2011-06-23, 17:42
Medlem
SciOques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skommet
Ja, då skrev jag CI fel då.

Bortse från det. Och förklara om jag gjort fel annars.
Hehe, klor skrivs alltså Cl, inte CI.
2011-06-23, 17:43
Medlem
SciOques avatar
Hehe, klor skrivs alltså Cl, inte CI.
2011-06-23, 18:00
Medlem
Insett att jag tänkt lite fel.

Dock har jag fortfarande problem med om en:

vatten lösning av kaliumnitrat är sur, neutral eller basisk.

Enligt mig är den basisk. För NO3- är en bas (syrabaspar för HNO3). NO3- är alltså en (svag) protontagare. Alltså kommer den ta H av H2O, så Oh- bildas, vilket gör lösningen till basisk.

Varför är detta fel?
2011-06-23, 19:22
Medlem
Lelands avatar
Det går att skriva som du skrev förutsatt att du skrev Cl alltså CL (observera L:et). Du har med de nödvändiga reaktionerna, men om man ska vara nogrann så består en HCl-molekyl av en H3O+ och en Cl- så för att vätgasen ska bildas (H2) måste två stycken väte atomer lämna två stycken H3O+. Kvar blir 2st H2O och EN H2.

skrev fel först, EN H2 ska det vara =)
Senast redigerad av Leland 2011-06-23 kl. 19:33.
2011-06-23, 20:01
Medlem
Polygons avatar
Citat:
Har problem med denna.

"Ange för var och en av nedanstående syror om den är sur, neutral eller basisk.

1. Vattenlösning av ammoniumklorid
2. ------II-------- Natriumacetat
3. ------II-------- Natriumvätesulfat
4. ------II-------- ammoniak"

Jag resonerar så här:
1. Ammonium är en svag syra, men när det protolyseras bildas det ammoniak (svag bas). svar: bas

2. Acetat är en svag bas, men när den tar upp vätejoner bildas det Hac (svag syra). svar: sur.

3. Vätesulfat är en svag bas, men när den tar upp vätejoner bildas divätesulfat (stark syra). Svar: sur.

4. När ammoniak löses i vatten bildas Nh4+. Svar:sur.

Enligt facit har jag bara rätt på 3:an.
Hur ska man tänka?
1) NH4(+) + H2O --> NH3 + H3O(+)
Visserligen bildas en svag bas, men för varje mol svag bas som bildas, så får vi ju också en oxoniumjon. Det blir med andra ord surt. Allt vi har gjort är att lösa en svag syra (och en kloridjon, mer om det sen) i vatten, alltså borde det bli surt. Och det blir det.

2) Ac(-) + H2O --> HAc + OH(-)
Visst, det bildas en svag syra, men det bildas också oxoniumjoner. Det vi har gjort är ju att lösa en svag bas i vatten, och därför blir det basiskt.

3) HSO4(-) kan teoretiskt sett både ta upp en vätejon och bilda svavelsyra (H2SO4) eller avlämna en vätejon och bli till sulfat (SO4(2-)). Dock är ju svavelsyra en stark syra, och alla sådana som eventuellt skulle kunna bildas avger ju direkt vätejonen igen (definitionen av begreppet "stark syra"). Därför kommer den enda mätbara reaktionen vara den där sulfat bildas.
HSO4(-) + H2O --> SO4(2-) + H3O(+)
Det bildas oxoniumjoner, lösningen blir med andra ord sur.

4) NH3 + H2O --> NH4(+) + OH(-)
Det bildas hydroxidjoner, alltså är det basiskt, vilket är väntat eftersom vi ju löst en svag bas i vatten

Citat:
Insett att jag tänkt lite fel.

Dock har jag fortfarande problem med om en:

vatten lösning av kaliumnitrat är sur, neutral eller basisk.

Enligt mig är den basisk. För NO3- är en bas (syrabaspar för HNO3). NO3- är alltså en (svag) protontagare. Alltså kommer den ta H av H2O, så Oh- bildas, vilket gör lösningen till basisk.

Varför är detta fel?
När vi löser kaliumnitrat i vatten blir lösningen neutral.
Kalium skulle teoretiskt kunna reagera med vatten och bilda KOH, kaliumhydroxid, men det är en stark bas, som direkt kommer reagera med vattnet igen och vi är tillbaka till ursprungsläget. Inga konstigheter, inget händer med pH.
Nitrat skulle teoretiskt kunna reagera med vatten och bilda salpetersyra, HNO3, men det är ju en stark syra, så vi får samma sak där, ingenting händer. pH i lösningen blir därmed oförändrat.
Det är också därför inte kloridjonerna i exempel 1) påverkar, eftersom kloridjonen är konjugerad bas till en stark syra, HCl, och starka syror reagerar ju direkt med vatten och avger vätejonerna igen, så status quo även där.

