Citat:
Ursprungligen postat av Roza93
Japp det är kemi B, riktig jobbig kurs, men hoppas på att få bra betyg i den ^^
men om jag lätt ska sammanfatta det så är:
Q< 1 E(cell) > E^0 (normalpotential) då det är i den negativa halvcellen och det är koncentrationen Q ska förställa
Q> 1 E(cell) < E^0 (normalpotential) då är denna i den positiva halvcell och Q= koncentration?
Vad händer då med trycket i halvcellerna?
Eller har jag missupfattat allt?
Det nernst ekvation säger är att vid olika koncentrationer blir E olika stort. Man kan med andra ord skapa en så kallad koncentrationscell som enbart drivs av att det är olika höga koncentrationer av samma joner i de olika polerna. Dom värdena man får från boken gäller för 1 molariga lösningar, standardiserade med andra ord, närmare bestämt gäller det för lösningar där koncentrationerna är identiska och konstanta.
Nernst ekvation bör för övrigt inte ingå i kemi B utan i första oorganiska kursen i kemi på universitetet. Så det borde leda till ett MVG i elektrokemidelen om du behärskar detta tycker jag.
Måste bara lägga till pilarna (-->) så att det är klart...
men om jag lätt ska sammanfatta det så är:
Q< 1 --> E(cell) > E^0 (normalpotential) då det är i den negativa halvcellen och det är koncentrationen Q ska förställa
Q> 1 --> E(cell) < E^0 (normalpotential) då är denna i den positiva halvcell och Q= koncentration?
Förstår fortfarande inte vad du menar när du säger trycket? Atmosfärstrycket? Jag hade släppt trycket och inte tänkt på det.