2011-04-14, 18:37
Medlem
ari4presidents avatar
Kan någon hjälpa mig med denna uppgift?

Då avloppsvatten renas nyttjas fällningskemikalier för att utfälla fosfat. En kommersiell fällningskemikalie består av Al2(SO4)3*16H20 och Fe2(SO4)3*9H20 med viktförhållandet 85:15. Man vill göra en lösning som är 0,3M med avseende på Al^3+.

Hur mkt av fällningskemikalien skall lösas i 1m^3 vatten?
2011-04-14, 19:21
Medlem
Kan någon förklara, någorlunda utförligt, varför energiinnehållet i fett är högre än i kolhydrat?
2011-04-14, 19:23
Medlem
Askenars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elchupacabra
Kan någon förklara, någorlunda utförligt, varför energiinnehållet i fett är högre än i kolhydrat?

Just facking google it

http://dl.clackamas.edu/ch106-07/carbohyd1.htm
2011-04-14, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Askenar
Just facking google it

http://dl.clackamas.edu/ch106-07/carbohyd1.htm

Åfan, jag lyckades inte hitta ngt annat än näringslära & dylik skit. Tackar.
2011-04-14, 20:03
Medlem
Jomazis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alaskadog
Varför leder dessa lösningar/ vätskor ström?
saltsyra
ättiksprit
vatten
klorin
saltvatten

Och varför leder inte dessa lösningar/ vätskor ström så bra/ inte alls:
rapsolja
sirap
spritbränsle

Har fattat att de har någonting med joner och göra? men mer än så vet jag inte och jag vet inte hur/ varför eller någonting om det

Diskutera inte om mina uppgifter stämmer eller inte, som om dessa lösningar verkligen leder ström eller inte.

Behöver svar snabbt

Jonföreningar. Korsposta inte.
2011-04-14, 20:57
Medlem
Snabb kemifråga om ämnens laddningar

Hejsan!

Har en snabb fråga gällande hur man får fram ett ämnes laddning? T.ex att Cu är 2+ eller att K är +.
Antagligen lyssnade jag inte på lektionen när läraren gick igenom detta.

Tack på förhand!
2011-04-14, 21:21
Medlem
Vad bildas när du blandar blynitrat och saltsyra?
2011-04-14, 21:49
Medlem
Jomazis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LinusT

Tja, vilka svårlösliga salter kan du bilda av de jonerna?
2011-04-14, 21:50
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LinusT

Beror på vilka koncentrationer du har men du lär få PbCl2(s)
http://en.wikipedia.org/wiki/Lead%28II%29_chloride

Givetvis har du också H+ samt NO3^- i lösning.
2011-04-14, 23:32
Medlem
Ämnena är normalt inte laddade. Vad du söker är vilka laddningar de brukar få som joner.

Svaret är att man måste lära sig det, men at det periodiska systemet kan ge ledtrådar. Som regel får ämnen i grupp 1 och 2 laddningarna + respektive 2+, och ämnen i grupp 16 och 17 laddningarna 2- respektive -.
2011-04-15, 14:48
Medlem
Alla grundämnen vill uppnå s.k "ädelgasskal", dvs att yttersta skalet ska vara fullt av elektroner (valenselektroner). I det periodiska systemet kan man ser hur många skal varje ämne har och hur många elektroner det finns i varje skal (i oladdat tillstånd). Precis som manne1973 säger så har ämnena i grupp 1 laddningen +1 och ämnena i grupp 2 laddningen +2.

Detta gäller dock inte för alla ämnen så jag tycker inte det är så viktigt att lära sig det utan bättre att lära sig titta i periodiska systemet. Det hänger helt på antalet valenselektroner ett ämne har. Är det en metall som exempelvis krom, som ligger i grupp 6 så tittar man efter hur många valenselektroner det har. Krom har 1 valenselektron i yttersta skalet, i jonform "ger den bort" den elektronen och bildar en jon med laddningen +1 eftersom elektroner är negativt laddade och protoner är positivt laddade (saknar den en elektron = laddning +1, saknas 2 elektroner = laddning +2)

Ickemetallerna fungerar likadant fast de tar upp elektroner istället och bildar således negativa laddningar. Svavel har 6 valenselektroner men vill ha 8, den tar då upp 2 extra och får en totalladdning på -2 eftersom den har två fler elektroner än protoner.

Blev mycket text men jag hoppas att jag förklarat på ett bra, och framförallt rätt sätt. Är absolut ingen expert men nån som vet kan väl kommentera i så fall.
2011-04-15, 16:32
Medlem
ApocalypseLaters avatar
har en fråga om entalpiförändring

jag vet värmekapaciteten och massan, men ej temperaturförändringen. kan jag på något sätt räkna ut denna?

propan ska förbrännas med syre.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in