Citat:
Ursprungligen postat av YellowLemon
Bra om du skriver vilken nivå det är på.... Är det kemi B?
Men jag kör på ändå
Tänk på att den har resonansstrukturer som stabiliserar upp den negativa laddningen på -2. Det går att skriva den med enbart enkelbindningar till syrena om du tycker att det hela blir mycket enklare, jag tycker dock inte att det verkar vettigt. Se det som att svavel även använder tomma d-orbitaler för att kunna dubbelbinda till 2 syren och enkelbinda till dom andra 2. (6bindningar) (egentligen har den 1,5-bindning till samtliga syren pga resonans). Är det fortfarande inte klart så kan jag hämta nån bok där det borde stå en mer grundlig förklaring.
Sulfatjon heter molekylen!
Men jag kör på ändå
Tänk på att den har resonansstrukturer som stabiliserar upp den negativa laddningen på -2. Det går att skriva den med enbart enkelbindningar till syrena om du tycker att det hela blir mycket enklare, jag tycker dock inte att det verkar vettigt. Se det som att svavel även använder tomma d-orbitaler för att kunna dubbelbinda till 2 syren och enkelbinda till dom andra 2. (6bindningar) (egentligen har den 1,5-bindning till samtliga syren pga resonans). Är det fortfarande inte klart så kan jag hämta nån bok där det borde stå en mer grundlig förklaring.
Sulfatjon heter molekylen!
Citat:
Ursprungligen postat av WirelessGkit2
Innan du postar i denna tråd är det ett par saker som kan vara bra att tänka på.
/Mod
- Skriv på begriplig svenska! Man ska inte behöva vara kodknäckare för att uttyda vad du vill. Är det enklare för dig, så använd Engelska, huvudsaken är att det går att förstå dig!
- Skriv vilken nivå det gäller. (Gymnasie A, B, C Högskola etc.)
/Mod
Det var inte någon speciell skolfråga egentligen, mer något jag undrade (diskuterade med mina kompisar som både har läst a och b, och dem kom heller inte ihåg varför det var just så) Tänkte det var onödigt att göra en helt ny tråd bara för den där frågan. Tycker inte det är helt klart, men har fått lite förklaringar på andra håll också så får väl bara acceptera att det är så det är.
Visste inte att min svenska var så dålig, men är norsk så det är inte alltid lika lätt att se själv. Skriver på engelska nästa gång!
. Min spontana gissning på A är att när en atom ingår i en jonbindning så delar den på elektroner med en annan atom och får då ett fullt yttersta skal. Ungefär som ädelgasstruktur. Har jag rätt eller är jag helt ute och cyklar?