Citat:
Ursprungligen postat av skommet
Har problem med denna.
"Ange för var och en av nedanstående syror om den är sur, neutral eller basisk.
1. Vattenlösning av ammoniumklorid
2. ------II-------- Natriumacetat
3. ------II-------- Natriumvätesulfat
4. ------II-------- ammoniak"
Jag resonerar så här:
1. Ammonium är en svag syra, men när det protolyseras bildas det ammoniak (svag bas). svar: bas
2. Acetat är en svag bas, men när den tar upp vätejoner bildas det Hac (svag syra). svar: sur.
3. Vätesulfat är en svag bas, men när den tar upp vätejoner bildas divätesulfat (stark syra). Svar: sur.
4. När ammoniak löses i vatten bildas Nh4+. Svar:sur.
Enligt facit har jag bara rätt på 3:an.
Hur ska man tänka?
1) NH4(+) + H2O --> NH3 + H3O(+)
Visserligen bildas en svag bas, men för varje mol svag bas som bildas, så får vi ju också en oxoniumjon. Det blir med andra ord surt. Allt vi har gjort är att lösa en svag syra (och en kloridjon, mer om det sen) i vatten, alltså borde det bli surt. Och det blir det.
2) Ac(-) + H2O --> HAc + OH(-)
Visst, det bildas en svag syra, men det bildas också oxoniumjoner. Det vi har gjort är ju att lösa en svag bas i vatten, och därför blir det basiskt.
3) HSO4(-) kan teoretiskt sett både ta upp en vätejon och bilda svavelsyra (H2SO4) eller avlämna en vätejon och bli till sulfat (SO4(2-)). Dock är ju svavelsyra en stark syra, och alla sådana som eventuellt skulle kunna bildas avger ju direkt vätejonen igen (definitionen av begreppet "stark syra"). Därför kommer den enda mätbara reaktionen vara den där sulfat bildas.
HSO4(-) + H2O --> SO4(2-) + H3O(+)
Det bildas oxoniumjoner, lösningen blir med andra ord sur.
4) NH3 + H2O --> NH4(+) + OH(-)
Det bildas hydroxidjoner, alltså är det basiskt, vilket är väntat eftersom vi ju löst en svag bas i vatten
Citat:
Ursprungligen postat av skommet
Insett att jag tänkt lite fel.
Dock har jag fortfarande problem med om en:
vatten lösning av kaliumnitrat är sur, neutral eller basisk.
Enligt mig är den basisk. För NO3- är en bas (syrabaspar för HNO3). NO3- är alltså en (svag) protontagare. Alltså kommer den ta H av H2O, så Oh- bildas, vilket gör lösningen till basisk.
Varför är detta fel?
När vi löser kaliumnitrat i vatten blir lösningen neutral.
Kalium skulle teoretiskt kunna reagera med vatten och bilda KOH, kaliumhydroxid, men det är en stark bas, som direkt kommer reagera med vattnet igen och vi är tillbaka till ursprungsläget. Inga konstigheter, inget händer med pH.
Nitrat skulle teoretiskt kunna reagera med vatten och bilda salpetersyra, HNO3, men det är ju en stark syra, så vi får samma sak där, ingenting händer. pH i lösningen blir därmed oförändrat.
Det är också därför inte kloridjonerna i exempel 1) påverkar, eftersom kloridjonen är konjugerad bas till en stark syra, HCl, och starka syror reagerar ju direkt med vatten och avger vätejonerna igen, så status quo även där.
Hoppas att det hjälpte.