2011-11-27, 12:30
Medlem
ivanrebroffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitKalla
Jag har Lambert-Beers lag A=Ecl (E får här stå för epsilon...)
Jag vill ha c=A/El, så långt är jag med.
Jag har också V och M (molekylmassan). Jag vill komma fram till mg/ml.

Hur gör jag det med c, V och M?

Tänker jag åt helvete fel om jag tar mM=cV, vilket då blir m=cV/M. Då har jag massan. Kan jag då ta m/V?

Jag är gott snurrig nu och behöver hjälp att bena ut detta känner jag.

A = ecl
c=A/el
c*V = n
n/M = m
m/V = Det du söker

Det blir utmärkt det där!
2011-11-27, 14:38
Moderator
VitKallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ivanrebroff
A = ecl
c=A/el
c*V = n
n/M = m
m/V = Det du söker

Det blir utmärkt det där!

Perfekt, tack!
2011-11-27, 15:48
Medlem
Är alla alkoholer fram till Pentanol giftiga? (I ren form)

En liten mängd klarar man kanske av men generellt säger man att alkoholer är giftiga väl?

Tack på förhand
2011-11-27, 17:26
Medlem
ivanrebroffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nahra
Är alla alkoholer fram till Pentanol giftiga? (I ren form)

En liten mängd klarar man kanske av men generellt säger man att alkoholer är giftiga väl?

Tack på förhand

Antar att du syftar på antalet kolatomer i vardera alkohol.
I små mängder klarar man de flesta (som du själv säger), t.ex. metanol som kan bildas vid jäsning av äpplen (finns i t.ex. äppelmust), men då det är så försvinnande lite så går det bra att dricka äppelmust utan att bli blind.

Etanol dricker ju många för att fira helgen eller glömma sina bekymmer, och även om det kan vara giftigt i stora mängder så är det inte klassat som giftigt, som t.ex. metanol är.

Ett exempel är sorbitol (som finns i många tandkrämer som sötningsmedel), som inte ska vara särskilt farligt att förtära. Den har 6 kolatomer precis som hexanol, men hexanol är giftigt att förtära.
Så man kan inte generellt säga att alla med fler eller färre än 5 kolatomer är giftiga, det beror helt på hur man klassificerar (och egentligen vilken modellorganism man använder..).
2011-11-27, 17:50
Medlem
GalFisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyro860
Denna heter ju kunskapstråden så vi försöker..

1. Är det olagligt att inneha Al och Kaliumperklorat i två olika behållare?
2. Är det olagligt att tillverka BLP? I hur stora mängder blir det olagligt isåfall? Läste nån gång att man får göra 10g smällare utan att detta klassas som olagligt eller något, men det kan varit BP.

Vad jag vet:
1. Nej, ingen av dessa kemikalier är olagliga
2. Ja, alla blandningar av bränsle och oxidationsmedel är olagliga att tillverka utan licens (även något så harmlöst som tomteblosstillverkning kräver licens - https://www.msb.se/Upload/Blanketter/Brandfarligt_explosivt/Ansokan_tillstand_tillverkning_tomtebloss.pdf)
2011-11-27, 18:24
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GalFisk
Vad jag vet:
1. Nej, ingen av dessa kemikalier är olagliga
2. Ja, alla blandningar av bränsle och oxidationsmedel är olagliga att tillverka utan licens (även något så harmlöst som tomteblosstillverkning kräver licens - https://www.msb.se/Upload/Blanketter/Brandfarligt_explosivt/Ansokan_tillstand_tillverkning_tomtebloss.pdf)

Får man normalt licens som privatperson?
2011-11-27, 19:45
Medlem
GalFisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyro860
Får man normalt licens som privatperson?
Fyrverkerinörd har, det var visst inte så svårt - mest att ha ett godkänt område och kunna visa att man har kunnskaperna.
2011-11-28, 18:55
Medlem
Hur mycket väger 1 liter vattenånga vid 0,75 bar övertryck?
2011-11-28, 19:57
Medlem
uffwess avatar
Kan ingen annan hjälpa mig med min läxa? :/ har inte fått tillräckligt med hjälp...
2011-11-30, 16:23
Medlem
Hanspandas avatar
Idag gjorde jag en labb i skolan, och nu ska labbrapporten in.

Det jag gjorde var en "Black snake" (Man blandar socker och bakpulver och tänder eld på det, så kommer det ut som en svart orm)

Nu till min fråga, vad är det för kemisk reaktion är det som händer när jag tänder eld på skiten?

/Hanspanda
2011-11-30, 17:06
Medlem
Carelesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanspanda
Idag gjorde jag en labb i skolan, och nu ska labbrapporten in.

Det jag gjorde var en "Black snake" (Man blandar socker och bakpulver och tänder eld på det, så kommer det ut som en svart orm)

Nu till min fråga, vad är det för kemisk reaktion är det som händer när jag tänder eld på skiten?

/Hanspanda
Svårt att söka?
Citat:
The sugar and baking soda snake proceeds according to the following chemical reactions, where sodium bicarbonate breaks down into sodium carbonate, water vapor, and carbon dioxide gas while burning the sugar in oxygen produces water vapor and carbon dioxide gas. The snake is carbonate with black carbon particles:

2 NaHCO3 -> Na2CO3 + H2O + CO2
C2H5OH + 3 O2 -> 2 CO2 + 3 H2O
http://chemistry.about.com/od/chemistryhowtoguide/a/blacksnakes.htm
2011-11-30, 17:12
Medlem
Hanspandas avatar
Är inte det här tråden för de lata?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem