2012-08-27, 23:57
Medlem
Skriv kemiska formler för de blandningar där det bildats fällningar. Var noggrann och ta med alla joner i dina formler.

jag har samma labb just nu, hur skrev du balanseringen när det står i uppgiften att "alla joner ska vara med i formeln"?

Ska jag skriva t.ex. AgNO3 + K2CrO4 --> KNO3 + AgCrO4 och sedan skriva var för sig vilka joner de tillhör som ; Ag+ , NO3- , K2+ , Cr3+ O4^2- .......
2012-08-28, 09:51
Medlem
SvartPolkagriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YellowLemon
Redovisa gärna dina beräkningar så blir det mycket lättare att följa samt att se var det blev fel nånstans. Jag antar att du börjar med att räkna ut hur många mol gas 60liter motsvarar sedan dividerar du det med 3 och multiplicerar det med 2 för att kompensera för molförhållandet. Värdet du har nu multiplicerar du med molmassan för natriumazid.

Visa dina uträkningar så kollar jag igenom dom om du fortfarande inte får fram rätt svar.
Tack för hjälpen!

Kom fram till rätt svar nu och har själv klart mer frågor.

Jag balanserade reaktionen till 4NH3 + 2NO + 2O2 -> 3N2 + 6H20 men i facit så står det 4NH3 + 4NO + O2 -> 4N2 + 6H20 varför funkar inte min balansering, är den inte korrekt?

Själv uträkningen:
2012-08-28, 10:53
Medlem
derbyknightss avatar
Citat:
Gött att du sätter mig på prov

Vi börjar med axlarna:
X-axeln: Oxidationstal
Y-axeln: Volt

Du börjar med att räkna ut i vilket oxidationstillstånd du har fosfor i. Där du har fosfor i oxidationstillståndet 0 sätter du som 0 V med. Du skall ha det högsta oxidationstalet till höger och det lägsta till vänster. Du sätter sedan in (H2PO2^-1) -2,05*1 till höger på oxidationstal 1. Sedan tar du (HPO3^2-) och placerar det ytterligare -1,57*2 ner på oxidationstal 3. Därefter tar du PO4^3- och placerar det ytterligare -1,12*2 ner på oxidationstal 5. Till vänster har du -0,89*3 för PH3 på oxidationstalet -3 i förhållande till oxidationstalet 0.

Det kanske blev lite rörigt men det är rörigt IMO...

Fråga på bara om du inte fattar.

Haha härligt

Det jag inte fattar är vad du multiplicerar med?
-2,05*1
-1,57*2
-1,12*2
-0,89*3
2012-08-28, 14:10
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av derbyknights
Haha härligt

Det jag inte fattar är vad du multiplicerar med?
-2,05*1
-1,57*2
-1,12*2
-0,89*3

Jag multiplicerar med skillnaden i oxidationstillstånd mot föregående specie.
2012-08-28, 14:28
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvartPolkagris
Tack för hjälpen!

Kom fram till rätt svar nu och har själv klart mer frågor.

Jag balanserade reaktionen till 4NH3 + 2NO + 2O2 -> 3N2 + 6H20 men i facit så står det 4NH3 + 4NO + O2 -> 4N2 + 6H20 varför funkar inte min balansering, är den inte korrekt?

Själv uträkningen:

Jag har ingen bra förklaring till varför din balansering inte skulle fungera, eventuellt skulle det kunna vara så att det är en flerstegsreaktion och när man balanserar de olika stegen individuellt så är det bara ett av de två alternativen som kommer att fungera, ska kolla lite mer på det senare.... Riktigt dum uppgift förövrigt.
2012-08-28, 16:48
Medlem
derbyknightss avatar
Citat:
Jag multiplicerar med skillnaden i oxidationstillstånd mot föregående specie.

Tack så mycket! Fick ihop det nu
Senast redigerad av derbyknights 2012-08-28 kl. 16:49. Anledning: glömde
2012-08-28, 18:27
Medlem
En noob på kemi, vad är jon-, kovalentbindningar och polär o opolära ämnen?

Tjena

Går Kemi och boken jag har på komvux förklarar lite dåligt, har även googlat men det gav inte så mycket efter att ha läst det.

De jag undrar är hur jonbindningarna och de kovalenta bindingarna fungerar mellan ämnen. Som jag förstått det så får ämnena i jonbindningarna + och - vardera. Men mellan de kovalenta så verkar ämnena bara dela elektroner så att de blir 8 valenser och hur blir det med + och - då?

Sen undrar jag även vad som gör att att molekylerna eller jonbindningarna blir polära respektive opolära?