Hoppas att det hjälpte.
2011-06-23, 20:05
Medlem
Polygons avatar
Citat:
Mitt sätt att skriva det på är så här:
Zn(s) + 2 HCi(aq) ----- Zn2+ + H2 + 2 Ci

Det är väl inte fel? Om det är fel så är jag mycket bekymrad och vill veta varför man inte kan skriva så.

Som konstaterat ovan är den kemiska beteckningen Cl för klor, inte Ci, men i övrigt har du gjort rätt i denna formel.

Eftersom saltsyran är helt protolyserad, det är ju en stark syra, så skulle man också kunna skriva såhär:
Zn(s) + 2 H3O(+) -----> 2 Zn(2+) + H2 + 2 H2O (man utelämnar då kloridjonerna, eftersom de bara är åskådarjoner som inte reagerar alls)
2011-06-23, 22:19
Medlem
Suveränt svar Polygon. Jag vill gifta mig med dig
2011-06-23, 22:38
Medlem
Förstår inte hur man ska förstå denna. Boken ger inte nå mer info än att Bromkresolgrönt är gul i starkt sur och blå i basisk. Jag vet inte hur jag därifrån ska kunna lista ut när bromkresolgrönt är grönt, vad den är då (neutral, basisk eller sur)?

Hur fan ska man kunna veta det? Jag googlade, men träffade bara länkar som säger att bromkresolgrönt ger gult och blått. Men bromkresolgrönt har ju försjuttsingen gubbar ordet grönt i sig! Men ingen verkar ge info om varför!

Jag känner mig kränkt, bespottad, offentligt förödmjukad och hånad av denna fråga!
2011-06-23, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Polygon
Det är alltså bara metoden du behöver veta? Du hade redan löst första delen av uppgiften? Förstod jag dig rätt.

Ett exempel för att ta reda på om det är ett oxidationsmedel eller reduktionsmedel kan ju vara att tillsätta ett ox- eller red-medel. Man kan tex droppa i kaliumpermanganat, ett starkt lilafärgat oxidationsmedel, samt lite svavelsyra eller saltsyra. Om ditt prov är ett reduktionsmedel kommer detta att oxideras av kaliumpermanganaten, som i sin tur reduceras. När kaliumpermanganaten reducerats till manganjoner (samt vatten och kaliumjoner) försvinner färgen.

Skulle ditt prov vara ett oxidationsmedel kommer ingen reaktion att ske, och färgen kommer att bestå.

Hej tack för hjälpen jag lösste första delen av fråga och du lösste resten för mig, men jag vill bara veta , finns inte som viss namn på en kemisk metod ? eftersom min lärare vill som namn jag tänker på elektrolys är det rätt

tusen tack för hjälpen
2011-06-24, 03:02
Medlem
Polygons avatar
Citat:
Suveränt svar Polygon. Jag vill gifta mig med dig
Jag tror snarare att du skulle vilja ha mig som kemilärare. Och jag är snart en färdigutbildad sådan, så även om det kanske inte blir du, så kommer åtminstone ganska många andra ungdomar få ha mig som kemilärare. Tills vidare får jag verka som jourhavande kemilärare här på flashback.

Citat:
Förstår inte hur man ska förstå denna. Boken ger inte nå mer info än att Bromkresolgrönt är gul i starkt sur och blå i basisk. Jag vet inte hur jag därifrån ska kunna lista ut när bromkresolgrönt är grönt, vad den är då (neutral, basisk eller sur)?

Hur fan ska man kunna veta det? Jag googlade, men träffade bara länkar som säger att bromkresolgrönt ger gult och blått. Men bromkresolgrönt har ju försjuttsingen gubbar ordet grönt i sig! Men ingen verkar ge info om varför!

Jag känner mig kränkt, bespottad, offentligt förödmjukad och hånad av denna fråga!
En indikator, så som t ex bromkresolgrönt, har två olika former. En förekommer främst i sur miljö, och den andra i basisk miljö. Skillnaden är en vätejon. När indikatorn vistas i sur miljö kommer molekylerna som utgör indikatorn att binda upp varsin vätejon, och få en viss färg, i dethär fallet gul. När indikatorn befinner sig i basisk lösning kommer den tvingas ge ifrån sig nämnda vätejon till den basiska omgivningen, och anta sin andra form, som i det här fallet är blå.

Färgen grön är ju, som allmänt bekant, en blandning av blå och gul. När lösningen är grön har vi alltså både den gula syraformen och den blåa basformen närvarande, som tillsammans ger en grön färg. Detta sker alltså runt omslagspunkten för indikatorn. Beroende på syrastyrkan hos indikatorn (eftersom den kan ta upp och avge vätejoner är den ju ett syra/bas-par, och man kan mäta indikatorns syrastyrka) ligger denna omslagspunkt vid olika pH för olika indikatorer. BTB har t ex omslagspunkt precis vid pH 7. Var omslagspunkten ligger för bromkresolgrönt har jag inte i huvudet, men det kan man slå upp. Svaret är i vilket fall att den är grön vid omslagspunkten.

