2011-09-13, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KillerAnt
n = antalet mol syre = p*V/(R*T)
p =101,3*10^3
T=273.15+25
R=8.314
V=1

Borde det inte vara såhär, har jag missat något? Jag är lite småpåverkad just nu, men i vanliga fall borde jag kunna göra detta i sömnen. Ojjj vad lite kemikalier kan åstadkomma

Det du får ut är väl substansmängden för vatten eller?
2011-09-14, 10:29
Medlem
YellowLemons avatar
Sedan när är NTP 0°C och 101.325kPa.
Just den kombinationen finns ej!

Saxat från wiki:

Jag använder dom jag brukar använda mig av i vanliga fall.

Mördarmyran gjorde ett tappert försök men missade på volymen, varför han utgick från just syre vet jag ej, en idealgas är vad som avses iaf. Frågeformuleringen är förövrigt oerhört konstig, och jag betvivlar att den är korrekt avskriven från något vettigt dokument.

pv=nRT -->
n = pv/(RT = 101.325*10^3*10^-3/(8,314*273,15)
Slå på miniräknaren kan du göra själv (Y) Du ska erhålla ett svar nånstans emellan 0,04 - 0,05 mol/L
2011-09-14, 13:07
Medlem
Fieldleafs avatar
Ämnen sammanfogade.

/mod
2011-09-14, 13:27
Medlem
NickaNyfikens avatar
Hur balanseras den kemiska formeln "CA(OH)2 + CO2 =>"? Det är kalkvatten + koldioxid=> men vad blir det sen?
2011-09-14, 14:47
Medlem
Carelesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NickaNyfiken
Hur balanseras den kemiska formeln "CA(OH)2 + CO2 =>"? Det är kalkvatten + koldioxid=> men vad blir det sen?
CaCO3 (kalciumkarbonat), dock är reaktionen obalanserad så vi balanserar helt enkelt med vatten och får:
Ca(OH)2 + CO2 => CaCO3 + H2O
2011-09-14, 14:55
Medlem
DaGirafts avatar
Skoluppgift, HJÄLP!

Vi har fått i uppdrag i kemin att "hjälpa ett kemiteknikföretag att finna en produkt att tillverka som kommer att vara konkurrenskraftig i framtiden". Kriterierna som ska uppfylla är följande:

* Ange era materialval där ni motiverar varför ni har valt era material utifrån materialets kemiska egenskaper och hållbar utveckling

* Ge en kemisk förklaring till varför era material har vissa egenskaper. till exempel vilka inre och yttre bindningar som finns mellan molekylerna eller materialets plats i periodiska systemet.

Kort sagt ska vi hitta på något nytt material/en produkt, och motivera hur och varför den fungerar från ett kemiskt perspektiv. Det måste inte vara något realiserbart, bara det låter trovärdigt i teorin så är det OK.

Slå mig med häpnad med era idéer, Flashback!
2011-09-14, 14:59
Bannlyst
Använd skolboken istället.
2011-09-14, 15:01
Medlem
tältpinnes avatar
Någonting i graphene/grafene så klart, det är ju stekhett efter nobelpriset. Användningsområdet är oändligt.
2011-09-14, 15:27
Medlem
Fieldleafs avatar
Ämnen sammanfogade.

/mod
2011-09-14, 19:09
Medlem
iHasBeers avatar
Har en kemifråga (NK B)

Laborationen som är gjord är att vi har blandat vatten med kalciumkarbonat och BTB. Därefter blandat i saltsyra. Lösningen blir till en början gul av saltsyran men återgår sedan till neutral (grön). Men varför? Vad är det som händer? Kan någon snälla förklara!
2011-09-14, 19:50
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iHasBeer
Har en kemifråga (NK B)

Laborationen som är gjord är att vi har blandat vatten med kalciumkarbonat och BTB. Därefter blandat i saltsyra. Lösningen blir till en början gul av saltsyran men återgår sedan till neutral (grön). Men varför? Vad är det som händer? Kan någon snälla förklara!

kalciumkarbonat reagerar med saltsyran enligt följande:

CaCO3(s) + 2 HCl(aq) → CaCl2(aq) + CO2(g) + H2O(l)

(Saxat från wiki, går snabbare att googla och klippa än att skriva det själv....)
Det är med andra ord jätteenkelt att hitta sådana här reaktioner på google

Återkom om du fortfarande inte förstår, gärna specifika frågor
2011-09-14, 20:05
Medlem
iHasBeers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YellowLemon
kalciumkarbonat reagerar med saltsyran enligt följande:

CaCO3(s) + 2 HCl(aq) → CaCl2(aq) + CO2(g) + H2O(l)

(Saxat från wiki, går snabbare att googla och klippa än att skriva det själv....)
Det är med andra ord jätteenkelt att hitta sådana här reaktioner på google

Återkom om du fortfarande inte förstår, gärna specifika frågor

Men vad har vattnet med det hela att göra? Gör det bara saltsyran mer utspädd? Betyder det att kalciumkarbonatet är pH-återställande med tanke på att det återgår till grön färg? Har dessutom ingen aning om vad bokstäverna efter beteckningarna har med saken att göra!

Och tack så mycket för att du hjälper mig!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in