2010-09-27, 19:23
Medlem
GalFisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vizzio
Behöver hjälp med denna kluriga frågan:

7. Salter ser ju ofta väldigt lika ut. Ett av salterna här var ju också väldigt giftigt. Hur skulle du nu göra för att ta reda på att det inte var detta salt du hade om någon försökte förgifta dig?

Salterna som vi använde var:
Natriumklorid
Litiumklorid
Strontiumklorid
Bariumklorid

Alla salterna kan skiljas vha. flamtest: Natriumklorid=gult, strontiumklorid=rött, litiumklorid=rödlila (det är för övrigt också giftigt, men i mindre grad), bariumklorid=grönt (riktigt giftigt).
Iofs skulle en smartare giftblandare blanda lite bariumklorid i vanligt salt, och natriumet skulle maskera det gröna i flamtestet. Då är det fällning med sulfat som gäller.
2010-09-27, 19:34
Medlem
ChemistryAddicts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GalFisk
Kopparjonerna fälls ut som rent koppar, och aluminiumet går i lösning som joner.
Cesiumoxid är inte stabilt i vatten, utan bildar cesiumhydroxid. Samma med alla alkalimetalloxider. Jag antar att det är energimässigt gynnsamt helt enkelt.
2 Fe + 3 Cl2 ---> 2 FeCl3 - järnet oxideras (tappar 3 elektroner, oxidationstal +3), kloret reduceras (får en elektron var, oxidationstal -1).
Vad är det för kemisk formel för förloppet?
2010-09-27, 19:44
Medlem
ChemistryAddicts avatar
Om man t.ex. har kopplat ihop fyra citroner med magnsium och koppar som elektroder, varför är spänningen som högst när dessa är ihopkopplade med varandra? Varför minskar den när man tar bort en citron (varje citron består av en bit magnsium och en bit zink)?
2010-09-27, 19:55
Medlem
2 kemi frågor!!

Tja!

Behöver hjälp med dessa 2 frågor..

Koncentrationen av nickeljoner i ett 25,00 ml prov bestämdes genom utfällning nickeldimetylglyoxim (NiC8H14N4O4). Efter filtrering, tvättning och torkning vägde fällningen 0,2736 gram. Beräkna halten nickeljoner i det ursprungliga provet!

och

Järnmetall kan framställas genom reduktion av hematit, Fe2O3, med kol vid hög tempteratur enligt

Fe2O3(s) + 3C -> 2Fe(l) + 3CO(g)

Vilken massa kol behövs för att producera 500 kg järn?
2010-09-27, 20:31
Medlem
En liten knepig kemiuppgift här. Typisk uppgift man kan kugga på under prov.

"Du ska blanda kaliumhydroxidlösning med saltpetersyra och bestämma entalpiändringen deltaH."

[b]1. Mät upp och häll 100 cm^3 saltpetersyra med koncentrationen 2,5mol/dm^3 i kalorimetern.
2. Mät upp 100 cm^3 KOH-lösning med koncentrationen 2,00 mol/dm^3 i ett mätglas(n = 0,200 mol).

Enligt min lärare är det lite knepigt här. I början fick jag veta att kaliumhydroxid(fast) innehåller 15 massprocent vatten. Så uppgift 2 ska ändras på något sätt, vet inte om det är koncentrationen eller volymen. Snälla kan någon förklara?

Tänkte om det var att jag bara skulle ta lite mer kaliumhydroxidlösning så att jag får den substansmängd kalium jag behöver i detta...B]
2010-09-27, 20:39
Medlem
Tjo, har en liten fråga ang CuSO4 + H2O (kopparsulfat).

När man har bränt kopparsulfatet så att vattnet i saltet avdunstat och sedan lägger till nytt destillerat vatten, vad är det då som sker?

Jag vet att de uppstår värme och att de förbrända kopparsulfatet tar åt sig vattnet och blir blått igen, men hur förklarar man varför det uppstår värme?

Jag TROR det har och göra med att de krävs så pass mycket värme för att bryta jonbindningen i saltet så att den kan ta åt sig vattenmolekylerna och återgå till sin tidigare form, stämmer detta?
2010-09-27, 21:06
Medlem
skinken92s avatar
tjenatjena....

Hur ritar man upp atomen Si med atomnummer 14 och atommassan 29?
2010-09-27, 21:14
Medlem
Beräkna pH-värdet

Tjena.

Finns det någon som kan hjälpa mig med denna?

Man har 150,0 cm3 bariumhydroxidlösning med pH=12,30. Till denna lösning
sätter man 50,0 cm3 saltsyralösning med pH= 1,30. Beräkna pH-värdet för
lösningen.

Tack
2010-09-27, 21:25
Medlem
Röbbesnöbbes avatar
Du kan ju börja med att ta reda på molförhållandet och sedan hur många mol det är av de olika ämnena.

Dvs, hur många H3O+ samt OH- det finns i de olika ämnena som sedan tar ut varandra.
2010-09-27, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Röbbesnöbbe
Du kan ju börja med att ta reda på molförhållandet och sedan hur många mol det är av de olika ämnena.

Dvs, hur många H3O+ samt OH- det finns i de olika ämnena som sedan tar ut varandra.
Du sätter upp en protolys, ser hur många mol H30+ eller OH- du får över efter protolysen, sen tar du -lg på den molmassen och får fram antingen pH för syran eller pH för basen beroende på om du har ett överskott på OH eller H3O
2010-09-27, 21:30
Medlem
ChemistryAddicts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChemistryAddict
Om man t.ex. har kopplat ihop fyra citroner med magnsium och koppar som elektroder, varför är spänningen som högst när dessa är ihopkopplade med varandra? Varför minskar den när man tar bort en citron (varje citron består av en bit magnsium och en bit zink)?
Ingen?
2010-09-27, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Röbbesnöbbe

Citera vem du svarar till.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in