Citat:
Ursprungligen postat av brokensmilegirl89
Hej tack för hjälpen jag lösste första delen av fråga och du lösste resten för mig, men jag vill bara veta , finns inte som viss namn på en kemisk metod ? eftersom min lärare vill som namn jag tänker på elektrolys är det rätt

tusen tack för hjälpen
elektrolys är något helt annat. Hmmm... Ett specifikt namn för det testet jag beskrev? Kan inte komma på något såhär på rak arm lite småfull mitt i natten, men "test med oxidationsmedel eller reduktionsmedel, samt vid behov indikator"?
Eller kanske var läraren ute efter att man skulle testa på den upplösta jodfläcken med jodimetri? Nej, det är ju en typ av titrering för att bestämma halt med hjälp av jod och oxidationsmedel. Fan vad jag svamlar. Det är svårt att veta exakt hur jag ska svara, eftersom jag inte sett precis hur läraren formulerat uppgiften (och vissa lärare är jävligt dåliga på att formulera uppgifter, tyvärr, så att man måste fråga en massa "hur menar du då?" för att kunna svara precis rätt). Sen blir det ännu svårare när jag inte vet vilken kurs du läser (kemi på högstadiet, kemi a, kemi b eller någon random universitetskurs) efter som det spelar ganska stor roll för hur detaljerad man behöver vara i svaret.

I vilket fal... Skriv att du testar ditt fläckborttagningsmedel genom att låta det reagera med antingen ett oxidationsmedel eller reduktionsmedel, om nödvändigt i närvaro av lämplig indikator. Ta kaliumpermanganaten som jag beskrev ovan som exempel, som inte behöver indikator.
2011-06-24, 11:02
Medlem
Edit: förstod!
Senast redigerad av skommet 2011-06-24 kl. 11:06.
2011-06-25, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Polygon
Jag tror snarare att du skulle vilja ha mig som kemilärare. Och jag är snart en färdigutbildad sådan, så även om det kanske inte blir du, så kommer åtminstone ganska många andra ungdomar få ha mig som kemilärare. Tills vidare får jag verka som jourhavande kemilärare här på flashback.

En indikator, så som t ex bromkresolgrönt, har två olika former. En förekommer främst i sur miljö, och den andra i basisk miljö. Skillnaden är en vätejon. När indikatorn vistas i sur miljö kommer molekylerna som utgör indikatorn att binda upp varsin vätejon, och få en viss färg, i dethär fallet gul. När indikatorn befinner sig i basisk lösning kommer den tvingas ge ifrån sig nämnda vätejon till den basiska omgivningen, och anta sin andra form, som i det här fallet är blå.

Färgen grön är ju, som allmänt bekant, en blandning av blå och gul. När lösningen är grön har vi alltså både den gula syraformen och den blåa basformen närvarande, som tillsammans ger en grön färg. Detta sker alltså runt omslagspunkten för indikatorn. Beroende på syrastyrkan hos indikatorn (eftersom den kan ta upp och avge vätejoner är den ju ett syra/bas-par, och man kan mäta indikatorns syrastyrka) ligger denna omslagspunkt vid olika pH för olika indikatorer. BTB har t ex omslagspunkt precis vid pH 7. Var omslagspunkten ligger för bromkresolgrönt har jag inte i huvudet, men det kan man slå upp. Svaret är i vilket fall att den är grön vid omslagspunkten.

elektrolys är något helt annat. Hmmm... Ett specifikt namn för det testet jag beskrev? Kan inte komma på något såhär på rak arm lite småfull mitt i natten, men "test med oxidationsmedel eller reduktionsmedel, samt vid behov indikator"?
Eller kanske var läraren ute efter att man skulle testa på den upplösta jodfläcken med jodimetri? Nej, det är ju en typ av titrering för att bestämma halt med hjälp av jod och oxidationsmedel. Fan vad jag svamlar. Det är svårt att veta exakt hur jag ska svara, eftersom jag inte sett precis hur läraren formulerat uppgiften (och vissa lärare är jävligt dåliga på att formulera uppgifter, tyvärr, så att man måste fråga en massa "hur menar du då?" för att kunna svara precis rätt). Sen blir det ännu svårare när jag inte vet vilken kurs du läser (kemi på högstadiet, kemi a, kemi b eller någon random universitetskurs) efter som det spelar ganska stor roll för hur detaljerad man behöver vara i svaret.

I vilket fal... Skriv att du testar ditt fläckborttagningsmedel genom att låta det reagera med antingen ett oxidationsmedel eller reduktionsmedel, om nödvändigt i närvaro av lämplig indikator. Ta kaliumpermanganaten som jag beskrev ovan som exempel, som inte behöver indikator.

Det är svårt ja med lärare men jag studerar kemi a och det är distans . Ialla falla tack för hjälpen du hjälper mig mycket

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in