2011-09-27, 01:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YellowLemon
Bra om du skriver vilken nivå det är på.... Är det kemi B?

Men jag kör på ändå

Tänk på att den har resonansstrukturer som stabiliserar upp den negativa laddningen på -2. Det går att skriva den med enbart enkelbindningar till syrena om du tycker att det hela blir mycket enklare, jag tycker dock inte att det verkar vettigt. Se det som att svavel även använder tomma d-orbitaler för att kunna dubbelbinda till 2 syren och enkelbinda till dom andra 2. (6bindningar) (egentligen har den 1,5-bindning till samtliga syren pga resonans). Är det fortfarande inte klart så kan jag hämta nån bok där det borde stå en mer grundlig förklaring.

Sulfatjon heter molekylen!

Citat:
Ursprungligen postat av WirelessGkit2
Innan du postar i denna tråd är det ett par saker som kan vara bra att tänka på.
  • Skriv på begriplig svenska! Man ska inte behöva vara kodknäckare för att uttyda vad du vill. Är det enklare för dig, så använd Engelska, huvudsaken är att det går att förstå dig!
  • Skriv vilken nivå det gäller. (Gymnasie A, B, C Högskola etc.)

/Mod

Det var inte någon speciell skolfråga egentligen, mer något jag undrade (diskuterade med mina kompisar som både har läst a och b, och dem kom heller inte ihåg varför det var just så) Tänkte det var onödigt att göra en helt ny tråd bara för den där frågan. Tycker inte det är helt klart, men har fått lite förklaringar på andra håll också så får väl bara acceptera att det är så det är.

Visste inte att min svenska var så dålig, men är norsk så det är inte alltid lika lätt att se själv. Skriver på engelska nästa gång!
2011-09-27, 01:13
Medlem
Fieldleafs avatar
Ämnen sammanfogade.

/mod
2011-09-27, 12:31
Medlem
Vad heter den typ av förening som bildas vid reaktionen etansyra och glycerol?
2011-09-27, 16:51
Medlem
wääuus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beace
Jag misstänker att det du går in på är överkurs för mitt syfte. Jag tar och kopierar min paragraf från labbrapporten:

Citat:
Vi ska göra 1 liter lösning, med koncentrationen 5 mol/l NaOH. Formelmassan för NaOH är 23 + 1 + 16 = 40u, vilket även innebär att 1 mol NaOH väger 40g. Vi ska alltså använda 200g NaOH och 800g vatten för att få fram en lösning med koncentrationen 5 mol/l.

Men jag tror jag förstår vad du menar iallafall.

Nej! Du vill ha 5 mol/liter, inte 5 mol/(kg lösning).
Du ska alltså ta 5 mol NaOH (200 g) och späda till en liter.
2011-09-27, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wääuu
Nej! Du vill ha 5 mol/liter, inte 5 mol/(kg lösning).
Du ska alltså ta 5 mol NaOH (200 g) och späda till en liter.

Hmm, där gör du en bra poäng. Jag vet inte vilken densitet NaOH har, men 200g NaOH + 800g vatten lär väl inte bli 1 liter. Vi gjorde rätt vid laborationen (700g vatten + 200g NaOH, sedan fylla på upp till en liter efter blandning och kylning), bara jag som skrivit dumt. Justerat:

Citat:
Vi ska göra 1 liter lösning, med koncentrationen 5 mol/l NaOH. Formelmassan för NaOH är 23 + 1 + 16 = 40u, vilket även innebär att 1 mol NaOH väger 40g. Vi ska alltså använda 200g NaOH och sedan späda upp till 1 liter med vatten, för att slutligen få en lösning med koncentrationen 5 mol/l.

Tack för hjälpen.
Senast redigerad av Beace 2011-09-27 kl. 18:59.
2011-09-27, 22:01
Medlem
HawkIsHowlings avatar
Gokväll gokväll. Nu är det så här att jag har möte med rektor och handledare i morgon angående mina förlängda kurser och satt nyss stolt och bokade av inlämnade uppgifter när jag till min fasa upptäckte att jag fortfarande hade en liten hemtenta kvar i Natur B (gymnasiekurs). Ämnet är kemi och frågorna jag inte har lyckats att hitta svar till är:

Hur kan atomer uppfylla oktettregeln genom att

a) ingå en jonbindning

b) ingå en kovalent bindning

Tacksam för hjälp
2011-09-27, 22:11
Medlem
Midnights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HawkIsHowling
Gokväll gokväll. Nu är det så här att jag har möte med rektor och handledare i morgon angående mina förlängda kurser och satt nyss stolt och bokade av inlämnade uppgifter när jag till min fasa upptäckte att jag fortfarande hade en liten hemtenta kvar i Natur B (gymnasiekurs). Ämnet är kemi och frågorna jag inte har lyckats att hitta svar till är:

a) ingå en jonbindning

Tacksam för hjälp

Berätta vad din teori är? Vet du vad oktettregeln är?

Beskriv en jonbindning, vad som händer, är det gaser som knyts ihop till en Jonbinding? Vad händer i det yttersta lagret av elektronerna vid en jonbindning?

Det står väldigt enkelt beskrivet i boken.

Likaså vad en kovalent binding är och vad som händer i dens elektronskal. Kort och gott, beskriv vad som är skillnaden mellan jonföreningen och den kovalenta bindingen.