Det står en mening i boken som jag absolut inte vet vad dom menar med:

"Om centrum för den positiva laddningen och centrum för den negativa laddningen i en kemisk förening inte sammanfaller, säger man att föreningen är polär."

Tack för alla svar ni ger mig, jag är som sagt noob på kemi och detta är kemi 1 på de första sidorna i boken, så inga avancerade kemi-svar!

EDIT: Undrar även varför jonbindningarna bryts i natriumklorid om det löses i vatten, medan vattenmolekylens bindningarna inte bryts i blandningen.
Senast redigerad av mommy123 2012-08-28 kl. 18:29.
2012-08-28, 18:59
Medlem
Spinnakers avatar
Jonbindningar är när två joner delar på elektroner för att skapa en oladdad molekyl. Vanligaste exemplet är bordssalt: NaCl där Na+ joner och Cl- joner slås samman. Dock drar Na och Cl olika mycket i de bindande elektronerna och detta skapar en dipol. Cl är mer elektronegativt än Na och därför dras laddning över till Cl's sida. Då får vi en negativ pol på Cl's sida och en positiv på Na's sida. Det är detta som gör att NaCl molekyler attraheras till varandra och bildar kristaller (s).

Angående varför NaCl löser sig i vatten beror alltså på att vattenmolekylerna är dipoler och Na+ dras mot den negativa delen av vattenmolekylen, och Cl- dras mot den positiva. Finns det mer salt än vatten, kommer det samlas en del salt på botten.
Senast redigerad av Spinnaker 2012-08-28 kl. 19:05.
2012-08-28, 19:00
Medlem
mungs avatar
När det gäller polaritet:

"Centrum för den positiva laddningen" är helt enkelt en sorts tyngdpunkt, eller medelpunkt, mellan alla positiva "joner" i en förening.

Om vi tar vattenmolekylen som exempel så skulle den egentligen kunna vara opolär, om den såg ut såhär:

H-O-H.

- Väteatomerna är positivt laddade och eftersom de i bilden jag ritade ligger lika långt från syret så hamnar medelpunkten mellan dem precis i syrets centrum.
- Syret är negativt laddat, och eftersom det bara finns en enda syreatom så hamnar laddningscentrum precis i syrets centrum.
* Vätenas laddningscentrum och syrets dito ligger precis på samma ställe och därmed är molekylen opolär (den har inte två olika poler, utan - och + ligger på samma ställe).

Nu ser ju dock inte vattenmolekylen ut riktigt så, utan väteatomerna är vinklade enligt denna bild. Som man ser hamnar väteatomernas medelpunkt en bit under syret i bilden och därför är vattenmolekylen en polär molekyl.
2012-08-28, 19:05
Medlem
miyagismandolins avatar
Du kommer antagligen få en tabell sen med elektronegativitetsvärden som anger om en bindning är ren kovalent bindning eller polär kovalent bindning men det borde finnas i boken? Om man ska förklara det enkelt så kan man säga att i en ren kovalent bindning så delar de bindande atomerna helt lika mellan elektronerna och ingen av dem blir mer eller mindre positivt eller negativt laddad.

Men i en polär kovalent bindning så är elektronerna mer koncentrerade till en atom i tex HCl så cirkulerar elektronerna i huvudsak runt Cl atomen och gör att Cl blir negativt laddad och H positivt och det har skapats två poler. Samma sak händer i H2O där elektronerna till största del cirkulerar kring O atomen vilket gör att det bildas poler som är positiva och negativa, när man då lägger tex NaCl i vattnet sätter sig Cl atomerna vid H2O's positiva pol och Na atomerna runt den negativa polen och ämnet har löst sig.

Angående citatet från boken så kommer ni få göra molekylmodeller och kanske mäta vinklar som visar hur de sammanfaller.
2012-08-28, 19:23
Medlem
okej tack för era svar, jag börjar förstå lite bättre faktiskt. Men rent teoretiskt, om nu Na är + och
Cl är- varför kan då inte både Cl och Na dra i vattenmolekylernas + o - sidor?

Kanske en dum fråga, men jag är nyfiken.
2012-08-28, 19:47
Medlem
Spinnakers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mommy123
okej tack för era svar, jag börjar förstå lite bättre faktiskt. Men rent teoretiskt, om nu Na är + och
Cl är- varför kan då inte både Cl och Na dra i vattenmolekylernas + o - sidor?

Kanske en dum fråga, men jag är nyfiken.

Nu är jag inte säker, men vätet och syret i vattenmolekylerna är bundna med vätebindningar vilka är väldigt starka.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in