2011-04-02, 13:33
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tuben96
tack, men kan man verkligen lita på det som står på wikipedia då?

Tycker du det verkar suspekt letar du upp källan som står längst ner på sidan. Men med tanke på vad jag läst av dig hittills på kemiforumet så kan du inte lära dig sämre än vad det redan är i alla fall.
2011-04-02, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YellowLemon
Tycker du det verkar suspekt letar du upp källan som står längst ner på sidan. Men med tanke på vad jag läst av dig hittills på kemiforumet så kan du inte lära dig sämre än vad det redan är i alla fall.
okej, tack!
2011-04-02, 16:37
Medlem
wääuus avatar
Någon som kan lösa denna?
http://www.c3l6.co.uk/img/uploads/manfred_030.png

Det är från den tävlingen som diskuterades förra månaden, det ska ha med kemi att göra. Mycket svårt!

frågan är egentligen vad x*y*z är...
2011-04-02, 19:17
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wääuu
Någon som kan lösa denna?
http://www.c3l6.co.uk/img/uploads/manfred_030.png

Det är från den tävlingen som diskuterades förra månaden, det ska ha med kemi att göra. Mycket svårt!

frågan är egentligen vad x*y*z är...

Har du löst den själv?
Några ideer hur man ska tänka eller vad tävlingen den är hämtad ifrån heter.

Har svårt för att hitta ett problem och inte kunna lösa det, det sätter sig i bakhuvudet och är allmänt irriterande....
2011-04-03, 14:55
Medlem
wääuus avatar
Nej tyvärr, skitstörigt... Det är sista frågan i apriltävlingen.
Jag har försökt hitta system med hur värdena ökar för varje rad. Men jag antar att man ska tänka på kemi och inte matematik här som vanligt...

Edit: tävlingen är c3l6.org
Senast redigerad av wääuu 2011-04-03 kl. 15:08.
2011-04-03, 16:09
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wääuu
Nej tyvärr, skitstörigt... Det är sista frågan i apriltävlingen.
Jag har försökt hitta system med hur värdena ökar för varje rad. Men jag antar att man ska tänka på kemi och inte matematik här som vanligt...

Edit: tävlingen är c3l6.org

Jag satta mig med periodiska systemet och försökte ersätta siffrorna med ämnen. Gissade att 88 skulle kunna vara O2, gick efter 8 som O och 88 som 2O = O2. Men körde fast efter ett tag, resultatet hann bli med balansering av mig....
??? - LI2 - H
MgH2 - O2 - C
O2 - LiC - BeH2

Matrisen var inte alltför trevlig att räkna på för hand så tog hjälp av http://easycalculation.com/matrix/matrix-algebra.php men lösningar för nollrummet eller vad det heter blir bara x=y=z=0, så jag antar att det inte finns nån annan vettig lösning. Talen längst ner är ju bara en produkt av kolonnerna.

Ska sätta mig en stund lite senare med och se om man lyckas hitta på nåt mer långsökt, lite "på spåret"-känsla av det här...
2011-04-04, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YellowLemon
Jag gissar som så att när bromet gör en nukleofil attack på kolet så är det tertiära kolet mycket stabilare utan att ha 4 bindningar än vad det primära kolet längst ut på kedjan är, därför är det det ändkolet som angrips.
Då det finns mycket vattenmolekyler i lösningen så är det mycket troligt att det kommer ett vatten och sätter sig på kolet med bara 3 bindningar. Vattnet släpper sedan ifrån sig ett väte efter att det satt sig på kolet. Det blir då en alkohol.

Bra nog? Eller är det nåt ytterligare?
Tackar! de ser ut att vara precis de som min kära lärare eftersökte och lite till
2011-04-04, 19:48
Medlem
Hur stor massa järn reagerar med svavelsyra till 5,000m^3 väte?
hur stor substansmänd H2SO4 reagerar?

Till en saltlösning tillsattes 5,00 ml 0.28 mol/dm3 NaOH (aq). Hur stor volym gick åt om pH av saltsyralösningen var pH=2.5?
2011-04-04, 21:08
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sollentunabusen
Hur stor massa järn reagerar med svavelsyra till 5,000m^3 väte?
hur stor substansmänd H2SO4 reagerar?

Till en saltlösning tillsattes 5,00 ml 0.28 mol/dm3 NaOH (aq). Hur stor volym gick åt om pH av saltsyralösningen var pH=2.5?

Använd dig av allmänna gaslagen:
pv = nRT -->
n = pv/(RT)

leta upp reaktionsformeln för järn och svavelsyra till vätgas och se hur många vätgasmolekyler du får per svavelsyramolekyl. Du vet hur många de behöver för att få 5m^3 av ovanstående uträkningar.

Formulera fråga 2 som den står i boken!
2011-04-05, 17:13
Medlem
hej har lite problem me denna tycks de som
vet inte riktigt hur man skall räkna.

Skriv formeln för protolys av ammoniak samt
beräkna pOH och pH i 0,010 mol/dm3
ammoniaklösning

formeln är ju NH3 + H2O => NH4 + OH
men kan inte få ut de andra
2011-04-05, 20:26
Medlem
No - laborationer och annat

Hej! Jag var bortrest när klassen labba, så om någon på bästa sätt kan förklara en del saker...så skulle
de vara schysst!

Du har en tennbit. Beskriv den. Okej, jag vet att den har glansig yta, det är en metall, den är silverfärgad. Vad mer kan jag säga? (leder den värme/elektricitet?) Fast form.

Smält tennbiten. Beskriv den nu. Okej, den är fortfarande silverfärgad? ELLER? och den är flytande.

Låt det kallna (stelnar den då). Beskriv.

RESULTAT.
Har tenn samma egenskaper före och efter exprimentet? har någonting ändrats? vad? (detta är också en fråga)

SVAVEL + JÄRN
Du har svavel och järn i två provrör.
Beskriv de båda ämnena:färg,lukt,konsistens,är det magnetiska etc.
SVAVEL
JÄRN:

blanda dem i ett och samma provrör. stäng provröret med en kork. försök att separera svavel från järn. Går det?
Då svarar jag,ja. Man tar väl en magnet? eller?

Hetta upp blandningen. Vad händer?
Beskriv ämnet som bildas. Det är väl järnsulfid? eller?

Vad är det andra namnet för förbränning?
Vad heter ämnet som bildas vid förbränning?
2011-04-05, 21:14
Medlem
Fieldleafs avatar
Trådar sammanfogade.

/mod

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här