2011-09-15, 15:21
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heartbeatx
Det fullständiga systematiska namnet med prefix (mono utelämnas) för den sammansatta jonen AuCl2- är?

Den kemiska formeln för jonföreningen innehållande cesium(1+)joner och jodidjoner är?

Svar uppskattas!

Gulddiklorid

CsI
2011-09-15, 16:20
Medlem
iHasBeers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YellowLemon
Ja man kan säga att kalciumkarbonatet fungerar som en "pH återställare" (Buffert mot sänkning är en mer korrekt term)

Studera reaktionen så ser du att det går åt 2 saltsyramolekyler på vänstersidan.
CaCO3(s) + 2 HCl(aq) → CaCl2(aq) + CO2(g) + H2O(l)

Saltsyra reagerar enligt följande i vatten:

(1)
HCl + H2O --> H3O+ + Cl-

pH = -log[H3O+]

pH beror alltså på hur mycket "vätejoner" det är i lösningen, när dom förbrukas så stiger pH igen. Notera reaktion 1 igen, och inse att det inte kommer finnas nåt saltsyra av formen HCl i lösningen överhuvudtaget i princip, utan det dissocierar direkt.

Är det klart nu?

En fråga till bara. Ska inte kalciumkloriden i det första ledet stå som (aq) då det är löst i vatten innan man tillsätter saltsyran? Gör det någon skillnad?
2011-09-15, 16:32
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iHasBeer
En fråga till bara. Ska inte kalciumkloriden i det första ledet stå som (aq) då det är löst i vatten innan man tillsätter saltsyran? Gör det någon skillnad?

Jag gissar att du menar Kalciumkarbonatet (CaCO3) ?
Den är mycket svårlöslig i vatten: Solubility in water 0.00015 mol/L (25°C) (enligt wiki) Så den ska stå som (s) dvs fast fas.
2011-09-15, 16:38
Medlem
iHasBeers avatar
Citat:
Jag gissar att du menar Kalciumkarbonatet (CaCO3) ?
Den är mycket svårlöslig i vatten: Solubility in water 0.00015 mol/L (25°C) (enligt wiki) Så den ska stå som (s) dvs fast fas.

Tack än en gång. Menade självklart Kkalciumkarbonat!
2011-09-15, 18:19
Medlem
Jag är lite osäker på om jag har tänkt rätt angående denna fråga.

Vad skulle hända om samma mängd HCL eller NaOH tillsätts i vatten (istället fär en buffert) vad sker dvs vilket pH bör man få.

Om t ex då kaliumfosfat tillsätts i enbart vatten kommer det förbli surare och surare. dvs 4.3-.4.6 och beroende på stark respektive svag syra så kommer det protolyseras olika. t ex HCL så kommer i prinicp alla molekyler att reagera med vattenmolekylerna och bilda oxoniumjoner som därav ger den sura reaktionen.
Däremot om basen (NaOH) löses i vatten blir lösningen självfallet basisk dock ingen protolys istället kommer jonslagen frigöras i vatten. Det delar upp sig i Na-joner samt OH-joner.

Tack på förhand.
2011-09-15, 18:25
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomen
Jag är lite osäker på om jag har tänkt rätt angående denna fråga.

Vad skulle hända om samma mängd HCL eller NaOH tillsätts i vatten (istället fär en buffert) vad sker dvs vilket pH bör man få.

Om t ex då kaliumfosfat tillsätts i enbart vatten kommer det förbli surare och surare. dvs 4.3-.4.6 och beroende på stark respektive svag syra så kommer det protolyseras olika. t ex HCL så kommer i prinicp alla molekyler att reagera med vattenmolekylerna och bilda oxoniumjoner som därav ger den sura reaktionen.
Däremot om basen (NaOH) löses i vatten blir lösningen självfallet basisk dock ingen protolys istället kommer jonslagen frigöras i vatten. Det delar upp sig i Na-joner samt OH-joner.

Tack på förhand.

Det blir neutralt om lika delar HCl och NaOH tillsätts i vatten.
HCl + NaOH --> H2O + NaCl
2011-09-15, 18:27
Medlem
Det fullständiga systematiska namnet med prefix (mono utelämnas) för den sammansatta jonen PO3^3-
2011-09-15, 18:30
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:
Det fullständiga systematiska namnet med prefix (mono utelämnas) för den sammansatta jonen PO3^3-

Fosfit, "Phosphite" eller dom kanske eftersöker fosfortrioxid, vilket förövrigt är dumt att kalla den då det går under namnet "Phosphite".
2011-09-15, 18:36
Medlem
Citat:
Fosfit, "Phosphite" eller dom kanske eftersöker fosfortrioxid, vilket förövrigt är dumt att kalla den då det går under namnet "Phosphite".

Tusen tack

Har en till fråga:

Vad är den kemiska formeln för den molekylförening som innehåller två arsenikatomer och fem syreatomer.

Och...

Finns det två isomeer av butan?

Föresten vad kallas den ämnesgrupp som ser ut som en cirkel, sex kanter, streck på den första, tredje och femte vägget...hmm vet inte hur jag ska förklara..
Senast redigerad av Heartbeatx 2011-09-15 kl. 18:39.
2011-09-15, 18:42
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:
Tusen tack

Har en till fråga:

Vad är den kemiska formeln för den molekylförening som innehåller två arsenikatomer och fem syreatomer.

Och...

Finns det två isomeer av butan?

Föresten vad kallas den ämnesgrupp som ser ut som en cirkel, sex kanter, streck på den första, tredje och femte vägget...hmm vet inte hur jag ska förklara..

Arsenic pentoxide går den under på engelska, men jag gissar att din lärare vill att du ska döpa den till "diarsenikpentoxid"

Ja det finns 2 isomerer av butan: butan och isobutan
http://en.wikipedia.org/wiki/Butane

Bensen heter den, den strukturen du beskriver är dock ej korrekt även fast den ofta tecknas så...
Se strukturerna till höger längst upp på sidan:
http://en.wikipedia.org/wiki/Benzene
2011-09-15, 18:48
Medlem
Citat:
Arsenic pentoxide går den under på engelska, men jag gissar att din lärare vill att du ska döpa den till "diarsenikpentoxid"

Ja det finns 2 isomerer av butan: butan och isobutan
http://en.wikipedia.org/wiki/Butane

Bensen heter den, den strukturen du beskriver är dock ej korrekt även fast den ofta tecknas så...
Se strukturerna till höger längst upp på sidan:
http://en.wikipedia.org/wiki/Benzene

Hej tusen tack underbara!

Men på den första frågan frågade jag vad den kemiska formeln är
2011-09-15, 19:54
Medlem
Saltvattendroppar får ligga på en oskyddad järnyta. Vad kan hända?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in