2011-03-22, 17:33
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roza93
Jag menade trycket i allmänhet. Det jag såg i filmen på youtube var något samband som liknade det här:
Q> 1 E(cell) < E^0 (normalpotential)
Q< 1 E(cell) > E^0 (normalpotential)

problemet var dock att det var svårt att uppfatta vad det innebar, är det om tyrcket (iallmenhet) eller handlar det om koncentrationen och var? i den positiva halvceller eller i den negativa?

Tack på förhand// Roza93

Gastrycket för ingående substans är hanterat där. Trycket överlag tror jag inte har nån direkt betydelse om man inte börjar tala om mycket stora tryck...

Det är koncentrationen av produkter genom koncentrationen av reaktanter som avses med Q.
Vilken nivå är det på förresten? Kemi B?

Det är självklart koncentrationen i lösning som avses om inte det var klart.
2011-03-22, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YellowLemon
Gastrycket för ingående substans är hanterat där. Trycket överlag tror jag inte har nån direkt betydelse om man inte börjar tala om mycket stora tryck...

Det är koncentrationen av produkter genom koncentrationen av reaktanter som avses med Q.
Vilken nivå är det på förresten? Kemi B?

Det är självklart koncentrationen i lösning som avses om inte det var klart.

Japp det är kemi B, riktig jobbig kurs, men hoppas på att få bra betyg i den ^^

men om jag lätt ska sammanfatta det så är:
Q< 1 E(cell) > E^0 (normalpotential) då det är i den negativa halvcellen och det är koncentrationen Q ska förställa

Q> 1 E(cell) < E^0 (normalpotential) då är denna i den positiva halvcell och Q= koncentration?

Vad händer då med trycket i halvcellerna?

Eller har jag missupfattat allt?
2011-03-22, 18:22
Medlem
Behöver lite hjälp om antikens Grekland

1. De grekiska stadsstaterna bildade kolonier, Vad är en koloni?
2. Beskriv hur en typisk grekisk stadsstat är uppbyggd.
3. Ge exempel på vad Alexander den store gjorde för att bli populär i sitt erövrade jätterike.

Mycket tacksam om nån kan hjälpa mig med dom här frågorna
2011-03-22, 19:12
Medlem
FESKEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnugN
Behöver lite hjälp om antikens Grekland

1. De grekiska stadsstaterna bildade kolonier, Vad är en koloni?
2. Beskriv hur en typisk grekisk stadsstat är uppbyggd.
3. Ge exempel på vad Alexander den store gjorde för att bli populär i sitt erövrade jätterike.

Mycket tacksam om nån kan hjälpa mig med dom här frågorna

Haha, du är lite fel ute pojk, kemidelen detta. Om jag vore du så skulle jag googla efter mina svar.
2011-03-22, 20:04
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roza93
Japp det är kemi B, riktig jobbig kurs, men hoppas på att få bra betyg i den ^^

Q< 1 E(cell) > E^0 (normalpotential) då det är i den negativa halvcellen och det är koncentrationen Q ska förställa

Q> 1 E(cell) < E^0 (normalpotential) då är denna i den positiva halvcell och Q= koncentration?

Vad händer då med trycket i halvcellerna?

Eller har jag missupfattat allt?

Det nernst ekvation säger är att vid olika koncentrationer blir E olika stort. Man kan med andra ord skapa en så kallad koncentrationscell som enbart drivs av att det är olika höga koncentrationer av samma joner i de olika polerna. Dom värdena man får från boken gäller för 1 molariga lösningar, standardiserade med andra ord, närmare bestämt gäller det för lösningar där koncentrationerna är identiska och konstanta.

Nernst ekvation bör för övrigt inte ingå i kemi B utan i första oorganiska kursen i kemi på universitetet. Så det borde leda till ett MVG i elektrokemidelen om du behärskar detta tycker jag.

Måste bara lägga till pilarna (-->) så att det är klart...
Q< 1 --> E(cell) > E^0 (normalpotential) då det är i den negativa halvcellen och det är koncentrationen Q ska förställa

Q> 1 --> E(cell) < E^0 (normalpotential) då är denna i den positiva halvcell och Q= koncentration?

