2012-05-01, 20:51
Medlem
fejkadmedlems avatar
Kemi A - Syror och Baser

Har problem med en antagligen ganska enkel uppgift, där man ska ta reda på pH i en lösning med saltsyra och salptersyra. Vet inte riktigt hur man ska gå tillväga, och trots att jag grubblat ett tag händer inget. Den lyder som följer:

"En lösning tillreds genom att tillsätta 50 ml konc. saltsyra och 20 ml konc. salpetersyra till 300 ml avjoniserat vatten. Lösningen späds till slutvolymen 1,0 liter. Beräkna pH för denna lösning."

Det står även att massprocenter för salpetersyra är 70% och saltsyra är 38%, samt att densiteten för saltsyra är 1,19 g/ml och salpetersyra 1,42 g/ml.

(saltsyra: 50 ml, 38%, 1.19 g/ml
salpetersyra: 20 ml, 70%, 1.42 g/ml)

Tack på förhand.
2012-05-02, 12:06
Medlem
Jag undrar hur struktur formeln för följande föreningar ser ut. Propan 2 metyl-2-propanol Etyl Metanal Butansyra 1,6-dikloroheptan Cis-3-hexen Trans-2-buten Hydroxybenzen Etanamin.
2012-05-02, 14:34
Medlem
xanax99s avatar
1. Varför ogillar alkaloider aromatiska kolväten men älskar klorerade kolväten när det gäller lösning?

2. Chemscetch, kan man i det testa vad man får om man blandar 1mol av y med 0.4 mol av x å sen sinna vidare med svaret tex svaret reageras med 0.2 mol av z å se vad man får, eller hur funkar det?
Senast redigerad av xanax99 2012-05-02 kl. 14:55.
2012-05-02, 15:07
Medlem
stenenberts avatar
Är protolysreaktioner alltid exoterma?
Senast redigerad av stenenbert 2012-05-02 kl. 15:14.
2012-05-02, 16:59
Medlem
Dr.Lecters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evolo
Jag undrar hur struktur formeln för följande föreningar ser ut. Propan 2 metyl-2-propanol Etyl Metanal Butansyra 1,6-dikloroheptan Cis-3-hexen Trans-2-buten Hydroxybenzen Etanamin.

Den frågan är lätt att svara på om du tittar efter vad reglerna är i namngivandet av kolväten.
2012-05-02, 17:54
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adutrumque
Hej!

Jag har ett ex antal frågor som jag skulle behöva få svar på.

Sker det någon reaktion om man stoppar ett koppar bleck i en Cr3+ lösning?

- Hur ska man tänka här?
En till likadan fråga nedan

Sker det någon reaktion om man stoppar ett krombleck i en Cu2+ lösning?

Skriv reaktionsformel för en av reaktionerna ovan
3C4 2+ + 2Cr --) 3Cu + 2Cr3+

Hur ska jag kunna balansera den formeln? Ser inte hur jag ska göra helt uppriktigt sagt.

Vad är deltaH för reaktionen när 1 mol syrgas bildas från sönderdelning av vatten
Förstår inte hur man ska tänka här.

vi har formeln C3H8 + 5O2 -----) 3CO2 + 4H2O
Beräkna med tabellen bildningsentalpier deltaH för förbränning av 1 mol propan
Hittar inget tabellvärde för denna frågan. Hur ska jag tänka, likaså här..?

Är extremt tacksam för svar.

Utgå från elektrokemiska spänningsserien.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Elektrokemiska_sp%C3%A4nningsserien

Det blir lättare om du skriver av reaktionen korrekt.

Räkna fram deltaH ur tabellvärdet för bindningsentalpier som du finner i din kemi bok.
2012-05-02, 17:56
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fejkadmedlem
Kemi A - Syror och Baser

Har problem med en antagligen ganska enkel uppgift, där man ska ta reda på pH i en lösning med saltsyra och salptersyra. Vet inte riktigt hur man ska gå tillväga, och trots att jag grubblat ett tag händer inget. Den lyder som följer:

"En lösning tillreds genom att tillsätta 50 ml konc. saltsyra och 20 ml konc. salpetersyra till 300 ml avjoniserat vatten. Lösningen späds till slutvolymen 1,0 liter. Beräkna pH för denna lösning."

Det står även att massprocenter för salpetersyra är 70% och saltsyra är 38%, samt att densiteten för saltsyra är 1,19 g/ml och salpetersyra 1,42 g/ml.

(saltsyra: 50 ml, 38%, 1.19 g/ml
salpetersyra: 20 ml, 70%, 1.42 g/ml)

Tack på förhand.

Du har 2st 1-protoniga syror som båda kommer att protolyseras fullständigt, så det enda du behöver göra är att räkna ut hur många mol syra du har och sedan använda formeln pH = -log[H+]

Gör ett försök och posta det, skriv även exakt vad du gör och ha med enheter, annars är det omöjligt att följa och du kommer inte få ett svar.
2012-05-02, 18:06
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xanax99
1. Varför ogillar alkaloider aromatiska kolväten men älskar klorerade kolväten när det gäller lösning?

2. Chemscetch, kan man i det testa vad man får om man blandar 1mol av y med 0.4 mol av x å sen sinna vidare med svaret tex svaret reageras med 0.2 mol av z å se vad man får, eller hur funkar det?