Ärligt talat, detta står så jättebra beskrivet i din bok så orkar du inte läsa det förtjänar du inte godkänt vilket jag hoppas är ditt tilltänkta betyg (ta det inte personligt). Så bläddra nu i boken och läs den där sidan, för det är inte mer än så, eller max en och en halv sida kanske men fan under två.

P.s. Berätta din teori i alla fall så hjälper jag dig efter det. För jag vet att du har en teori och förmodligen är den rätt.
Senast redigerad av Midnight 2011-09-27 kl. 22:13.
2011-09-27, 22:12
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HawkIsHowling

a) ingå en jonbindning

Tacksam för hjälp

I jonbindning så lämnar dom i princip ifrån sig elektroner/tar emot elektroner helt och hållet, eller i alla fall nästan. t.ex. NaF

I en kovalent bindning delar dom på elektronerna helt lika, t.ex. O2

Räcker detta? Ska vara vaken en liten stund till så svarar du snabbt och berättar specifikt vad du inte förstår så ska jag hjälpa dig ikväll.
2011-09-27, 22:35
Medlem
HawkIsHowlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Midnight
Berätta vad din teori är? Vet du vad oktettregeln är?

Beskriv en jonbindning, vad som händer, är det gaser som knyts ihop till en Jonbinding? Vad händer i det yttersta lagret av elektronerna vid en jonbindning?

Det står väldigt enkelt beskrivet i boken.

Likaså vad en kovalent binding är och vad som händer i dens elektronskal. Kort och gott, beskriv vad som är skillnaden mellan jonföreningen och den kovalenta bindingen.

Ärligt talat, detta står så jättebra beskrivet i din bok så orkar du inte läsa det förtjänar du inte godkänt vilket jag hoppas är ditt tilltänkta betyg (ta det inte personligt). Så bläddra nu i boken och läs den där sidan, för det är inte mer än så, eller max en och en halv sida kanske men fan under två.

P.s. Berätta din teori i alla fall så hjälper jag dig efter det. För jag vet att du har en teori och förmodligen är den rätt.

Jag min dumbom har ju såklart inte naturboken hemma. Min spontana gissning på A är att när en atom ingår i en jonbindning så delar den på elektroner med en annan atom och får då ett fullt yttersta skal. Ungefär som ädelgasstruktur. Har jag rätt eller är jag helt ute och cyklar?
Senast redigerad av HawkIsHowling 2011-09-27 kl. 22:41.
2011-09-28, 19:28
Medlem
Bengt-Olovs avatar
Jag har fastnat på att balansera två formler.

Pb(NO₃)₂ + KI → KNO₃ + PbI₂

CH₃OH + O₂ → CO₂ + H₂O

Hur fasen gör jag?

Om jag börjar med att balansera CH₃OH + O₂ → CO₂ + H₂O så börjar jag med att ställa upp hur många atomer varje produkt har av ett ämne.

CH₃OH + O₂ → CO₂ + H₂O

C: 1 1
H: 4 2
O: 3 3

Det är alltså bara vätet som inte stämmer. Om jag ska balansera vätet rätt sätter jag ju så att det blir 2H₂O. Då får jag 4 väte på varje sida men jag får även 4 syre. Ska jag bara fortsätta i all evighet tills det blir rätt?
2011-09-28, 19:34
Medlem
Skulle behöva hjälp med en uppgift. a) Hur stor substansmängd h20 finns det i en liter vatten (en liter =1000g) svar 1,0079*2+16=18,0158 1000/180158=55,50683289 avrundat till 56 mol

b) Vilket är antalet vattenmolekyler i denna substansmängd? svar 56*6,02*10^23=3,3 *10^25

hur många atomer finns finns i denna substansmängd vatten?
svar?
2011-09-28, 20:33
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bengt-Olov
Jag har fastnat på att balansera två formler.

Pb(NO₃)₂ + KI → KNO₃ + PbI₂

CH₃OH + O₂ → CO₂ + H₂O

Hur fasen gör jag?

Om jag börjar med att balansera CH₃OH + O₂ → CO₂ + H₂O så börjar jag med att ställa upp hur många atomer varje produkt har av ett ämne.

CH₃OH + O₂ → CO₂ + H₂O

C: 1 1
H: 4 2
O: 3 3

Det är alltså bara vätet som inte stämmer. Om jag ska balansera vätet rätt sätter jag ju så att det blir 2H₂O. Då får jag 4 väte på varje sida men jag får även 4 syre. Ska jag bara fortsätta i all evighet tills det blir rätt?

Pb(NO₃)₂ + 2KI → 2KNO₃ + PbI₂
Inse att det måste finna lika många PbI₂ som det finns Pb(NO₃)₂ för att balansera upp antalet blyjoner och dubbelt så många KI för att balansera upp jodidjonerna och därmed lika många KNO₃ för att balansera upp antalet kalium.

2CH₃OH + 3O₂ → 2CO₂ + 4H₂O
Inse att förhållandet mellan metanol och koldioxid måste vara 1-1 för att det ska vara lika många kol på varje sida.
Förhållandet mellan koldioxid och vatten måste vara 1-2 för att balansera upp antalet väten. Sedan ser du hur många O2 du behöver, det blir i det här fallet 1,5 så du skalar upp allting med 2.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in