2009-10-04, 21:23
Bannlyst
Har ett litet problem med att formulera mig här, har som i läxa att argumentera varför han har fel samt hur det egentligen gick till.

Citat:
Ursprungligen postat av Bing Bang-Trams
Två forskare har belönats med nobelpriset i fysik för att den så kallade big bang för 13 miljarder år sedan gjorde att alla planeter inkl. jorden plus allt liv kom till. Vem tror på sånt trams? Att en jätteexplosion på 3000 grader skulle bringa liv ur ingenting. Vid så hög temperatur brann nog även icke-brännbart material upp. Min erfarenhet av explosioner och 3,000 gradig värme är inget annat än omedelbar död. Se bara på alla självmordsbombare. Hur många döda människor kommer till liv vid varje sprängdåd? Inte särskilt många väl?

Skulle uppskatta hjälp, extremt mycket
2009-10-04, 21:35
Medlem
Obersturmfuhrers avatar
Det ligger väl mer inne på fysik, men explosionen bör ha varit aningen varmare än 3000 grader (förmodligen 300 000 000 grader). När Big Bang smällde skapades inte jorden och planeterna i smällen så vitt jag förstått teorin, snarare frigjordes en stor mängd energi som successivt drog ihop sig till väte och helium som bildade stora gasmoln som genom ett högt tryck bildade en fusion som i sin tur bildade tyngre ämnen som vid novor slungades ut i rymden och samlade sig i nebulosor (gasmoln) som genom gravitation bildade större klumpar som blev planeter. Big bang ska ha skett för strax över 13 miljarder år sedan och vårt solsystem bildades för drygt 4,5 miljarder år sedan.

När det gäller självmordsbombare skulle jag nog inte uttala mig förrän 13 miljarder år efter att han har sprängt sig. Det poppade inte upp några djur i Big Bang.
Senast redigerad av Obersturmfuhrer 2009-10-04 kl. 21:37.
2009-10-04, 21:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Obersturmfuhrer
Det ligger väl mer inne på fysik, men explosionen bör ha varit aningen varmare än 3000 grader (förmodligen 300 000 000 grader). När Big Bang smällde skapades inte jorden och planeterna i smällen så vitt jag förstått teorin, snarare frigjordes en stor mängd energi som successivt drog ihop sig till väte och helium som bildade stora gasmoln som genom ett högt tryck bildade en fusion som i sin tur bildade tyngre ämnen som vid novor slungades ut i rymden och samlade sig i nebulosor (gasmoln) som genom gravitation bildade större klumpar som blev planeter. Big bang ska ha skett för strax över 13 miljarder år sedan och vårt solsystem bildades för drygt 4,5 miljarder år sedan.

När det gäller självmordsbombare skulle jag nog inte uttala mig förrän 13 miljarder år efter att han har sprängt sig. Det poppade inte upp några djur i Big Bang.
Tack!
+1
2009-10-05, 20:05
Medlem
Fördelas valenselektroner för sig själva?

Hej! Jag läser Kemi A och undrar en sak. vi fick ett papper igår med väldigt basic uppgifter.

Ett exempel är Skandium som har fördelat elektronerna: 2-8-9-2.
där är 2an längst till höger valenselektroner va?

På pappret så fördelar dom SC elektronerna i skalen såhär:

K 2
L 8
M 9
N 2

Varför gör dom så? rymmer inte M 18?
fördelas dom så pga valenselektroner?
2009-10-05, 20:23
Medlem
Valenselektroner är bara namnet på dom som är i yttersta skalet, oavsett skal. M-skalet kan rymma 18, men då skulle det ha ädelgasstruktur, vilket inte skandium har. Ädelgasstruktur är alltid när det yttersta skalet, är fullt. Oavsett vilket skal det är. Då är det som stabilast. Men alla ämnen har inte ädelgasstruktur, snarare är det väl oftast något de måste kämpa för att uppnå? Alltså t.ex reagera med andra ämnen. I sin grundform är de flesta inte ädla såvitt jag vet.
2009-10-05, 20:24
Medlem
pyro860s avatar
Man läste Kemi A när man var 16, det är 18 års gränns här ju

Svar Ja, sista siffran är hur många elektroner det finns i yttersta skalet Valenselektroner alltså.

Tycker det är konstigt att ni går igenom "dom i mitten", det är oftast grupp 1,2,13 (3), 14 (4), 15 (5), 16 (6), 17 (7) och 18 (8) man brukar fokusera på.

Som du ser har alla i grupp ett 1 elektron i yttersta, anna i grupp två 2 i yttersta, alla i 13 (3) 3 stycken osv.

M rymmer 18, men Sc har inte så många elektroner att det skalet fylls

Tror jag det är, rätta mig någon annars

Citat:
Ursprungligen postat av belzebubb
Alltså t.ex reagera med andra ämnen. I sin grundform är de flesta inte ädla såvitt jag vet.

Förutom grupp 18 (8)
Senast redigerad av pyro860 2009-10-05 kl. 20:29.
2009-10-05, 20:46
Medlem
vinjetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyro860
Man läste Kemi A när man var 16, det är 18 års gränns här ju

Själv var jag 19,5 år när jag läste Kemi A Alla läste/läser inte den kursen i gymnasiet.
2009-10-05, 22:11
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinjett
Själv var jag 19,5 år när jag läste Kemi A Alla läste/läser inte den kursen i gymnasiet.

Aha, okej, på så vis
2009-10-05, 22:14
Medlem
Antewantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lilladde
Hej! Jag läser Kemi A och undrar en sak. vi fick ett papper igår med väldigt basic uppgifter.

K 2
L 8
M 9
N 2

Anledningen är att s-orbitalen i N-skalet har lägre energi än d-orbitalerna i M-skalet.
2009-10-05, 22:57
Medlem
Nikkies avatar
H30+ och OH-

Hej

Jag har en uppgift jag måste lämna in i Kemi A. Det handlar om syror och baser.
Jag en en känd syra eller bas, med känd mol/dm3 och känd pH-värde.
Uppgiften är att räkna ut koncentrationen av varje syra och bas samt räkna ut H30+ av syrorna och OH- av baserna. Hur ska jag gå till väga?

Hittar inte svar i boken

Tack i förhand
2009-10-05, 23:04
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nikkie
Hej

Jag har en uppgift jag måste lämna in i Kemi A. Det handlar om syror och baser.
Jag en en känd syra eller bas, med känd mol/dm3 och känd pH-värde.
Uppgiften är att räkna ut koncentrationen av varje syra och bas samt räkna ut H30+ av syrorna och OH- av baserna. Hur ska jag gå till väga?

Hittar inte svar i boken

Tack i förhand

c=n/V
C= koncentration
n=substansmängd
V=volym

Detta kan nog också hjälpa dig:
http://www.pluggakuten.se/forumserver/viewtopic.php?id=3637
2009-10-05, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lilladde

K 2
L 8
M 9
N 2

http://en.wikipedia.org/wiki/Aufbau_principle

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto