n = antalet mol syre = p*V/(R*T)
p =101,3*10^3
T=273.15+25
R=8.314
V=1
Borde det inte vara såhär, har jag missat något? Jag är lite småpåverkad just nu, men i vanliga fall borde jag kunna göra detta i sömnen. Ojjj vad lite kemikalier kan åstadkomma
Det du får ut är väl substansmängden för vatten eller?
Sedan när är NTP 0°C och 101.325kPa.
Just den kombinationen finns ej!
Saxat från wiki:
In chemistry, standard condition for temperature and pressure (informally abbreviated as STP) are standard sets of conditions for experimental measurements, to allow comparisons to be made between different sets of data. The most used standards are those of the International Union of Pure and Applied Chemistry (IUPAC) and the National Institute of Standards and Technology (NIST), although these are not universally accepted standards. Other organizations have established a variety of alternative definitions for their standard reference conditions. The current version of IUPAC's standard is a temperature of 0 °C (273.15 K, 32 °F) and an absolute pressure of 100 kPa (14.504 psi, 0.986 atm),[1] while NIST's version is a temperature of 20 °C (293.15 K, 68 °F) and an absolute pressure of 101.325 kPa (14.696 psi, 1 atm). International Standard Metric Conditions for natural gas and similar fluids[2] is 288.15 Kelvin and 101.325 kPa.
Jag använder dom jag brukar använda mig av i vanliga fall.
Mördarmyran gjorde ett tappert försök men missade på volymen, varför han utgick från just syre vet jag ej, en idealgas är vad som avses iaf. Frågeformuleringen är förövrigt oerhört konstig, och jag betvivlar att den är korrekt avskriven från något vettigt dokument.
pv=nRT -->
n = pv/(RT = 101.325*10^3*10^-3/(8,314*273,15)
Slå på miniräknaren kan du göra själv (Y) Du ska erhålla ett svar nånstans emellan 0,04 - 0,05 mol/L
Vi har fått i uppdrag i kemin att "hjälpa ett kemiteknikföretag att finna en produkt att tillverka som kommer att vara konkurrenskraftig i framtiden". Kriterierna som ska uppfylla är följande:
* Ange era materialval där ni motiverar varför ni har valt era material utifrån materialets kemiska egenskaper och hållbar utveckling
* Ge en kemisk förklaring till varför era material har vissa egenskaper. till exempel vilka inre och yttre bindningar som finns mellan molekylerna eller materialets plats i periodiska systemet.
Kort sagt ska vi hitta på något nytt material/en produkt, och motivera hur och varför den fungerar från ett kemiskt perspektiv. Det måste inte vara något realiserbart, bara det låter trovärdigt i teorin så är det OK.
Laborationen som är gjord är att vi har blandat vatten med kalciumkarbonat och BTB. Därefter blandat i saltsyra. Lösningen blir till en början gul av saltsyran men återgår sedan till neutral (grön). Men varför? Vad är det som händer? Kan någon snälla förklara!
Laborationen som är gjord är att vi har blandat vatten med kalciumkarbonat och BTB. Därefter blandat i saltsyra. Lösningen blir till en början gul av saltsyran men återgår sedan till neutral (grön). Men varför? Vad är det som händer? Kan någon snälla förklara!
kalciumkarbonat reagerar med saltsyran enligt följande:
(Saxat från wiki, går snabbare att googla och klippa än att skriva det själv....)
Det är med andra ord jätteenkelt att hitta sådana här reaktioner på google
Återkom om du fortfarande inte förstår, gärna specifika frågor
(Saxat från wiki, går snabbare att googla och klippa än att skriva det själv....)
Det är med andra ord jätteenkelt att hitta sådana här reaktioner på google
Återkom om du fortfarande inte förstår, gärna specifika frågor
Men vad har vattnet med det hela att göra? Gör det bara saltsyran mer utspädd? Betyder det att kalciumkarbonatet är pH-återställande med tanke på att det återgår till grön färg? Har dessutom ingen aning om vad bokstäverna efter beteckningarna har med saken att göra!