Citat:
Ursprungligen postat av
zneskarm
Trodde jag hade förstått hur elektronerna fylls på för respektive energinivå, men när jag kommer till D nivån blir något gaulet..
S nivån kan det finnas maximalt 2 st elektroner. S => 1 x 2 e- = 2 e-
P nivån kan det finnas maximalt 6 st elektroner. S, Px, Py, Pz => 1 x 2 + 2 x 3 = 8 e-
D nivån kan det finnas maximalt 18 st elektroner. S, Px, Py, Pz, Dx, Dy, Dz, Dxy, Dxz, Dyz
=> (1 x 2e) + (3 x 2e) + (6 x 2e) = 20 e? men det stämmer ju inte.. ska ju vara 18 e?..
..är det så enkelt att det inte finns någon S nivå på D nivån?.. om ni förstår vad jag menar.. ;P
F nivån kan det finnas maximalt 32 st elektroner.
Någon som kan förklara hur det egentligen fungerar, trodde jag hade förstått det här med hur de olika elektronerna fylls på för respektive energinivåer.
Hoppas ni förstår hur jag har tänkt och kan klargöra för mig hur det egentligen sker, tack!
Som jag fattar det hela så tar ditt matematisktlogiska resonemang inte hänsyn till det tredimensionella utseendet på de olika orbitalerna...
En "
klotformad" S-orbital finns ju innerst på varje vågrät period i det periodiska systemet, samt tre st. "
dubbelpäronformade" P-orbitaler i alla perioder utom den första, medan de
fem D-orbitalerna i alla perioder utom de tre första inte lika enkelt som S- och P-orbitalerna kan uttryckas matematiskt... eftersom fyra av D-orbitalerna liknar dubblerade P-orbitaler medan den femte ser helt annorlunda ut... de uttrycks således med Dyz, Dxz, Dxy, Dx² - y² och Dz²... och hur de ser ut visas t.ex.
här...