Ogillar att generalisera så mycket som att "alkaloider" ogillar aromatiska kolväten och älskar klorerade kolväten. Varför skulle inte ett klorerat kolväte också kunna vara aromatiskt? Det lär också bero på vilken alkaloid du väljer, kan tänka mig att det är ett flertal som är lösliga i typ bensen. Svar på din fråga skulle ändå kunna vara att alkaloider har ett dipolmoment vilket också många klorerade kolväten har. Lika löser lika.

Chemsketch är bara ett ritprogram, det finns nån variant man kan använda för att få fram NMR-spektran direkt från FID:en annars kan man också använda det till att namnge strukturer upp till en viss storlek, men även hos sigma aldrich är detta möjligt.
2012-05-02, 18:11
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stenenbert
Är protolysreaktioner alltid exoterma?

Rent intuitivt skulle jag säga nej, men jag kan dock inte komma på nån som inte är det på rak arm. Lättast och bäst är att utgå från att samtliga inte är det så att det inte blir fel.
2012-05-02, 21:18
Medlem
xanax99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YellowLemon
Ogillar att generalisera så mycket som att "alkaloider" ogillar aromatiska kolväten och älskar klorerade kolväten. Varför skulle inte ett klorerat kolväte också kunna vara aromatiskt? Det lär också bero på vilken alkaloid du väljer, kan tänka mig att det är ett flertal som är lösliga i typ bensen. Svar på din fråga skulle ändå kunna vara att alkaloider har ett dipolmoment vilket också många klorerade kolväten har. Lika löser lika.

Chemsketch är bara ett ritprogram, det finns nån variant man kan använda för att få fram NMR-spektran direkt från FID:en annars kan man också använda det till att namnge strukturer upp till en viss storlek, men även hos sigma aldrich är detta möjligt.

ok sant jag var lite väl luddig men.... men mitt påstående/min fråga är baserad på hörsägen så att säga.

Alkaloider - C18H21NO3 och C19H21NO3 ex
Aromatiska kolväten i detta fall syftades på toulene, xylene. Visst bensen, enligt merck så löser man 1g C18H21NO3 i 13 ml bensen så det går ja.
Klorerade kolväten det syftades på var de gamla trotjänarna diklormetan (dcm) och kloroform.

Blir då ditt svar detsamma? för ja undrar varför det påstås att de nämnda/(alla?) klorerade tenderar att ha viss affinitet med sagda alkaloider(och fler liknande). Samt att de skyr de nämnda aromatiska klorväten.
"most of these phenanthrene opiates really dislike dissolving in those aromatics like toluene and xylene"

Är det just dipolmomentet, lika löser lika? eller finns det en hund begraven här?

Finns det något programm där man kan mata in vad man tror är en riktig syntes och ´testa´å se vad man får i andra änden så att säga med restprodukter polymer etc?
2012-05-02, 21:41
Medlem
Hej! Är det någon som vet hur reaktionsmekanismen ser ut när bis(2,4,6)triklorfenol oxalat bildas? Med mekanism menar jag alltså att man ska rita ut alla delsteg med mekanismpilar osv.

Reaktionsformeln är iaf:

(2,4,6) triklorfenol reagerar med oxalylklorid då man tillsätter trietylamin. -> bis(2,4,6)triklorfenol oxalat bildas.

Har googlat runt lite men inte hittat ngn fullständig mekanism. Kanske kan bli knepigt att rita här inne så det går bra om ngn skriver typ:

Steg 1: Oxalykloridens syreatom tar upp en väteatom från bla bla..

Tack på förhand.
2012-05-02, 22:15
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xanax99
ok sant jag var lite väl luddig men.... men mitt påstående/min fråga är baserad på hörsägen så att säga.

Alkaloider - C18H21NO3 och C19H21NO3 ex
Aromatiska kolväten i detta fall syftades på toulene, xylene. Visst bensen, enligt merck så löser man 1g C18H21NO3 i 13 ml bensen så det går ja.
Klorerade kolväten det syftades på var de gamla trotjänarna diklormetan (dcm) och kloroform.

Blir då ditt svar detsamma? för ja undrar varför det påstås att de nämnda/(alla?) klorerade tenderar att ha viss affinitet med sagda alkaloider(och fler liknande). Samt att de skyr de nämnda aromatiska klorväten.
"most of these phenanthrene opiates really dislike dissolving in those aromatics like toluene and xylene"

Är det just dipolmomentet, lika löser lika? eller finns det en hund begraven här?

Finns det något programm där man kan mata in vad man tror är en riktig syntes och ´testa´å se vad man får i andra änden så att säga med restprodukter polymer etc?

Det större alkaloiderna med några ringar är ju mer lösliga i toluen och dylikt än vad dom mindre är, gissar att man inte alls kan lösa upp särskilt mycket nikotin i toluen, t.ex. men att det däremot funkar betydligt bättre i DCM. Jag gillar dock fortfarande inte att generalisera så mycker som "alkaloider" finns det ens nån vedertagen definition om vad en alkaloid är, innehåller kväve och syntetiserad av nåt biologiskt är vad jag tänker mig iaf. Men lika löser lika, funkar väldigt ofta, så ofta så att det är dumt att inte använda sig av det.

Har inte sett nåt sånt program där man kan köra in några ämnen och se vad som händer, det närmaste jag stött på är scifinder eller dylika sökmotorer där man kan rita upp en reaktion och se om nån annan har publicerat just den reaktionen och därifrån få upp artiklar som man kan läsa igenom.

Hörde nån gång att det har tagits fram program som kan ta fram alternativa syntesvägar till en molekyl man ritar upp men att dessa program inte var jättebra, samt att det snabbt blir väldigt väldigt många alternativ för bara ett fåtal steg då alternativen är så många.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in