Citat:
Ursprungligen postat av YellowLemon
Ogillar att generalisera så mycket som att "alkaloider" ogillar aromatiska kolväten och älskar klorerade kolväten. Varför skulle inte ett klorerat kolväte också kunna vara aromatiskt? Det lär också bero på vilken alkaloid du väljer, kan tänka mig att det är ett flertal som är lösliga i typ bensen. Svar på din fråga skulle ändå kunna vara att alkaloider har ett dipolmoment vilket också många klorerade kolväten har. Lika löser lika.
Chemsketch är bara ett ritprogram, det finns nån variant man kan använda för att få fram NMR-spektran direkt från FID:en annars kan man också använda det till att namnge strukturer upp till en viss storlek, men även hos sigma aldrich är detta möjligt.
ok sant jag var lite väl luddig men.... men mitt påstående/min fråga är baserad på hörsägen så att säga.
Alkaloider - C18H21NO3 och C19H21NO3 ex
Aromatiska kolväten i detta fall syftades på toulene, xylene. Visst bensen, enligt merck så löser man 1g C18H21NO3 i 13 ml bensen så det går ja.
Klorerade kolväten det syftades på var de gamla trotjänarna diklormetan (dcm) och kloroform.
Blir då ditt svar detsamma? för ja undrar varför det påstås att de nämnda/(alla?) klorerade tenderar att ha viss affinitet med sagda alkaloider(och fler liknande). Samt att de skyr de nämnda aromatiska klorväten.
"most of these phenanthrene opiates really dislike dissolving in those aromatics like toluene and xylene"
Är det just dipolmomentet, lika löser lika? eller finns det en hund begraven här?
Finns det något programm där man kan mata in vad man tror är en riktig syntes och ´testa´å se vad man får i andra änden så att säga med restprodukter polymer etc?