andra 64%. Hur skall man blanda för att få en liter vätska med 50% syrehalt? Anta att båda flaskorna innehåller tillräckligt med vätska för att blanda ihop en liter.

Tack på förhand

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in