2011-09-28, 20:37
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wasdrf
Skulle behöva hjälp med en uppgift. a) Hur stor substansmängd h20 finns det i en liter vatten (en liter =1000g) svar 1,0079*2+16=18,0158 1000/180158=55,50683289 avrundat till 56 mol

b) Vilket är antalet vattenmolekyler i denna substansmängd? svar 56*6,02*10^23=3,3 *10^25

hur många atomer finns finns i denna substansmängd vatten?
svar?

3 gånger fler än vad det finns vattenmolekyler. (H2O = 2st H och 1st O. I ovanstående uträkning förstår jag inte varför du använder det avrundade värdet när du multiplicerar det med avogadros tal. använd 55,50683289*6,22*10^23 istället! Jag ogillar dessutom starkt formuleringen på frågeställningen "vilket är antalet vattenmolekyler i denna substansmängd?" då mol är ett antal, varför skulle man inte kunna använda det i ett uttryck???

Hur kommer du fram till att du har 2 värdesiffror?
2011-09-28, 20:47
Medlem
Bengt-Olovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YellowLemon
Pb(NO₃)₂ + 2KI → 2KNO₃ + PbI₂
Inse att det måste finna lika många PbI₂ som det finns Pb(NO₃)₂ för att balansera upp antalet blyjoner och dubbelt så många KI för att balansera upp jodidjonerna och därmed lika många KNO₃ för att balansera upp antalet kalium.

2CH₃OH + 3O₂ → 2CO₂ + 4H₂O
Inse att förhållandet mellan metanol och koldioxid måste vara 1-1 för att det ska vara lika många kol på varje sida.
Förhållandet mellan koldioxid och vatten måste vara 1-2 för att balansera upp antalet väten. Sedan ser du hur många O2 du behöver, det blir i det här fallet 1,5 så du skalar upp allting med 2.
Tack så mycket. Då var jag inte på helt fel väg när jag satt och kluddade förut.
2011-09-28, 21:48
Medlem
Ämnet propadien innehåller två dubbelbindningar. Kan motsvarande förening med två trippelbindningar existera?
2011-09-28, 21:50
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LinusT
Ämnet propadien innehåller två dubbelbindningar. Kan motsvarande förening med två trippelbindningar existera?

Rita upp den så inser du att det inte går.
2011-09-29, 18:00
Medlem
Kemi A.

Hur många mol kväveatomer finns det i 3 mol ammoniak, NH3?

Hur många gram kväveatomer finns i 3 gram ammoniak, NH3?

(Säkert en väldigt lätt/dum fråga, men vill vara säker)
2011-09-29, 18:25
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av floteis
Kemi A.

Hur många mol kväveatomer finns det i 3 mol ammoniak, NH3?

Hur många gram kväveatomer finns i 3 gram ammoniak, NH3?

(Säkert en väldigt lätt/dum fråga, men vill vara säker)

3mol alternativt:
1kväveatom / molekyl

räkna ut hur stor andel av massan som är kväve sedan multiplicerar du detta med 3g:
(14/(14+1,008*2))*3g = svaret, orkar inte knappa in det på miniräknaren men det löser du själv.
2011-09-29, 18:28
Medlem
Här om dagen sade min lärare att man kan räkna ut jonens laddning via periodiska systemet. typ att Grupp 1 jonerna har 1+ i laddning, grupp 2 har +2 i laddning. Sedan funkar det även med att grupp 17 har 1- i laddning, grupp 16 har 2- i laddning.

Hur kan man ta reda på anda joners laddning då?
T.ex. Silverjon (Ag) eller kanske sulfatjon.
2011-09-29, 19:55
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonono
Här om dagen sade min lärare att man kan räkna ut jonens laddning via periodiska systemet. typ att Grupp 1 jonerna har 1+ i laddning, grupp 2 har +2 i laddning. Sedan funkar det även med att grupp 17 har 1- i laddning, grupp 16 har 2- i laddning.

Hur kan man ta reda på anda joners laddning då?
T.ex. Silverjon (Ag) eller kanske sulfatjon.

Det är inget liten fråga du har....
Det funkar för en hel del atomer, men givetvis inte alla. Du får helt enkelt kolla mer på orbitaler, s p d..... Dom strävar i princip efter att ha fulla orbitaler.

Jag antar att ni just nu pratar om "K L M" skal osv?

Man kan i princip utgå från att syre alltid har -2 och väte +1 för att förutsäga vad motjonerna till dessa har för oxidationstal, det finns dock givetvis undantag.

Läs på om orbitaler
http://en.wikipedia.org/wiki/Atomic_orbital
2011-09-29, 20:45
Medlem
Nivån: Naturvetenskap A (Kemi)
Vi la tre gurkstavar i tre olika provrör. I varje provrör var det en unik lösning, lösningarna var avjonat vatten, NaCl-lösning och vanligt kranvatten.
Innan vi gjorde labben hade vi diskuterat Osmos ett långt tag och själva labben går ut på att man ska se och förstå Osmos.
Jag har nu skrivit en labbrapport men jag har en fråga som jag verkar inte hitta svar på och här kommer den.
Är detta korrekt skrivet med att NaCl-lösningen löses upp till joner? (Taget ur en del av min slutsats från labbrapporten) "Vi ser det genom att när gurkstaven var i NaCl-lösningen har högre saltkoncentration än gurkstaven. NaCl-lösningen blir till Na+ joner och Cl- joner som sedan neutraliseras av gurkvattnet. Därför så sjönk vikten hos gurkstaven"
2011-09-29, 20:53
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gostav1337
Nivån: Naturvetenskap A (Kemi)
Vi la tre gurkstavar i tre olika provrör. I varje provrör var det en unik lösning, lösningarna var avjonat vatten, NaCl-lösning och vanligt kranvatten.
Innan vi gjorde labben hade vi diskuterat Osmos ett långt tag och själva labben går ut på att man ska se och förstå Osmos.
Jag har nu skrivit en labbrapport men jag har en fråga som jag verkar inte hitta svar på och här kommer den.
Är detta korrekt skrivet med att NaCl-lösningen löses upp till joner? (Taget ur en del av min slutsats från labbrapporten) "Vi ser det genom att när gurkstaven var i NaCl-lösningen har högre saltkoncentration än gurkstaven. NaCl-lösningen blir till Na+ joner och Cl- joner som sedan neutraliseras av gurkvattnet. Därför så sjönk vikten hos gurkstaven"

Ja NaCl dissocierar i vatten till Na+ och Cl-. Då det är ett mindre antal joner i gurkan än vad det är i den vattenlösningen runt gurkan så kommer vatten att vandra ut ur gurkan i högre utsträckning än vad det vandrar in. Detta leder till att gurkan tappar vikt då vattenmängden minskar.

Läs lite mer om osmos här på wiki:

http://en.wikipedia.org/wiki/Osmosis
2011-09-29, 20:56
Medlem
Citat:
Ja NaCl dissocierar i vatten till Na+ och Cl-. Då det är ett mindre antal joner i gurkan än vad det är i den vattenlösningen runt gurkan så kommer vatten att vandra ut ur gurkan i högre utsträckning än vad det vandrar in. Detta leder till att gurkan tappar vikt då vattenmängden minskar.

Tackar Yellowlemon. Du svarade också på min frågeställning! (Vad händer med gurkans celler vid olika koncentrationer av salt?)
2011-09-29, 20:59
Medlem
Citat:

Eller vänta du kanske missförstod mig, Jag stoppade ner en gurkstav i ett provrör fylld med NaCl-lösning. Inte vattenlösning.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in