Förstår fortfarande inte vad du menar när du säger trycket? Atmosfärstrycket? Jag hade släppt trycket och inte tänkt på det.
2011-03-22, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YellowLemon
Det nernst ekvation säger är att vid olika koncentrationer blir E olika stort. Man kan med andra ord skapa en så kallad koncentrationscell som enbart drivs av att det är olika höga koncentrationer av samma joner i de olika polerna. Dom värdena man får från boken gäller för 1 molariga lösningar, standardiserade med andra ord, närmare bestämt gäller det för lösningar där koncentrationerna är identiska och konstanta.

Nernst ekvation bör för övrigt inte ingå i kemi B utan i första oorganiska kursen i kemi på universitetet. Så det borde leda till ett MVG i elektrokemidelen om du behärskar detta tycker jag.

Måste bara lägga till pilarna (-->) så att det är klart...
Q< 1 --> E(cell) > E^0 (normalpotential) då det är i den negativa halvcellen och det är koncentrationen Q ska förställa

Q> 1 --> E(cell) < E^0 (normalpotential) då är denna i den positiva halvcell och Q= koncentration?

Förstår fortfarande inte vad du menar när du säger trycket? Atmosfärstrycket? Jag hade släppt trycket och inte tänkt på det.

Tack så mycket för all hjälp XDDD,

Det stod i uppgiften "... hur e förändras med koncentration och tryck...", jag vart också lite tveksam om vad för tryck om( läraren) menade med det när hon gav oss frågan.

Men, men tack så mycket för all hjälp det behövde jag verkligen, XDDD
2011-03-23, 16:41
Medlem
Hej!

Har kört fast hårt i en laboration där man ska bevisa vad som blir över vid sönderdelning av natriumvätekarbonat vid upphettning. Jag har bildat uppfattning att det kommer bildas CO2 och H2O, men hur ska jag kunna bevisa detta?

MVH Kalium
2011-03-23, 16:49
Medlem
Sympoziums avatar
Vad skulle ni säga om den här uppgiften?
http://localhostr.com/file/vtIMple/kemiuppgift1.jpg
2011-03-23, 18:27
Medlem
Forzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sympozium
Vad skulle ni säga om den här uppgiften?
http://localhostr.com/file/vtIMple/kemiuppgift1.jpg

Excitation, vibrationsrelaxering och emission.

Alltså
1. Du lyser på någonting.
2. Det blir varmt.
3. Saken du lyser på skickar tillbaka strålning (ev. i form av synligt ljus med annan färg än du lyste med)
2011-03-23, 20:36
Medlem
okej jag behöver lite hjälp med ett no projekt angående "kolets kretslopp".
.behöver veta om kolmolekylen och dess uppbygnad (strukturformeln och summaformeln)
.vad man använder ämnet kol till
.i stora drag hur kolets krettslopp fungerar
.om kolets egenskaper
.betydelsen kol har för vårt samhälle
.och eventuell historia
jag suger riktigt hårt på NO måste få minst ett vg för att komma in på de gymnasiet jag ska in på så behöver hjälp :s vad är relevant fakta förästen`? (sorry om min stavning suger är inte bäst i skolan )
2011-03-23, 21:10
Medlem
..FAN..s avatar
Kemi A fråga

Hur fan vet jag om två ämnen ska reagera med varandra genom att kolla på spänningsserien?

Tex:
CuSO4(aq) + Al = reaktion
Al2(SO4)3(aq) + Cu = ingen reaktion

Varför blir det så?
2011-03-23, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kangaruboy
vill mest få reda på vad hur de kan påverka samhället och de finns inget på google om de, det finns bara ren fakta om vad kollets kretslopp är, plus att jag frågade inte om de var åldersgräns här och om jag ska söka på google jag vill bara ha några svar på mina frågor inget annat om du inte vill besvara mina frågor varför ska du då börja prata om annat???

http://skolarbete.nu/skolarbeten/kolets-kraft-i-samhallet/

Första träffen med google, http://skolarbete.nu/skolarbeten/kolets-kraft-i-samhallet/
Om jag har fattat det rätt vill du ha reda på plus och minus sidor med användning av kolkraftverk i Sverige?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in