2011-11-25, 17:55
Medlem
Shawn92s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ivanrebroff

7.13

Här vet vi inte massan, men man brukar anta att man har 100 g (Så att 100 g = 100%, blir lättare att räkna på) Detta kallas empirisk formel (om jag kommer ihåg rätt.. :P) .

nCr = 68,5/52 ≈ 1,32
Om det bara finns två ämnen, och Cr är 68,5% , så måste massprocenten syre vara 31,5%. Följdaktligen ->
nO = 31,5/16 ≈ 1,97

För att lättare se kan man gångra upp förhållandet med t.ex. två
Då blir förhållandet ungefär 2:3 och ämnet Cr2O3

7.14
På samma sätt som 7.13..

nPb = 90,7/M(Pb) osv

7.15

Kolla på molförhållandet, i detta fall är det 1:1

Na+ + Cl- -> NaCl

10g Na
M(Na) = 23 g/mol
n= 0,43 mol

När molförhållandet är 1:1 kommer du få lika många mol NaCl

nNaCl = 0,43 mol
M(NaCl) = 58,5 g/mol
n*M = m -> m= 0,43 mol * 58,5 g/mol ≈ 25,2 g

Hoppas det blev begripligt :P

GRYMT! Tro mig - det hjälpte!

Om jag frågar dig denna till synes enkla uppgift då, hur svarar du?

Beräkna massan av vatten som bildas om en blandning av 50 g vätgas och 100 g syrgas exploderar.

jag får till sinnesjuka 460 g (!) - boken säger 113 g! Hur ska man tänka på den uppgiften egentligen?
2011-11-25, 18:07
Medlem
Forzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shawn92
GRYMT! Tro mig - det hjälpte!

Om jag frågar dig denna till synes enkla uppgift då, hur svarar du?

Beräkna massan av vatten som bildas om en blandning av 50 g vätgas och 100 g syrgas exploderar.

jag får till sinnesjuka 460 g (!) - boken säger 113 g! Hur ska man tänka på den uppgiften egentligen?

Börja med att ställa upp en balanserad reaktionsformel: 2H2 + O2 -> 2H2O, lika många syren och väten på varje sida.
Nu får du räkna ut hur många mol 50g vätgas och 100g syrgas motsvarar genom n = m/M. Med hjälp av dessa värden kan du sedan se hur många mol vatten som bildas och använda samma formel för att räkna ut dess massa. Försök igen, om du fortfarande inte lyckas kan du väl posta dina uträkningar så vi får ta en titt på vart det blir fel .
2011-11-25, 18:22
Medlem
Shawn92s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forzo
Börja med att ställa upp en balanserad reaktionsformel: 2H2 + O2 -> 2H2O, lika många syren och väten på varje sida.
Nu får du räkna ut hur många mol 50g vätgas och 100g syrgas motsvarar genom n = m/M. Med hjälp av dessa värden kan du sedan se hur många mol vatten som bildas och använda samma formel för att räkna ut dess massa. Försök igen, om du fortfarande inte lyckas kan du väl posta dina uträkningar så vi får ta en titt på vart det blir fel .

Tjena Forzo!

Gjorde som du sa och fick rätt! Har skannat in mina beräkningar så att du kan se - har dock en fråga! Du kan läsa den på bilden. Varför tar vi inte molförhållandet mellan syret och vätet så att det blir 2<->1?
Hoppas du förstår vad jag menar

http://imageshack.us/f/401/skanna0001t.jpg/
2011-11-25, 18:32
Medlem
Forzos avatar
Vet inte riktigt om jag förstår din fråga men om jag tolkar dig rätt så är det för att vätet finns i stort överskott och syret i det här fallet blir den begränsande faktorn.

Hade du haft obegränsad tillgång till syre och 50g vätgas hade du kunnat ta n(H2)/2 = n(O2) eftersom du har molförhållandet 2:1 mellan väte och syre.
2011-11-25, 19:44
Medlem
Shawn92s avatar
Citat:
Vet inte riktigt om jag förstår din fråga men om jag tolkar dig rätt så är det för att vätet finns i stort överskott och syret i det här fallet blir den begränsande faktorn.

Hade du haft obegränsad tillgång till syre och 50g vätgas hade du kunnat ta n(H2)/2 = n(O2) eftersom du har molförhållandet 2:1 mellan väte och syre.

Hur vet vi om något finns i stort överskott Forzo?
2011-11-25, 22:17
Medlem
ivanrebroffs avatar
Citat:

Kolla på antalet mol av varje reaktant!

n(H2) = (50g)/(1g/mol)

n(O2) = (100g)/(32g/mol)

n(H2)/2 >> n(O2)/1

Alltså betydligt mer H2. Syret blir således den begränsande reaktanten.
2011-11-25, 22:19
Medlem
Forzos avatar
Citat:

Du ser på reaktionsformeln att reaktionen kräver 2 mol väte och 1 mol syre för att bilda 2 mol vatten. Du har givna massor på väte och syre vilket ger ett givet antal mol för desamma. 24 någonting för väte och lite drygt 3 för syre. När de 3 molen syre är slut har det bildats 3 mol vatten, men sen tar det stopp eftersom allt syre nu sitter ihop med väte i vattnet. Resterande 21 mol väte hittar å sin sida ingenting roligt att reagera med. Alltså finns väte i överskott. Förstår du?
2011-11-26, 00:39
Medlem
Shawn92s avatar
Citat:
Du ser på reaktionsformeln att reaktionen kräver 2 mol väte och 1 mol syre för att bilda 2 mol vatten. Du har givna massor på väte och syre vilket ger ett givet antal mol för desamma. 24 någonting för väte och lite drygt 3 för syre. När de 3 molen syre är slut har det bildats 3 mol vatten, men sen tar det stopp eftersom allt syre nu sitter ihop med väte i vattnet. Resterande 21 mol väte hittar å sin sida ingenting roligt att reagera med. Alltså finns väte i överskott. Förstår du?

GRYMT förklarat
2011-11-26, 15:47
Medlem
pyro860s avatar
Denna heter ju kunskapstråden så vi försöker..

1. Är det olagligt att inneha Al och Kaliumperklorat i två olika behållare?
2. Är det olagligt att tillverka BLP? I hur stora mängder blir det olagligt isåfall? Läste nån gång att man får göra 10g smällare utan att detta klassas som olagligt eller något, men det kan varit BP.
2011-11-26, 17:57
Medlem
Hej! Sitter och skriver labb och behöver veta hur många kolatomer Majsolja har, helst också det kemiska namnet.
2011-11-26, 18:03
Medlem
ivanrebroffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nahra
Hej! Sitter och skriver labb och behöver veta hur många kolatomer Majsolja har, helst också det kemiska namnet.

Det är en blandning av flera olika fetter
Bl.a. palmitinsyra(C16), stearinsyra(C18), oljesyra (C18:1) mfl
2011-11-26, 22:30
Avslutad
Jag har Lambert-Beers lag A=Ecl (E får här stå för epsilon...)
Jag vill ha c=A/El, så långt är jag med.
Jag har också V och M (molekylmassan). Jag vill komma fram till mg/ml.

Hur gör jag det med c, V och M?

Tänker jag åt helvete fel om jag tar mM=cV, vilket då blir m=cV/M. Då har jag massan. Kan jag då ta m/V?

Jag är gott snurrig nu och behöver hjälp att bena ut detta känner jag.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in